Uj Ember

2002.09.22
LVIII. évf. 38. (2825.)

Megjelent az októberi liturgikus imafüzet

Főoldal
Címlap
Indulás és...
Egy zarándoklat emlékeiből
Hit és tudomány párbeszéde
Tízéves a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Német és szlovák választási körlevél
Krisztus Európa reménye
A társadalom laboratóriumai
Lelkiség
Égi és földi igazságosság
Évközi 25. vasárnap
Gregorián dallamok és a lélek derűje
Egy matutinum emlékeiből
A Bárka Közösség (L´ARCHE)
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Villanófényben a katolikus egyetem
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem alapításának tizedik évfordulóján három professzorral készítettünk rövid interjút.
Nyelvvédelem
Egyszer használatos Föld
Lapszél
Egy adat: 62,3 százalék
Élő egyház
Egyházi és állami támogatást is kapott
Tizenöt éves a Boldog Özséb-templom
"ÁVE"
A cselekvő szeretet dicsérete
Hetvenöt éves a Ferences Szegénygondozó Nővérek rendje
Nevelés az igazi szabadságra
Óvoda- és orgonamegáldás Komáromban
A közös zenélés öröme
A Viadana Kórus és Zenekar Péliföldszentkereszten
Erőforrás elítélteknek
Liturgikus sorozat
Élő egyház
Brassói egyházak és nemzeti identitás
A jubiláns König bíboros a püspökkinevezésekről
Fórum
Tizenkét éve a magyar egyház szolgálatában
Egy belga nővér, aki megszeretett minket
Az Olvasó írja
Veni Sancte Szegeden
Könyvespolcra
Keresztény-zsidó teológiai évkönyv 2001-2002
Fórum
Inkább visszaléptünk...
Gyulay Endre a magzati életet "védő" törvényről
Pio atya, a mosolygós szent
Fórum
A vallás nem magánügy
Nem politizálás, hanem a vallásszabadság értelmezése
Beszélgetés Mayer Mihály pécsi püspökkel
Déli harangszó
Ifjúság
Ők már csak így vannak egymással
Krakkói jegyzetek
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
Gyerekmaros
Kultúra
Évfordulók
Lemezsarok
Tézisdráma és tragikomédia
Pieta
Ünnep
Szeptemberi fény a kápolna-soron
A Váci Egyházmegye búcsúja
Tanárként s nővérként otthon
Új elöljáró az angolkisasszonyoknál
A szembenézés bátorsága
Cigány búcsú Máriapócson - közösségépítés Hodászon
Mozaik
Felújított óvoda Székesfehérvárott
Magyar múlt és jelen Velencében
Gellért püspök az Amazonas mellől
A gyűlölet ellenében
Könyv a vértanú püspök életéről
Felavatták Magyarország első Szent Kinga-szobrát
Fecskebúcsú
Imádság, András király sírjánál

 

Égi és földi igazságosság

Évközi 25. vasárnap

Az utolsó órában meghívottakról szóló példabeszéd meglepetésére készít fel az első olvasmány. "Az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és az én utaim nem a ti utaitok, mondja az Úr". (Iz 55,8)

Érdemes lenne feltérképezni ezzel a példabeszéddel kapcsolatban a vallásos ember igyekezetét, hogy az Úr szinte megbotránkoztató magatartását kimagyarázza, hogy az isteni igazságosságot, az emberi, jogi igazságtétel méreteibe beszorítsa, vagyis elválassza a végtelen jóságtól; hogy megérthetővé tegye azt, amit nem megérteni kell, hanem szemlélni; definiálja azt, amit nem definiálni kell, hanem megcsodálni, és így Isten minden értelmet meghaladó valóságának közelébe jutni.

A félremagyarázásokból csak két példát említek. Az egyik zsidó példa, a másik keresztény. A rabbinikus irodalom is ismeri ezt a példázatot, amely egy fiatalon elhunyt rabbi temetésén hangzott el, és amely éppen abban különbözik az evangéliumban levőtől, hogy hozzáteszi a következő magyarázatot: az utolsó órában meghívottak szorgalmasabbak lévén egy óra alatt dolgoztak annyit, mint a korán reggel munkába állók.

Ez az, amit elfogad az igazságosságra törekvő emberi erkölcsi érzék.

A másik, a keresztény magyarázat, mely szintén minden áron megoldást akar találni (és így természetesen kiüresíti az isteni kinyilatkoztatást, mert az emberi logika szintjére degradálja) az én egyik régebbi kísérletem. Úgy gondoltam, hogy a piacon való ácsorgás, az egész napi tétlenség már elég bűnhődés azoknak a szegény napszámosoknak, hiszen ők maguk mondják szomorúan: "Senki sem fogadott föl minket". Bevallom, ma sem tartom teljesen elvetendőnek ezt a kísérletet, hiszen magára a példabeszédben elhangzó kijelentésre épít, mégis belátom, hogy ez a "megoldás" nem ér fel a példabeszéd isteni kinyilatkoztatást adó, megdöbbentő és váratlan magasságáig. Miért? Mert a szolgára figyel, nem az Úrra, az emberre, nem az Istenre. Márpedig ez a példabeszéd elsősorban az Úrról, Jézus Atyjáról, a mi Atyánkról szól - és éppen az a lényeg, hogy döbbenjünk meg azon a jóságon és irgalmasságon, amelyet senki sem várt. Sem a korábban meghívottak (a zsidók), sem az utolsó órában meghívottak (a pogányok), vagy a mai időkre alkalmazva; sem a hívő keresztények, sem az egyházon kívül állók.

Egyedül Jézus áll azon a szinten, ahol a Mennyei Atya, amikor Atyjának irgalmasságát kiárasztja Magdolnára és a jobb latorra, aki valóban földi életének utolsó óráját tölthette a "szőlőben", vagyis a meghívott szentek közösségében, és mégis ugyanazt a jutalmat kapta: Isten örökkévaló országát, a mennyországot.

Úgy látszik tehát, hogy mi, akiket Isten igen korán meghívott szőlőjébe, nemcsak azt a föladatot kaptuk, hogy dolgozzunk, hanem fejlődjünk is, és felnőjünk meghívó Urunk végtelen jóságának színvonalára, hogy ne nézzük rossz szemmel, hogy ő jó!

Isten nem rontja le az igazságosság földi rendjét, hiszen a megegyezést betartotta a korábban meghívottakkal, de azt akarja, hogy vegyük át az ő örökkévalóságának, az ő végtelen irgalmasságának szemléletét is. Úgy nézzünk a kívülállókra, mint akikre Isten meglepő kegyelme vár. Jézus elvárja tőlünk, hogy ne csak saját szemünkkel, hanem Isten szemével is nézzük az embereket, és magát a történelmet.

Van-e aktuálisabb üzenete ma az Evangéliumnak, mint éppen ez itt és most nekünk, magyar keresztényeknek?

Barsi Balázs

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu