Uj Ember

2001. február 11.
LVII. évf. 6. (2742.)

A Lourdes-i jelenés évfordulója:
február 11.

Főoldal
Lelkiség
Boldogok, akik sírnak
Lourdes Rózsája
Élet és Liturgia - Rendelkezések gyűjteménye
Életige 2001. február
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Jelenpor
Klebelsberg eszméinek időszerűségéről
A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon
A könnyű dolgok súlya
Élő egyház
Össztűz alatt az erdélyi Caritas
Élet, szépség, szeretet
Esztergom katolikus általános iskolájának példája
Kétszer lettek földönfutóvá...
Görög katolikusok Edelényben
Az ökumené nem kompromisszumkeresés
Az imahét lezárása Rómában
Fórum
Tallózó
Elkápráztat és megzavar
Kihívás és lehetőség a fiatalok számára
Pályázatokról, képzésekről beszélgettünk a Katolikus Ifjúsági Mozgalom elnökével
Az Olvasó írja
Fórum
A szenvedő ember méltósága
Pápai üzenet a betegek világnapjára
Lelki ismeret - A fájdalom kegyelme
Váci Egyházmegye
Üzenetük van a világ számára...
Fogyatékos fiatalok Szent Erzsébet Otthona Ipolytölgyesen
Ifjúság
"Írok nektek, fiatalok"
A könnyek - egy bizánci lelkivezető tanítása
Amit ifjú eleink tanultak
India végzete
Rejtvény
Kultúra
Tekintélytisztelet és zsarnokság
"Sírt és szeretett..."
Száz évvel ezelőtt hunyt el Giuseppe Verdi
A pillangó színei
A megújult Petőfi Irodalmi Múzeum
Tekintélytisztelet és zsarnokság
Támogatóink
Támogatóink
Mozaik

Eltemették a Nemzet Színészét
Erdei lakások készítői
Sajtó-díj
Pápai érdekességek
Rejtvény

 

Tallózó

Az „Ost-West. Europäische Perspektiven” (Kelet-Nyugat. Európai távlatok) című új folyóiratban, a Renovabis freisingi kiadványában Máté-Tóth András szegedi vallástörténész azzal magyarázza az egyházak mai korlátozott elfogadottságát a közép-kelet-európai társadalmakban, hogy „az egyházak a kommunista uralom idején nem szólhattak hozzá az evangélium szellemében a szociális problémákhoz. Ezért — és az igehirdetési küldetésük moralizáló felfogása miatt — a magánéletre és magánerkölcsre összpontosítottak. Ezáltal ők maguk idézték elő a hit „magánosítását”. „Ma a posztkommunista országokban — beleértve a volt Kelet-Németországot is — az emberek negyedrészének Isten nélküli élete így értelmezhető: „Ők a szó klasszikus értelmében nem ateisták, hanem egyszerűen más értelmet találtak életüknek”. További negyedrészük úgy érzi, Isten nélkül is boldogulni tud az életben. Ez az utóbbi csoport különösen a német keleti tartományokban és Csehországban nagy, valamivel kisebb Szlovákiában, Szlovéniában és Magyarországon, és a legkisebb Horvátországban, Litvániában, Lengyelországban, Romániában és Ukrajnában.

* * *

Jemenben, a Bibliából és a Koránból is ismert Sába királynője egykori birodalmának Marib nevű fővárosa helyén német régészek tizenkét évi munkával feltárták és restaurálták a „Sába királynője trónjának” nevezett 2500 évvel ezelőtti templomot. A sivatagi körülmények között kilenc évig tartott az ásatás, három évig pedig a restaurálás. (FAZ)

* * *

Elfeledett magyar püspök életéről és tudományos munkásságáról tájékoztatott Faludi Péter történész, orientalista a Valóság októberi számában. Gróf Vay Péter (1863-1948) ősi főnemesi család fia. 1898-ban Esztergomban történt pappá szentelése után a kivándorlók lelki gondozásának szentelte életét.

1903-1914 között a Vatikán megbízásából bejárta, többször is hosszabb időt töltött Kínában, Koreában, Japánban, Indokínában és Ázsia számos más országában, a Közel-Keleten az Egyesült Államokban és Közép-Amerikában. A missziós tevékenység áttekintése és diplomáciai segítése volt főfeladata. Nagy nyelvtudása, és tájékozottsága tette lehetővé, hogy útjairól nemcsak világlapokban, de tudományos értékű könyveiben is beszámoljon. A Távol-Kelet kultúrájának és művészetének szakértőjévé vált. 1917-ben lett címzetes püspök. Az I. világháború alatt katonai kórházakban teljesített lelkipásztori szolgálatot, gyóni házában hadiárvaházat létesített. 1924-ben Assisiben, a kapucinus rendházban telepedett le, és ott élt 1948-ban bekövetkezett haláláig. Érdekes, hogy Koreát gazdasági szempontból is, a keresztény térítés szempontjából is a világ nagy ígéretének tartotta, és jóslata beigazolódott. Az első magyar volt, aki Koreáról részletes képet rajzolt.

* * *

Liliana Cosi, a milánói Scala egykori primabalerinája és most egy nemzetközi balettiskola vezetője azt írja a „Neue Stadt” folyóiratban, hogy „a tánc minden mozdulata egy érzelem kifejezése, a belső valóság továbbadásának eszköze kell legyen. Nem véletlen, hogy a klasszikus tánc tanulásához más tudományokat is kell ismerni, a lélektant, az anatómiát, fizikát és pedagógiát.” Olyan aszketikus összpontosítást igényel, mint a vallásos meditáció. „Vallom, hogy a művészet, mely nem más, mint kommunikáció, kapcsolat és önközlés, önmagában véve szent. Tudatosan vagy öntudatlanul a művész lelkéből, Istennel való titokzatos egyesüléséből ered.”

* * *

A BSE-válság, a kergemarha-kórral kapcsolatban írja Christian Schütze publicista a „Süddeutsche Zeitung”-ban: „A teremtés koronája, az ember, az élelmezési lánc végén, lopakodó prionok fenyegetettségében azt kérdezi: Mit ehet még egyáltalán nyugodt lélekkel az ember? Ez a kérdés a fejlett országok polgárainak félelmét fejezi ki és kétségtelenül komolyan kell vennünk. Emberek milliárdjai azonban ezzel a kérdéssel hajtják le naponta fejüket: Lesz egyáltalán holnap mit ennünk?”

* * *

XXIII. János pápa mondásaiból válogatott Maria Otto és Franz Johna, a német Herder kiadónál most megjelent kis könyvébe. Ilyeneket: „Giovanni, ne tartsd magad olyan fontosnak.” „Arra teremtettünk, hogy örökké szeressünk.” „Az Úr a nagylelkűekkel van.”

* * *

Krzysztof Zanussi lengyel filmrendezővel közölt interjút a Népszava „Szép szó” című rovata. Zanussi legutóbbi filmje „Az élet nemi úton terjedő betegség” misztikus eszmefuttatás egy rákbeteg orvos lassú, fájdalmas haldoklásáról, megtéréséről. Zanussi kifejtette: hívő keresztényként az örökkévalóságba vetett hite kioldja, tágabb, szabadabb dimenziókba helyezi a haláltudatot, „de a félelem ősi érzete a halandó földi létben mindannyiunk sajátja... én inkább attól félek, hogy sokan úgy tekintik a hívőket, mint akik külön kaszthoz tartoznak. A hit nem a kevés kiváltságosok kincse, amit féltve őriznek egy ládikában, lakat alatt. A hit mindenkié, van, aki egy életen át keresi és nem talál rá, más meg egyszerűen közel engedi magához. Sokszor azt tapasztalom, hogy minél nagyobb valakiben a félelem, annál közelebb kerül Istenhez. És vannak olyan önismereti pillanatok, amikor a hit megmenthet, vagy éppen kételyek közé taszíthat. Nagy misztikusok élete, könyvei, mint Szent Bernáté, a középkori misztika kiemelkedő alakjáé, akit megidézek a prológusban, arról tanúskodnak, hogy a hit, akárcsak a szeretet, egy hosszú fejlődési folyamat, amelyben vannak magaslatok és mélységek, kételyek és bizonyosságok. Egyben azonban egyformán következetesek: sem a hit, sem a szeretet nem jelentheti valakinek a birtoklását. Éppen ellenkezőleg: az elengedés csodás képességét edzi. Hiszen minden, amink van, az életünk, a szeretteink, de még a halálunk is, nem a miénk, csak kölcsönbe ajándékba kaptuk Istentől.”

(rosdy)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu