Uj Ember

2001. február 11.
LVII. évf. 6. (2742.)

A Lourdes-i jelenés évfordulója:
február 11.

Főoldal
Lelkiség
Boldogok, akik sírnak
Lourdes Rózsája
Élet és Liturgia - Rendelkezések gyűjteménye
Életige 2001. február
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Jelenpor
Klebelsberg eszméinek időszerűségéről
A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon
A könnyű dolgok súlya
Élő egyház
Össztűz alatt az erdélyi Caritas
Élet, szépség, szeretet
Esztergom katolikus általános iskolájának példája
Kétszer lettek földönfutóvá...
Görög katolikusok Edelényben
Az ökumené nem kompromisszumkeresés
Az imahét lezárása Rómában
Fórum
Tallózó
Elkápráztat és megzavar
Kihívás és lehetőség a fiatalok számára
Pályázatokról, képzésekről beszélgettünk a Katolikus Ifjúsági Mozgalom elnökével
Az Olvasó írja
Fórum
A szenvedő ember méltósága
Pápai üzenet a betegek világnapjára
Lelki ismeret - A fájdalom kegyelme
Váci Egyházmegye
Üzenetük van a világ számára...
Fogyatékos fiatalok Szent Erzsébet Otthona Ipolytölgyesen
Ifjúság
"Írok nektek, fiatalok"
A könnyek - egy bizánci lelkivezető tanítása
Amit ifjú eleink tanultak
India végzete
Rejtvény
Kultúra
Tekintélytisztelet és zsarnokság
"Sírt és szeretett..."
Száz évvel ezelőtt hunyt el Giuseppe Verdi
A pillangó színei
A megújult Petőfi Irodalmi Múzeum
Tekintélytisztelet és zsarnokság
Támogatóink
Támogatóink
Mozaik

Eltemették a Nemzet Színészét
Erdei lakások készítői
Sajtó-díj
Pápai érdekességek
Rejtvény

 

A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon

A magyar katolikus iskoláztatás kezdetének időpontjától, valószínűleg 996-tól — ekkortól működött iskola Szent Márton hegyén — az egyházi intézményekben szerzett műveltség beleépült történelmünkbe, a magyarnak mondott szellemiség, a nemzettudat meghatározó elemeként. Amikor a katolikus iskolák történetéről esik szó, beleértjük a nemzet történelmének, lelkiségének történetét is. Manapság, amikor évtizedek kényszerű bénultsága után ismét működnek és szerveződnek katolikus tanintézmények, ezek előzményeit vizsgálva az a kép is módosul, amelynek részleteit szándékosan rajzolták el, hagyták homályban. Békefi Remignek a katolikusnak népoktatással foglalkozó művei közel száz éve jelentek meg, s bár Hermann Egyed egyháztörténete nagyon sok, értékes adatot tartalmaz, a keresztény nevelés és oktatás történetének szisztematikus feldolgozása, összefoglaló méltatása a múlt évszázad 90-es éveiben lett ismét önálló diszciplína, elsősorban éppen Mészáros István és Tarjányi Zoltán jóvoltából.

Ezt az összefoglalást, bár a szerző tollából értékes részletpublikációk korábban is megjelentek, kezdeményezőnek mondhatjuk, hiszen új horizontot tár elénk, amely azért is izgalmas, mert súlyos történelmi tapasztalatokra épül. Igaz, a könyvben érthető módon elsősorban az adatokra esik a hangsúly. Ne feledjük ez a munka voltaképp alapozás, melyre a kérdéskör szakértőjeként ismert szerző nyilván nagyobb, a katolikus nevelés szellemét is részletesen tárgyaló monográfiát épít majd. Már csak azért is szükség volna erre, mert a katolikus nevelésügy ma is súlyos veszélyekkel számolhat: korábban az intézményesített erőszak lehetetlenítette el, napjainkban viszont az általa vallott értékeket kezdi ki az a szellemiség, amely tagadja az abszolút igazság létét, s a világot újfajta értékrend elfogadására késztetné. Amikor Eötvös József 1868-ban azt fejtegette, „igazságosan nem vonhatja kétségbe senki, hogy a népnek nevelése s így oktatása is minden egyház legszebb feladatai közé tartozik”, voltaképp a hagyományokra építve erősítette meg, hogy az egyház az iskoláztatás fundamentuma, s hogy az iskoláztatás oktatást és nevelést egyszerre jelent. Ha a modern nevelési tendenciák kétségbe vonják nevelői küldetését, voltaképp a hagyományokat tagadják, s közvetve ugyan, de veszélyeztetik a nemzet fogalmának jól bevált értelmezését, mert bár nem az internacionalizmus elvét szentesítik, mégis elhomályosítják a népben, nemzetben, hazájában és az igazságosságban való szilárd hitet, amely gerincet és tartást ad nemzedékről nemzedékre. Mészáros István bőségesen közölt adatainak épp az adja a súlyát és jelentőségét, hogy feltárja e hagyományrendszer történetét, s ezáltal a jövendő elképzelésekhez ugyancsak támpontokat ad.

A püspöki kar 1877-ben rendszabályok, tantervek és utasítások gyűjteményét adta ki a katolikus elemi iskolák számára. Ennek átdogozott változata (1905) a következő célokat jelölte meg: „A népiskola akkor oldja meg feladatát, ha a gyermekeket mindenre megtanítja és neveli, amit majdan családi, egyházi és polgári életükben tudniuk és tenniük kell, hogy emberi rendeltetésüknek megfeleljenek. Evégből adjon alapot a gyermekek hitének és vallásos életének, fejlessze ki bennük a nemzeti érzést és öntudatot, és lássa el őket a gyakorlati élet által megkövetelt elemi ismeretekkel és ügyességekkel.” Érdemes mindezt végiggondolva megszemlélni a hajdani katolikus tantervet, amely a vallásos élet és a nemzeti élet tantárgyait rendszerezte. Együtt a kettőt... (Szent István Társulat)

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu