Uj Ember

2001. február 11.
LVII. évf. 6. (2742.)

A Lourdes-i jelenés évfordulója:
február 11.

Főoldal
Lelkiség
Boldogok, akik sírnak
Lourdes Rózsája
Élet és Liturgia - Rendelkezések gyűjteménye
Életige 2001. február
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Jelenpor
Klebelsberg eszméinek időszerűségéről
A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon
A könnyű dolgok súlya
Élő egyház
Össztűz alatt az erdélyi Caritas
Élet, szépség, szeretet
Esztergom katolikus általános iskolájának példája
Kétszer lettek földönfutóvá...
Görög katolikusok Edelényben
Az ökumené nem kompromisszumkeresés
Az imahét lezárása Rómában
Fórum
Tallózó
Elkápráztat és megzavar
Kihívás és lehetőség a fiatalok számára
Pályázatokról, képzésekről beszélgettünk a Katolikus Ifjúsági Mozgalom elnökével
Az Olvasó írja
Fórum
A szenvedő ember méltósága
Pápai üzenet a betegek világnapjára
Lelki ismeret - A fájdalom kegyelme
Váci Egyházmegye
Üzenetük van a világ számára...
Fogyatékos fiatalok Szent Erzsébet Otthona Ipolytölgyesen
Ifjúság
"Írok nektek, fiatalok"
A könnyek - egy bizánci lelkivezető tanítása
Amit ifjú eleink tanultak
India végzete
Rejtvény
Kultúra
Tekintélytisztelet és zsarnokság
"Sírt és szeretett..."
Száz évvel ezelőtt hunyt el Giuseppe Verdi
A pillangó színei
A megújult Petőfi Irodalmi Múzeum
Tekintélytisztelet és zsarnokság
Támogatóink
Támogatóink
Mozaik

Eltemették a Nemzet Színészét
Erdei lakások készítői
Sajtó-díj
Pápai érdekességek
Rejtvény

 

Andrásfalvy Bertalan

Klebelsberg eszméinek időszerűségéről

Ezelőtt mintegy nyolcvan évvel Klebelsberg Kunó felismerte, hogy a vesztett háború, a véres „tanácsköztársaság” és a trianoni végzés után a megcsonkított ország felemelkedésének egyetlen útja van csak: az erkölcsi megtisztulás, a testi és lelki egészség védelme, a köz- és felsőoktatás fejlesztésével az általános műveltség és tudományos kutatás színvonalának felemelése. Nagyra törő terveit a miniszterelnök és kormánya, az egész ország felelősséget érző értelmisége támogatásával nagyrészt meg is tudta valósítani. Soha magyar kormány nem fordított nemzeti jövedelméből nagyobb részt oktatásra és a tudományos kutatásra, mint Klebelsberg idejében; sem előtte, sem utána. A történelem őt igazolta, az egész világ elismeréssel beszélt a magyar közoktatásról. Klebelsberg eszméi időtállóak, törekvéseit érdemes mai állapotunkkal szembesítve feltenni a kérdést, hogy vajon beigazolódott elképzelései, tervei szerint próbáljuk rendbetenni ma hazánk súlyos, művelődési kérdéseit?


Melocco Miklós szobra Szegeden

Az iskolai oktatásnak, nevelésnek az a feladata — így Klebelsberg — „hogy a tanulót vallásos, erkölcsös és nemzeti szellemben magasabb általános műveltséghez juttassa”. A vallásoktatás nyit kilátást a természetfeletti felé, köti össze az emberszeretet a legfőbb Jó tiszteletével. A vallásoktatásnak nem a hittételeket kell számonkérnie a tanulótól, vagy személyes hitét, hanem rá kell világítania a hitnek egyént és társadalmat formáló erejének történetére, működésére. Nem a mostanában sokat emlegetett „keresztény kurzus” szolgálatára gondolt! Minden egyházat meghívott erre, a korábbi gyakorlatnak megfelelően, de most már törvénybe iktatva azt, hogy a vallásoktatás — közügy.

A gyermekek vallásos nevelése ma magánügy. A szülők döntik el, hogy megnyitják vagy bezárják gyermekeik előtt a természetfeletti távlatot, az emberiség örök igazság-keresésének és legszebb alkotásainak tárgyát és ihletőjét. Több mint száz év „felvilágosult” gúnyolódása és negyven év üldözése és elnémítása után: vak vezet világtalant. Másrészt a vallásoktatás az egyes felekezetek vezetőinek van kiszolgáltatva.

Eredmény: egyre kevesebb gyermek részesül hittanoktatásban. A hazafias nevelésen pedig nem kell mást értenünk csak azt, hogy a gyermeket és ifjút megerősítik a nyelvét és kultúráját meghatározó nagyobb közösség, a nemzet és ország értékeivel és annak megtartó közösségének lelkes hívévé teszik. Közösségi embert nevelnek, aki áldozatot tud hozni másokért.

Az egyetemeket és kutatóintézeteket alapító Klebelsberg jelentette ki, hogy a természettudományok és a technikai ismeretek „csak az ész rideg szavával kapacitálnak, a művészet a szépség hatalmával az ember ősi ösztöneihez szól és eleven erővel hat, az alkotás bámulatára szoktatja a tömeget, és alkotásra ihleti a kiválasztottakat.” — Sajnos, ma sokan úgy gondolják, hogy csak „hasznos” ismereteket kell oktatni az iskolában: matematika, fizika, biológia, számítástechnika, idegen nyelvek. Szülők és nevelők nem tartják fontosnak a lélek és test egészségének védelmét, a szépre való rácsodálkozást, a jellemnevelést, eltűrik az ének, a testnevelés, a rajz és művészeti oktatás óraszámának csökkentését, eltörlését, helyettesítését. Hol kapja meg hát a szépség ihletettségét, mely egyben érzelmileg is köt egy nemzet kultúrájához?

A család után az óvoda, az iskola alakítja a jövő nemzedék lelkét és gondolkodását. Klebelsberg több mint ötezer tantermet, sok száz kis tanyasi iskolát építtetett. Nem azt mérte, hogy hányan járnak egy osztályba, hanem arra törekedett, hogy a tanítás, a nevelés helye a szülőföld maradjon. Öt kilométernél többet egy gyermek se gyalogoljon, utazzon az iskoláig. „Ragaszkodom az utolsó kis dunántúli falu óvodájához is!” Az iskolájától megfosztott település, táj életképtelen. Hogy a tanító se tekintse átmenetnek tanyasi, vagy falusi állomáshelyét, a miniszter nemcsak osztálytermeket, hanem tanítói lakásokat is építtetett. Mi ezzel szemben eltűrjük, hogy sorra bezárják az iskolákat, összevonják őket városon, falun egyaránt. A nevelők, ahol még van falun iskola, egy nagyobb településről járnak ki, ingáznak. A tanítói hivatás méltánytalan lebecsülésből következik, hogy erre a pályára ma már csaknem kizárólag nők vállalkoznak. Erre a veszélyre is felhívta a figyelmet akkor a miniszter.

„A közvélemény ellenében nem vihető végbe semmilyen okos közoktatási reform, erre is tanít az iskolatörténet” — figyelmeztet éppen Klebelsberg méltatása kapcsán a neves iskolatörténész, Mészáros István. Felelősek vagyunk azért, hogy a közvélemény megismerje a támogatandó eszméket, elsősorban Klebelsberg Kunó elgondolásait. Szerencsések vagyunk, mert az utóbbi években több jeles tanulmány foglalkozik e miniszter máig időszerű eszméivel és életével. Ezúton is ajánlom Zombori István szerkesztette tanulmánykötetet, „Gróf Klebelsberg Kunó emlékezete” (1995) címmel, és Hencz Péter: „Gróf Klebelsberg Kunó, a harmadik évezred minisztere” című művét, mely röviden, lényegretörően mutatja be e méltatlanul elfeledtetett nagy államférfi pályáját és művét. Vajon ki vállalja föl e mű befejezését?

(a szerző néprajztudós egyetemi tanár)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu