Uj Ember

2003.03.16
LIX. évf. 11. (2850.)

Március 19.
Szent József ünnepe

Főoldal
Címlap
"Nagyobb boldogság adni, mint kapni"
Pio Laghi bíboros Bush elnöknél
"Csak erkölcsi értékrend alapján"
Egyházi tanácskozások az európai alkotmányozásról
"Missziósok" az ülésteremben
Reménykedünk - minden remény ellenére
Lelkiség
"A fényes Isten-arcot..."
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Jó lenne nekünk is ott lenni
HOMÍLIAVÁZLAT
A remény útján
LITURGIA
Új magyar boldogot köszöntünk VIII.
Ábrahám áldozása
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Teleki Pál búcsúlevelétől a töviskoronáig
Ötvenhárom év után ismét: Szent István Akadémia
Jegyzetlap
A tizenkét csillag
I.N.R.I.
"Jézus 2000-ben és utána"?
Talpra, magyar!
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
A keresztény politikusok erkölcsi felelőssége
Miről lehet ma hallgatni?
Európai evangelizációs program - Magyarországon is
ProChrist 2003
Jótékonysági hangverseny a csángó táborért
Háború - nem; Amerika - igen!
A cselekvés nyitott fóruma
Helyet követelnek a civil életben
Szent Antal-szobrot avattak Röszkén
Élő egyház
Edith Stein levele XI. Piusz pápához
Dél-koreai fiatalok és az e-mail
Javult a pápa egészségi állapota
Vallásosság Nagy-Britanniában
Fórum
Természeténél fogva keresztény...
Az Új Ember lelkigyakorlata
Az igazi ikon
Az Olvasó írja
Pacem in terris
Fórum
"Kis jel vagyunk"
Irgalmas nővérek: kolostoruk a kórházak termei...
Fórum
Via Crucis
Fórum
Puszta léte is üzenet
Háromszázhetvenöt éves a győri szeminárium
Több mint a papképzés helye
A győri bazilika búcsúját idén háromnaposra tervezik
Kék reverenda
Nyomasztó emlékek
A kegykép és a kispapok
Ifjúság
A papi élet csúcsa a szentmise
Takács Péter útja Isten felé
Az ünnep és a középpont
Krakkói jegyzetek
Az üres templom titka
Színek és árnyalatok
"Kelet-Nyugat" teológiai konferencia a Sapientia Főiskolán
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek -
Kultúra
Egy "ártatlanul bűnös" film első sikerei
Végre a mozikban a Bánk bán
Gróf Nádasdy Paulai Ferenc kalocsai érsek körlevelének részlete megyés papságához 1848-ban
Krisztusban kedves Atyánkfiai és Fiainknak Üdvözlet az Úrban!
Részlet a Religio és nevelés egyházi folyóirat 1848. március 15-i számából
Radványi Kálmán emlékezete
Emlékezés egy régi márciusra
Évfordulók jegyében...
Válogatás a Tavaszi Fesztivál kínálatából
Mozaik
Szalézi ifjúsági lelki napok
A nemzet Albertója volt
Egy félig megépült templom Palermóban
Szent Franciska ünnepe Rómában
Randevú a kószapocokkal

 

Az igazi ikon

Unokám kezében Krisztus-kép. Tudja, ki ő, este, reggel hozzá imádkozik. Megmutatja, aztán képeskönyvébe rejti. Szép könyv, versekkel - tiszta magyar nyelven. Míg kincsestárát "rejtegeti", előttem feltárul egy csöndes titok-kapu: képek sokaságában az egyetlen Arcé, ahová beléphet bárki, ha keresi és megtalálja. Ez az Arc valóban kapu, az Ige tekintete, amely befogad. Az Atya szeretetének eleven Valósága. Mindennap forgatott könyveim egyike - a francia jezsuita, FrancoisVarillonIsten alázata és szenvedése című munkája - magától kinyílik: Egy sebezhetetlen Atya gyengédség nélküli Atya lenne. Isten gyengédsége hatalmaz fel arra, hogy gyermekként álljak előtte, és úgy beszéljek róla, mint a gyermekek beszélnek. Ahogyan unokám mondott néhány fény-árnyalt mondatot a Krisztus-képről, amely a Szenvedő arcot mutatja.

Napokig erre gondolok, s hogy hányan keresik ma is önmagukban Istent, az ő elküldött Fiát, aki azt mondta magáról: Én és az Atya egy vagyunk. A gyengédség tehát rá is vonatkozik. Az értem is szenvedő Isten gondolata sokszor segít, hogy ne vétkezzem "az ingyenesség ellen." Igazat adok annak a teológusnak, aki megvallotta: erősen hisz abban, hogy sokan megismerik Istent, és örökre egyesülnek vele; olyanok, akik e földön nem is sejtették egy végtelenül szerető Teremtő-Megváltó-Megszentelő létét.

Korunk mintha reklámokkal s egyéb, a kor érdekeit hirdető plakátokkal helyettesítené a jelképeket. Az igazi kép azonban nem reklám. A gyermeklélek fogékonysága a tiszta látásra: veleszületett adomány. A szentség ajándéka. Hogy ne akarták volna kezdettől (kétezer esztendő óta!) rögzíteni az antropológiai jellemzőit is Isten képének! "A közkeletű szóhasználatban a »kép« fogalma mindent lefed és semmit sem, és ehhez szoktunk hozzá a »művészet« fogalmával kapcsolatban is. Ezért szeretnénk(...) megjegyezni, hogy képen elsősorban a személyes képmást, az imágót értjük. Ezért úgy viszonyultak hozzá, mint egy személyhez." Hans Belting, a Kép és kultusz (Bild und Kult) című könyvéből idézett mondataival pontosan megfogalmazza a titkot, a gyermeki lélek fogékonyságának lélektani rejtelmét, amely mindanynyiunk féltve őrzött értéke, ha valóban a Személyt keressük láttatva, láttatlanul. Mint az egyik magyarországi himnuszban Mária Magdolna: Mégis újra visszahív / sírjához a lélek, / Hátha mégis visszajő, / oda visszatérek. / Ó háromszor boldog én! / Uram megismertem...


Veronika kendője és két lebegő angyal (Velencei festő képe a XIV. századból)

Az ismeret, a felismerés hosszú századok isteni kiváltsága, s ha történeti relikviák nyomába eredünk, a valóságos Kép többször ad jelet a Személyről, aki értünk vállalta a kínt, mivel gyöngédséggel volt tele. Kétségtelenül nem véletlen a vera ikona, az igazi kép, vagyis a Veronika kendőjén látható, máig az érdeklődés középpontjában álló Jézus-arc, a turini lepel mellett. Jámbor asszony siet hozzád, kendőjével törli orcád - énekli Sík Sándor a szentírási helyet Keresztútjában, a műtörténet pedig nyomába ered e helynek. Az utóbbi időben a már idézett Hans Belting szán fontos fejezeteket Veronika kendője (görögül: mandülion) eredetkutatásának. A keresztnév történetében kései hagyomány is él: Nyugaton Mártával, másutt a Máténál szereplő vérfolyásos asszonnyal azonosítják. Világirodalmi szinten Selma Lagerlöf Krisztus-legendák elbeszéléseinek egyik főszereplője: Veronika viszi el Krisztus arcmását a kendőn a haldokló Tiberius császárnak, aki aztán meggyógyul. A többféle megközelítés történeti komolyságában kétségtelenül a konstantinápolyi csodás képek fontosak, melyek közt a kendő kiemelt helyet kapott. A palotakápolna őrizte Krisztus "igazi képmását" több "hiteles emlékkel" együtt. A kendőt - mint Belting írja - "a X. században hozták az észak-szíriai Edesszából" (fontos város a szentek történetében is), "de már a VI. századi első említése óta nagy hatással volt mind a kor vallásos képzeletére, mind pedig az ikon mibenlétéről alkotott felfogásra". Átvészelte a jól ismert képrombolás időszakát, s a birodalom fővárosába került, ahol valamennyi Krisztus-kép archetípusaként tisztelték: első Arcként, s ez a tisztelet többet jelentett puszta láthatóságnál.

Ennek az őstípusú képnek a másolatai nem biztos, hogy pontosan hasonlítottak az eredetire, de ez nem is lényeges, sokkal inkább "azok érvényessége és Istennek tetsző volta", amit valamennyi ennek az elsőnek köszönhetett. A históriát követve az 1204-es évet kell figyelembe venni. Nagy Constantin városát kifosztották, a kép eltűnt, talán Nyugatra került: Rómába vagy Párizsba. Kelet persze erről nem akart tudomást venni, és megható az a kegyelet, amellyel körülvette emlékét: bizonyára új kendőt festettek, s ezt - mint eredetit - a genovaiaknak ajándékozták. De a Nyugat nem adta alább: a római Szent Péter-bazilikában őrzött Veronika kendőről először a XIII. század legelején értesülhetett a jámbor hívő és a képet kereső. Amit a kutatás megállapított: A két kép szoros kapcsolatban áll az ábrázolt valósághoz való viszonyuk ábrázolásában is. Vagyis olyan kép van előttünk, amely a VI. századi Szíria féltett kincse, aztán pedig (a XIII. század óta) Rómáé. Folytatódhat a találgatás: valóban egyazon képről énekelt-e a keleti és a nyugati énekszerző, versíró, vagy csupán a kultusz igazi bensősége azonosíthatja Edessza és Róma ikonját? A kérdést meghaladhatja az a válasz, amely az adott kor pogány képtiszteletéből kiemeli a "keresztény kultuszképet". A legendák olykor nagyon hasznosak, lényeget érintők, s ezúttal is ezzel van dolgunk; az edesszai képmásról azt állítják: magáról Krisztusról készült, sőt, maga az Úr fejezte be, "amennyiben képmásának lenyomatát hagyta a kendőn". Elgondolkodtató a magyarázat: a legenda (elbeszélés!) megkülönbözteti az élő modell után készített képet a fiktív istenek képmásaitól, hogy dokumentálja Krisztus történeti valóságát, emberi természetét, másrészt Krisztus arcvonásait az emberkéz alkotta istenekéitől, maguktól az istenképektől, melyek miatt Szent Pál keményen megrótta az efezusi pogányokat, akik Artemisz istennőnek és más isteneknek "kézzel csináltak" szobrokat...

A magyar vallásos néprajzában a kendő és a név (Veronika) a kultuszban teljesen egygyé fonódott. Elegendő csupán Garamszentbenedek Szentvér-ereklyéjét említeni, melyet Szent Veronika kendőjeként emlegettek. A képi ábrázolások nálunk a XV. században bukkannak fel először. Zalaszentbalázson a sekrestye kézmosója fölé elhelyezett kéztörlőnek is Veronika kendője volt a neve - írja Bálint Sándor.

A mindmáig a keresztény művelődéstörténetben jelentős kendő a részletkérdéseket meghaladva modern spirituális dokumentum úgy, ahogy Hans Belting megjegyzi: Az Isten látása vágyakozás természetes módon ébresztett kíváncsiságot aziránt, miként nézhetett ki »Ő«, ami egyszersmind a »Mással« való személyes találkozás vágyát is magában foglalta. Az »igaz képmáson« Jézus emberi szemmel látható földi arcvonásai, azaz látható jelenléte, és Isten nem látható valósága szétválaszthatatlanul összefonódtak. A képnek ez a kettős értelme szinte ösztönzött a másolatok készítésére, amelyek inkább értelmezések, semmint egy ereklye puszta kópiái.

Vagyis a szent tisztelet tárgyában a hit kifejeződései.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu