Uj Ember

2002.01.20
LVIII. évf. 3. (2790.)

Főoldal
Címlap
Assisi: közös ima a békéért
Január 24.
"Háttérbe szorítják Európában a vallásokat"
A béke vonatán
Lelkiség
A mindennapokat vezérlő hit
Mibe kerül a békességszerzés?
Énekek az ökumenikus imahétre
A hét liturgiája A év
Katolikus szemmel
Szorosabban kötődhetnek az anyaországhoz
Püspökkari közlemény a státustörvényről
Jegyzetlap
Béke
~~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~~
Séta Zsuzsival
Lapszél
Csalódások
Élő egyház
Takács József öröksége
Emberközpontú ápolás
A Római Katolikus Szeretetszolgálat jelenéről
Vértanúk és hitvallók krónikása
Hetényi Varga Károly (1932-2002)
Az ökumenizmus rövid története
Bibliai szövegek a nyolc napra
Élő egyház
Közép-Európa püspökei találkoztak Budapesten
Közös katolikus nagygyűlés - Krisztus Európa reménye
Az argentin püspökök az ország válságáról
A moszkvai pátriárka felhívása
A KGB ügynökeiről
Fórum
"Jó kedvvel, bőséggel"
Jól értjük-e a Himnuszt?
Kultúránk hajszálgyökereiről és jövőjéről
Beszélgetés Fröhlich Idával, a katolikus egyetem bölcsészkarának dékánjával
Fordulatok
(ezerötszáz gyors)
Az Olvasó írja
A magyar Himnusz Dél-Afrikában
Fórum
Száz éve született Boldog Josemaría
Az Opus Dei Magyarországon
Egyházat, a Szentatyát és az embereket...
Útban a határ nélküli Európa felé
- az Ipoly völgyében is
Fórum
Igen, de hogyan?
Megbocsátani és kiengesztelődni a családban
"Nemzetiségi és vallási megkülönböztetés nélkül volt a népek jótevője"
Nyolcvan évvel ezelőtt halt meg XV. Benedek pápa
Magyar imakönyvet állíttatott össze
"Akaratom ellenére..."
Fohász a déli végeken
Fórum
Megbékélés többség és kisebbség között
Cigányok - magyarok: együtt vagy egymás ellen
Az igazságért fegyvert kellett fogni
Végvári Vazul ferences szerzetes 1956-ban fegyverrel harcolt Budapesten, majd a forradalom bukása után évtizedekig Ameri
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat!-----Pályázat!-----Pályázat!
Szent Margit és az amerikai palacsinta
Megszülettél
Rockoratórium a Budapest Kongresszusi Központban
Európa-ház
KRAKKÓI JEGYZETEK
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Reményik Sándor emlékezete
Sík Sándor keresztény optimizmusáról
Tíz mondat a negatív vértanúságról
Égi szerelem
Fórum
"Újuljatok meg lélekben"
Felszentelték az új tábori püspököt
Az áldás az emberekre irányul
Szabó Tamás tábori püspök békéről és katonaságról
A zsoltárfordítás
"Hiteles liturgiát" (5)
Mozaik
Bezárt a magyar kiállítás a Vatikánban
Szentmise a doni hősökért
Árpád-kori templom újraszentelése Gelencén
Ökumenikus "karrier"
Mindennapi történet

 

~~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~~

Béke

Végletekben gondolkodunk, vágyainkban élünk. S ez a kettősség adja meg a lét feszültségét. Végletekben gondolkodunk, hiszen olyan fogalmakkal határozzuk meg magunkat a végtelenben - például máris itt a "végtelen" kifejezés -, amelyeknek nem ismerjük a valóságos tartalmát. Teljességükben semmiképpen, s értelmünkkel és érzelmeinkkel megközelíthetetlen. Vágyainkban ugyanakkor mégis erre a teljességre törekszünk.

Végletes fogalmak és vágyak: a tudás és az akarat kicsiny ablakai, kémlelőnyílásai, amelyeken keresztül kitekinthetünk arra a valóságmezőre, amelyet szeretnénk becsalni az életünkbe. A kémlelés a metafizikusra, a transzcendensre, arra a világra irányul, amelyet emberlét-formánkban csak tükör által homályosan láthatunk.

Békességet hagyok rátok, az én békémet adom nektek: krisztusi valóság, az embernek véglet.

Nem tudunk békességben élni. A történelemből ismerjük a béke és a békétlenség, vagy másként a béke és a háború viszonyát: a béke a háború folytatása más eszközökkel. Az emberiség történelme a békétlenség történelme. Még akkor is, ha szolid illedelmességgel az önáltatás rózsaszínjével kiengesztelődésnek nevezzük is azt, ami legföljebb parázs a hamu alatt. Mert az ember sem tud megbékélni.

Német rendszámú személykocsi gurul Strasbourg egyirányú utcáján. Szemközt, tehát a tilos oldalról kerékpár fordul be, s a francia fiatalember az úttest közepén kerekezik. Az autó lassít, várja, hátha letér a kerékpáros, ha már egyszer megszegte a szabályt. De az nem mozdul, sőt, dühösen int az autónak: félre az útjából. Az Audi vezetője lehajtja az ablakot, s szelíden, jól érthető módon - tíz-egynéhány éves franciaországi tartózkodás nyelvi biztonságával - felhívja a kerékpáros figyelmét a szabályra. Amaz tudomást sem vesz erről, ez itt Franciaország, rikoltja, s boszszús kézmozdulatokkal rázza kezét az autó felé: tűnjön már végre el! Percek múlnak, szótlan kötélhúzás: a feszültség mindkét oldalon nő. Végül az autós enged, hátrál az utca torkolatáig, hogy a szabálytalan kerékpárost elengedje, majd csak ezután fordul be újra, hogy folytassa útját.

A francia-német kiengesztelődést mintaként emlegetik a nemzetközi életben. Miközben az emberek békétlenséget hordanak magukban. A politikának azonban békére van szüksége, hát békét kiált. S amikor pedig háborút kiáltanak, hadüzenetet küldenek a hatalmak, s nem érdekli őket, hogy az emberek békességet dédelgetnek magukban. Letapossák azt. Ördögien komikus.

Háború van most a nagyvilágban, Isten sírja reszket a szent honban. Vajon mit akart mondani az őrületbe forduló Vörösmarty ezekkel a szavakkal? Talán a krisztusi békét és emberi ellentétpárját foglalta megrendítő igazság-egységbe?

Az ember békétlensége Isten ellen emelkedő erő, mert a másik emberre tör. Áteredő bűn, a rossz, a sátán műve?

Azt bántjuk, aki közel van hozzánk. Azt bántjuk, akit szeretünk. Idősödő író barátomnak átadtam egyik, róla szóló novellámat. Nos? - kérdeztem néhány nap után. - Hogy tetszett? A szeretet mindig bánt egy kicsit, válaszolta H. Gy., és vékony ujjait megpihentette a karomon.

A béke hiány.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu