|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Tüskés Tibor Félház A férfi a folyó felől érkezett. Előzőleg megállt a parton, merengve nézte a hullámok fodrozódását, a lenyugvó napnak a felhők mögül előtörő sugarait, a vár épületeinek csipkés rajzolatát. Vasárnap este volt, a rá váró föladatra gondolt. A darab tizedik előadására koncentrált. Szemével tömött széksorokat látott, füle a feldübörgő tapsot hallotta. Megszokta az ünneplést, a hangos ovációt, a teljesítmény elismerését. Nemrég vette át munkájáért a rangos kitüntetést. Elégedett volt. Végre megkapta a díjat, amire mindig vágyott. Nemcsak hibátlan, szép kiejtését ismerték el, hanem átélőképességét, művészi, alakformáló tehetségét is. Belépett a palota üvegezett, kovácsoltvas kapuján. Az épületben évekkel ezelőtt még zárt, miniszteriális intézmény működött. Egyenruhás őr állt a kapuban, csak igazolvánnyal, belépő cédulával vagy idézésre lehetett bejutni. Most az előadásra szóló jegyeket árusítják a kapu melletti, üvegezett fülkében. A férfi elegáns meghajlással fordul a fülkében ülő idősebb hölgy felé: - Üdvözlöm, Gizike. Hogy megy az üzlet? Elfogytak már a jegyek mára? - Fogynak, fogyogatnak, művész úr - igazította meg arcán a szemüveget a pénztárosnő. A férfi a piros szőnyeggel borított lépcsőkön lassan haladt fölfelé. Ha most kívülről láthatná önmagát, bizonyára azt mondaná az emberről: nem halad, nem megy, nem lépeget, nem jár, hanem vonul. Lassan átszeli a levegőt a legalsó lépcsőfoktól a legfelsőig. Belépett az öltözővé átalakított kis helyiségbe. Leült a támlátlan székre, belenézett a tükörbe. Vizsgálódó arc pillantott rá vissza. Amikor fiatalon hullani kezdett a haja, roppant zavarta a változás. Az előadói esteken parókát tett a fejére. Végighúzta tenyerét fényes koponyáján. - Vagyok, aki vagyok. Olyannak vállalom magamat, amilyennek látszom - gondolta magában. - Ez az arc már valóban olyan, amilyennek a darab írója elképzelte: "mint a szikla, amelyről minden fölöslegeset lehordott az idő." Pályája első, meghatározó élménye jutott az eszébe. Vidéki városban kezdte. A színfalak mögött várta, hogy a színpadra lépjen. Ott találkozott a fővárosból érkezett, híres kollégával. Megdöbbenve látta, milyen intenzíven koncentrál, és mormolja maga elé a szavakat. Akkor született meg benne az elhatározás: ilyen művész akarok magam is lenni. Elérte, amire vágyott. Fővárosi művész lett, főszerepekre hívták meg. Fölvette a címszereplő egyszerű jelmezét, a fehér inget, a sötét nadrágot, a félszárú csizmát. Festéket nem tett az arcára. Ismerte a darab korábbi előadásait, a különféle rendezői fölfogásokat, a főhőst alakító színészek játékát. Volt, aki puszta történelmi illusztrációvá tette az 1630-as években játszódó művet. Volt, aki antiklerikális értelmezést adott a darabnak. Arról is tudott, hogy maga az író kétféle befejezést írt a műhöz. A fiatal rendezővel jól megértették egymást. Hiába van a darabnak két, egymástól eltérő befejezése, a különbség csak látszólagos. Az író a két befejezéssel ugyanazt mondja: az igazság kimondása mindennél fontosabb. "Az erkölcsi törvény minden emberre érvényes. És az igazságot a tilalmon, az erőszakon is át kell lopni... Akit ő meg akar jeleníteni, az nem a XVII. század első felében élt tudós csillagász, hanem a kortárs író, akit a letűnt hatalom nem tudott a kiszolgálójává tenni. Az ő elhivatottságát, az ő meggyőződését, az ő kötelességtudatát kell eljuttatnia a nézőtérre. A csengő az előadás kezdetét jelezte. A férfi a függöny mögé lépett, és a kukucskáló nyíláson a nézőtérre pillantott. Emberek csak az első két sorban és a terem végén, az utolsó két sorban ültek. Közbül üres, ásító széksorok. A jegyszedő az utolsó sorokban ülőknek most engedte meg, hogy előrébb jöjjenek. De így is csak a terem kisebbik része telt meg. Némi jóindulattal: félház - mormolta magában a színész. - Érdemes ennyi embernek játszani? Csak ennyien kíváncsiak rám? A függöny szétnyílt, a díszletek a toszkánai nagyhercegség római palotáját jelezték. Mérlegelheti-e a jó ügy szolgája, hogy hányan hallgatják? Gondolhat-e az igazság fölismerője arra, hogy vannak-e követői? Lehet-e az erkölcsi törvényt és az elnyomó hatalmat egyszerre szolgálni? Ezek voltak a színész utolsó gondolatai, amikor a színpadra lépett. És ettől a pillanattól az előadás utolsó pillanatáig csak az író szavai voltak fontosak a számára. Nem látta az üres széksorokat, nem hallotta a cukorkás zacskók zörgését, nem érzékelte a felvonás végén a gyér tapsot. Beszélt és mozgott, elgondolkozva hallgatott és nyugtalanul járkált, átszellemülve, nézőkről és a teremről megfeledkezve játszott. Félház előtt, teljes szívvel, minden erejével, egész indulattal és elhivatottsággal. Olyan kifejezőerővel, mintha egész sorsát az előadásra, erre az estére tette volna föl.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|