Uj Ember

2002.01.20
LVIII. évf. 3. (2790.)

Főoldal
Címlap
Assisi: közös ima a békéért
Január 24.
"Háttérbe szorítják Európában a vallásokat"
A béke vonatán
Lelkiség
A mindennapokat vezérlő hit
Mibe kerül a békességszerzés?
Énekek az ökumenikus imahétre
A hét liturgiája A év
Katolikus szemmel
Szorosabban kötődhetnek az anyaországhoz
Püspökkari közlemény a státustörvényről
Jegyzetlap
Béke
~~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~~
Séta Zsuzsival
Lapszél
Csalódások
Élő egyház
Takács József öröksége
Emberközpontú ápolás
A Római Katolikus Szeretetszolgálat jelenéről
Vértanúk és hitvallók krónikása
Hetényi Varga Károly (1932-2002)
Az ökumenizmus rövid története
Bibliai szövegek a nyolc napra
Élő egyház
Közép-Európa püspökei találkoztak Budapesten
Közös katolikus nagygyűlés - Krisztus Európa reménye
Az argentin püspökök az ország válságáról
A moszkvai pátriárka felhívása
A KGB ügynökeiről
Fórum
"Jó kedvvel, bőséggel"
Jól értjük-e a Himnuszt?
Kultúránk hajszálgyökereiről és jövőjéről
Beszélgetés Fröhlich Idával, a katolikus egyetem bölcsészkarának dékánjával
Fordulatok
(ezerötszáz gyors)
Az Olvasó írja
A magyar Himnusz Dél-Afrikában
Fórum
Száz éve született Boldog Josemaría
Az Opus Dei Magyarországon
Egyházat, a Szentatyát és az embereket...
Útban a határ nélküli Európa felé
- az Ipoly völgyében is
Fórum
Igen, de hogyan?
Megbocsátani és kiengesztelődni a családban
"Nemzetiségi és vallási megkülönböztetés nélkül volt a népek jótevője"
Nyolcvan évvel ezelőtt halt meg XV. Benedek pápa
Magyar imakönyvet állíttatott össze
"Akaratom ellenére..."
Fohász a déli végeken
Fórum
Megbékélés többség és kisebbség között
Cigányok - magyarok: együtt vagy egymás ellen
Az igazságért fegyvert kellett fogni
Végvári Vazul ferences szerzetes 1956-ban fegyverrel harcolt Budapesten, majd a forradalom bukása után évtizedekig Ameri
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat!-----Pályázat!-----Pályázat!
Szent Margit és az amerikai palacsinta
Megszülettél
Rockoratórium a Budapest Kongresszusi Központban
Európa-ház
KRAKKÓI JEGYZETEK
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Reményik Sándor emlékezete
Sík Sándor keresztény optimizmusáról
Tíz mondat a negatív vértanúságról
Égi szerelem
Fórum
"Újuljatok meg lélekben"
Felszentelték az új tábori püspököt
Az áldás az emberekre irányul
Szabó Tamás tábori püspök békéről és katonaságról
A zsoltárfordítás
"Hiteles liturgiát" (5)
Mozaik
Bezárt a magyar kiállítás a Vatikánban
Szentmise a doni hősökért
Árpád-kori templom újraszentelése Gelencén
Ökumenikus "karrier"
Mindennapi történet

 

Mibe kerül a békességszerzés?


Prokopp Péter: Árpád-házi Szent Margit

Az Isaszegre látogatónak többnyire az 1849. áprilisi csata jut eszébe, pedig a dombok korábbi századok csatájáról is "szólhatnak" István, IV. Béla király fiának és seregének ütközetéről apja hadával. Magyar a magyarral állt szemben, ölték egymást a "hon fiai", mintha ellenséget vágtak volna. Már elmúlt a tatárveszedelem, de a belső viszályok tovább dúltak. Az 1264-ben kelt rettegés, amelyről IV. Orbán pápa "szörnyülködve hallott" szorongó magyaroktól, miszerint a királyi udvar alkudozni kezdett a tatárok vezérével szövetség létrehozásáról, s melynek elvetését maga a pápa kérte levelében Béla királytól meg Istvántól (sőt, a püspöki kartól, hogy beszélje le az uralkodót), elmúlt. S ekkor jött apa és fia gyűlölködése birtok és hatalom miatt, s persze a trónutódlás okából: IV. Béla ugyanis elhatározta, hogy Istvánt megfosztja a trón jogától kedveltebb fia: Béla herceg, vagy István nemrégen született fiúgyermeke javára. Isaszeg Istvánnak "keltette fel szép napját": az apa katonái szertefutottak erdőkön, mezőkön, s a dühtől véres szemű macsói herceg, a nádor és fiai István fogságába estek. Az ifjabb király ezzel a tartományát visszaszerezte. Mást, többet nem akart.

Eközben a hazáért áldozatot vállalt Margit királylány szigorította addig is szigorú életmódját a Nyulak szigetén: hét sündisznó bőréből vezeklőövet (ciliciumot) készített. "Ez volt a legkegyetlenebb - írja egy XX. századi kutató -, akkor hordta, amikor apja és bátyja, V. István ifjabb király harcban álltak egymással: ezzel a kíméletlen vezekléssel akart bűnhődni apja és bátyja bűneiért." Halála után a "hagyatékában" többek között régi és új vezeklőövet találtak, sündisznóbőrrel bevont vesszőnyalábot, két belső oldalán vasszegekkel teletűzdelt kapcát. Ez a mindössze huszonnyolc esztendőt élt leány legkegyetlenebb önkorbácsolásait akkor végezte, amikor mások helyett szenvedésével engesztelte Istent. Az ember eltöprenghet: mennyibe kerül a békességszerzés?

A szigeti zárda alapítása IV. Béla király bűntudatának egyik eredménye. 1255-ben kelt alapítólevele mély hatást gyakorló vallomás: "Midőn tehát azután a pusztítás után, amelyet bűneink büntetésére zúdított ránk a tatárok vadsága, hathatósan hozzáláttunk az ország megújításához (...), a pesti hegyen pedig várat építettünk(...) De hogy úgy ne tűnjék fel, hogy csak a mulandó dolgok körül forog minden gondunk, a lelki és vallásos dolgokkal pedig nem törődünk, hisszük, hogy isteni sugallatra támadt az a gondolatunk, hogy az említett várhoz közel, a Duna szigetén, vallásos életre alkalmas helyen, Isten Anyjának, a Boldogságos Szűz Máriának tiszteletére templomot és körülötte monostort vagy zárdát alapítunk... melyben a szerzetesi fegyelem követelményei szerint jámbor szüzeknek kell szolgálniok a Királyok Királyát, a Szűznek Fiát. És hogy a mi Isten előtt ismert jámborságunk, mely nem maradhat titokban, másoknak is példát szolgáljon (...), Margit úrnőt, kit gyermekeink közül annál gyengébb szeretettel ölelünk át, minél biztosabb előjeleit látjuk benne a jámbor és Isten előtt kedves életnek, elhelyeztük ebben a monostorban, hogy amíg él, Istennek és a dicsőséges Szűznek szolgáljon..." A teljes szövegtest ahhoz a "jelbeszédhez" tartozik, amelyről Dümmerth Dezső - az európai tudományos-szakrális irodalom tükrében - ír, s Szent Margitra vonatkozóan (is) az ős, Álmos bensőséges életének örökségét említi, azt a kifejezhetetlen érzékenységet, amely a szenvedésben, a könnyben, az oltáriszentség vételében van jelen igazán; az Isten személyes megtapasztalása ez, "fénylő sötétségben" járás, a "megismerés tagadása által" a megismerése annak, ami "a szemlélésen és tudáson felül áll." Béla király minderről sejthetett valamit leánya életének, magatartásának ismeretében a levél keltezésekor, meg akkor is, ha korábbi felajánlását dinasztikus, politikai érdekekért házasságra való rábeszéléssel szerette volna visszavonni. A leány maradt erősebb, igaz, nagyon sokba került neki. Persze ezt csak a kívülálló mondhatja így, hiszen Margit arca a könnyeken át is ragyogott, lelkének fényessége átütött a test határain. Tekintélye az alázatosságban emelkedett apja és bátyja uralkodói tekintélye fölé, s így történhetett, hogy István elfogadta apja békejobbját. A kibékülés annak a színe előtt történt, aki legtöbbet szenvedett, gyötrődött értük, s a hazáért. A szigeti kolostor-magányban Margit volt a főtanúja a megbékélésnek. Ismerős "történet", mit jelent a testvérviszály, a családon belüli békétlenség, gyűlölködés, az a belső emésztő tűz, amely a lélek ellen támad. Ez veszedelmesebb minden külső ellenségnél.

A szigeti zárda romjai között járva az ember a békesség győzedelmére gondol. Arra, hogy a békességszerző tanúságtevő több a világnál.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu