Uj Ember

2001. február 11.
LVII. évf. 6. (2742.)

A Lourdes-i jelenés évfordulója:
február 11.

Főoldal
Lelkiség
Boldogok, akik sírnak
Lourdes Rózsája
Élet és Liturgia - Rendelkezések gyűjteménye
Életige 2001. február
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Jelenpor
Klebelsberg eszméinek időszerűségéről
A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon
A könnyű dolgok súlya
Élő egyház
Össztűz alatt az erdélyi Caritas
Élet, szépség, szeretet
Esztergom katolikus általános iskolájának példája
Kétszer lettek földönfutóvá...
Görög katolikusok Edelényben
Az ökumené nem kompromisszumkeresés
Az imahét lezárása Rómában
Fórum
Tallózó
Elkápráztat és megzavar
Kihívás és lehetőség a fiatalok számára
Pályázatokról, képzésekről beszélgettünk a Katolikus Ifjúsági Mozgalom elnökével
Az Olvasó írja
Fórum
A szenvedő ember méltósága
Pápai üzenet a betegek világnapjára
Lelki ismeret - A fájdalom kegyelme
Váci Egyházmegye
Üzenetük van a világ számára...
Fogyatékos fiatalok Szent Erzsébet Otthona Ipolytölgyesen
Ifjúság
"Írok nektek, fiatalok"
A könnyek - egy bizánci lelkivezető tanítása
Amit ifjú eleink tanultak
India végzete
Rejtvény
Kultúra
Tekintélytisztelet és zsarnokság
"Sírt és szeretett..."
Száz évvel ezelőtt hunyt el Giuseppe Verdi
A pillangó színei
A megújult Petőfi Irodalmi Múzeum
Tekintélytisztelet és zsarnokság
Támogatóink
Támogatóink
Mozaik

Eltemették a Nemzet Színészét
Erdei lakások készítői
Sajtó-díj
Pápai érdekességek
Rejtvény

 

Boldogok, akik sírnak

Tulajdonképpen eléggé meglepő, hogy Lukács evangéliumában a Máténál olvasható örökszép Nyolc Boldogság (Mt 5,3-12) helyett csak négy boldogságot találunk. A megmaradt négy boldogmondás értelme is módosul: míg Máténál azok a boldogok, akik „lélekben szegények”, „az igazságot éhezik és szomjúhozzák”, akiket „az igazság miatt üldöznek”, tehát inkább szellemi, evangéliumi javak miatt szenvednek, addig Lukácsnál az a boldogság alapja, ha valaki egyszerűen szegény, éhezik, sír, vagy valakinek gyűlöletet, megvetést és szidalmazást kell elszenvednie. Lukács tehát általában a (fizikai) szenvedést és nélkülözést, a megvetettséget, a kisemmizettséget tartja szem előtt, ehhez kapcsolja Jézus ígéreteit.

Ugyanakkor a számukban megfogyatkozott boldogmondásokat négy „jaj” is követi Lukácsnál, s ezek a fentiek ellentétére, a gazdagokra, a jóllakottakra, a nevetőkre és a megtiszteltetésben részesülőkre vonatkoznak. S míg a szegények, éhezők, szomorúak és megvetettek sorsuk jobbrafordulására számíthatnak, addig a jómódúakra és sikeresekre éhezés, gyász és sírás vár. — Jaj nektek, gazdagok, örvendjetek és reménykedjetek, szegények és kisemmizettek — hangzik Lukácsnál Jézus örömhíre, szemben a Máté-féle megfogalmazással, ahol alapvetően és kizárólag az evangélium szellemét kereső és élő keresztények reménye és dicsérete fogalmazódik meg.

A Szentírás értelmezése során az az elsődleges feladatunk, hogy feltárjuk, mit is akart a szent író mondani, és szavai, megfogalmazása által mit látott jónak kinyilatkoztatni az Isten (DV 12). A Lukács-féle boldogságok és jajok kapcsán joggal tesszük fel tehát a kérdést: Mi ennek az evangéliumi részletnek az üzenete? Mire gondolt, mit tartott szem előtt Lukács, miért ebben a formában közli a boldogságokat?

A választ nem lehetetlen elég nagy bizonyossággal megtalálnunk, ha jól ismerjük Lukács szempontjait, az evangélium és az általa írt másik nagy mű, a Cselekedetek megfogalmazásának hangsúlyait.

Lukács Antióchiában élt és dolgozott, ebben a virágzó és gazdag városban, mely egyben a kereszténység első, nagy központja is volt Palesztinán kívül. A keresztény közösség itt békében él, rohamosan gyarapszik és erősödik, soraiban megjelennek a középréteg képviselői, sőt nem egyszer a kifejezetten gazdag és tehetős emberek is. Lukács álma az, hogy a krisztusi hit és szeretet mindenütt azt eredményezi, amit a jeruzsálemi ősegyházról olyan nagy örömmel elmondhat: „A hívek sokaságának pedig egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott semmit sem a magáénak a birtokából, hanem mindenük közös volt... Nem is volt közöttük senki szűkölködő, mert mindazok, akiknek földje vagy háza volt, eladták, s az eladott javak árát elhozták, és az apostolok lábához tették” (Csel 4,32,34-35).

Egészen bizonyos, hogy Lukács antióchiai környezetében már nem ez volt a helyzet. Ezért gyűjti össze Lukács és illeszti be evangéliumába a gazdagokat figyelmeztető jézusi emlékeket, mint pl. a szegény Lázár és a dúsgazdag történetét (Lk 16,19-31), az esztelen gazdag példázatát (12,16-21) stb. Lukács teljesen visszásnak érzi, hogy a keresztények között megmaradnak (ill. megjelennek) ugyanazok az (anyagi, hatalmi stb.) megkülönböztetések, mint a környező pogány világban. Ne feledjük: Lukács a négy „jaj”-t nem kívülállóknak, nem a pogányoknak szánta, hanem keresztényeknek!

Az általa írt evangélium mindenesetre megmutatja a kiutat is. Lukács ún. saját anyagában olvashatunk a vagyon helyes használatáról (16,9-12), az okos intézőről (16,1-8), a szerénységről (14,7-11), a farizeusról és a vámosról (18,9-14); nála a gazdag „ifjú” csak elszomorodik (Lk 18,23; Máténál, Márknál „szomorúan elmegy”, l. Mt 19,22; Mk 10,22), és elénk állítja a megtérő Zakeust (Lk 19,1-10) stb.

Miért jaj annak, aki gazdag, jóllakott, nevet és nagyrabecsült? Mert jólétében úgy érzi, nem szorul Istenre, nem gondol Rá, nem vár Tőle semmit (vö. Mt 6,2: „megkapták jutalmukat”). A megelégedettség önelégültséghez vezethet, az önelégültség pedig önzéshez és érzéketlenséghez.

És miért boldog az, aki szegény, aki éhezik, aki sír, s akit gyűlölnek? Mert aki az emberektől nem kap és nem remélhet segítséget, elismerést, az nem tehet mást, mint hogy Istentől várja életének megoldását, jobbrafordulását. S aki ezt Tőle várja, meg is fogja azt kapni.

Tarjányi Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu