Uj Ember

2003.03.16
LIX. évf. 11. (2850.)

Március 19.
Szent József ünnepe

Főoldal
Címlap
"Nagyobb boldogság adni, mint kapni"
Pio Laghi bíboros Bush elnöknél
"Csak erkölcsi értékrend alapján"
Egyházi tanácskozások az európai alkotmányozásról
"Missziósok" az ülésteremben
Reménykedünk - minden remény ellenére
Lelkiség
"A fényes Isten-arcot..."
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Jó lenne nekünk is ott lenni
HOMÍLIAVÁZLAT
A remény útján
LITURGIA
Új magyar boldogot köszöntünk VIII.
Ábrahám áldozása
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Teleki Pál búcsúlevelétől a töviskoronáig
Ötvenhárom év után ismét: Szent István Akadémia
Jegyzetlap
A tizenkét csillag
I.N.R.I.
"Jézus 2000-ben és utána"?
Talpra, magyar!
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
A keresztény politikusok erkölcsi felelőssége
Miről lehet ma hallgatni?
Európai evangelizációs program - Magyarországon is
ProChrist 2003
Jótékonysági hangverseny a csángó táborért
Háború - nem; Amerika - igen!
A cselekvés nyitott fóruma
Helyet követelnek a civil életben
Szent Antal-szobrot avattak Röszkén
Élő egyház
Edith Stein levele XI. Piusz pápához
Dél-koreai fiatalok és az e-mail
Javult a pápa egészségi állapota
Vallásosság Nagy-Britanniában
Fórum
Természeténél fogva keresztény...
Az Új Ember lelkigyakorlata
Az igazi ikon
Az Olvasó írja
Pacem in terris
Fórum
"Kis jel vagyunk"
Irgalmas nővérek: kolostoruk a kórházak termei...
Fórum
Via Crucis
Fórum
Puszta léte is üzenet
Háromszázhetvenöt éves a győri szeminárium
Több mint a papképzés helye
A győri bazilika búcsúját idén háromnaposra tervezik
Kék reverenda
Nyomasztó emlékek
A kegykép és a kispapok
Ifjúság
A papi élet csúcsa a szentmise
Takács Péter útja Isten felé
Az ünnep és a középpont
Krakkói jegyzetek
Az üres templom titka
Színek és árnyalatok
"Kelet-Nyugat" teológiai konferencia a Sapientia Főiskolán
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek -
Kultúra
Egy "ártatlanul bűnös" film első sikerei
Végre a mozikban a Bánk bán
Gróf Nádasdy Paulai Ferenc kalocsai érsek körlevelének részlete megyés papságához 1848-ban
Krisztusban kedves Atyánkfiai és Fiainknak Üdvözlet az Úrban!
Részlet a Religio és nevelés egyházi folyóirat 1848. március 15-i számából
Radványi Kálmán emlékezete
Emlékezés egy régi márciusra
Évfordulók jegyében...
Válogatás a Tavaszi Fesztivál kínálatából
Mozaik
Szalézi ifjúsági lelki napok
A nemzet Albertója volt
Egy félig megépült templom Palermóban
Szent Franciska ünnepe Rómában
Randevú a kószapocokkal

 

I.N.R.I.

"Jézus 2000-ben és utána"?

A MEO-Kortárs Művészeti Gyűjteményben bemutatott fotókiállítás alkotója, Bettina Rheims - bár művészetében mindmáig megőrizte eredeti szakmájának, a reklám- és modellfotózásnak sajátos képi világát, most olyan témához nyúlt, amelyet a hit és a vallás, a bibliai tudomány és a teológiai reflexió kétezer év óta áhítattal megőrzött és megszentelt. A Jézus-történet eseményeit minden kor és minden kultúra szívesen ábrázolta mozaikokon, festményeken, domborműveken, és megelevenítette a középkori misztériumjátékoktól kezdve a dramaturgiailag kiérlelt passiókig.

Mindaz, ami történetileg "az idők teljességében" játszódott le, saját korához kötött, és az ahhoz való visszatekintésben nyeri el időtálló mondanivalóját, mindenkori korszerűségét.

A krisztusi történés aktualizálása ezért nagyon is merész vállalkozás, amely őszinte hit és meggyőződés nélkül a groteszkbe (esetleg a káromkodásba) fordul. Bettina Rheims huszadik századi környezetbe ágyazott fotói olyan erőltetett kulisszát és értékfeloldó környezetet teremtenek a bibliai történet számára, amelyből éppen az üdvtörténet misztériuma vész ki. Nagyméretű képeinek kitűnő technikával készült és a reklámfotós szemével beállított modelljei idegenek a téma megjelenítésére, így a rájuk erőszakolt - bibliainak nevezett jelenetek - éppen annak hitelességét nélkülözik. Nem jutottak túl a reklámfotó hivalkodásán és az üzleti célokat szolgáló gegeken. Alig hihető, hogy a művésznő őszinte szívvel és keresztény meggyőződéssel kereste volna a krisztusi életmű aktualizálását. Ezért ahelyett, hogy a nézőt közelebb hozná a megváltás misztériumához, inkább megzavar, mert önkényesen témát hamisít, és ravaszdi módon az evangéliumi történés fonákját ábrázolja.

Néhány példával utalok minderre: az angyali üdvözlet Máriájához méltatlan mind a pőreség, mind a "hermafrodita" angyal, mind a kezükbe helyezett művirág. A Vizitáció két várandós, önmagát mutogató nőfigurája képtelen utalni kettejük - kegyelemből fogant - áldott állapotára. Az utolsó vacsora résztvevői esetleg visszaidézik a Jézus Krisztus szupersztár című rockopera kissé illuminált apostolait, de az eucharisztia rendelésének mindmáig ható kegyelmi ereje helyett - "Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre" - inkább groteszk mosolyt vált ki a nézőből, mint áhítatot. Vajon a csapszéki környezetben ábrázolt emmauszi jelenetnek van-e valami köze a lukácsi evangéliumhoz? Végül kérdésessé válik a két fotón látható keresztre feszített két figura: egy nő és egy férfi kiléte, legalább annyira, mint kettejük "mennybemenetele"... A Krisztus-történetet - meggyőződésünk szerint - mind a múltban, mind a jelenben csak hívő lélek képes "képpé" varázsolni, olyan valaki, aki lelke mélyén már találkozott a názáreti Mesterrel. Aki önmaga borzadna el attól, hogy Jézust, szűzi Anyját és az Úr tanítványait jól sminkelt, a témától távol álló reklámfigurákkal játszassa el. Gondoljunk csak az apostolok tablójára, amelyen még az ábrázoltak nemi vonzódása is megkérdőjelezhető.

Mintha egy modern város szennyezett egén jelent volna meg a betlehemi csillag... - írta a kiállításról egy kritikus. Sajnálattal kell megállapítanunk, hogy a fotókon valójában eltűnik a betlehemi csillag, mind a hit, mind a vallásos meggyőződés Krisztushoz vezérlő csillaga...

Vajon mi jöhet még ezután?

Farkas Attila

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu