Uj Ember

2001. február 11.
LVII. évf. 6. (2742.)

A Lourdes-i jelenés évfordulója:
február 11.

Főoldal
Lelkiség
Boldogok, akik sírnak
Lourdes Rózsája
Élet és Liturgia - Rendelkezések gyűjteménye
Életige 2001. február
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Jelenpor
Klebelsberg eszméinek időszerűségéről
A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon
A könnyű dolgok súlya
Élő egyház
Össztűz alatt az erdélyi Caritas
Élet, szépség, szeretet
Esztergom katolikus általános iskolájának példája
Kétszer lettek földönfutóvá...
Görög katolikusok Edelényben
Az ökumené nem kompromisszumkeresés
Az imahét lezárása Rómában
Fórum
Tallózó
Elkápráztat és megzavar
Kihívás és lehetőség a fiatalok számára
Pályázatokról, képzésekről beszélgettünk a Katolikus Ifjúsági Mozgalom elnökével
Az Olvasó írja
Fórum
A szenvedő ember méltósága
Pápai üzenet a betegek világnapjára
Lelki ismeret - A fájdalom kegyelme
Váci Egyházmegye
Üzenetük van a világ számára...
Fogyatékos fiatalok Szent Erzsébet Otthona Ipolytölgyesen
Ifjúság
"Írok nektek, fiatalok"
A könnyek - egy bizánci lelkivezető tanítása
Amit ifjú eleink tanultak
India végzete
Rejtvény
Kultúra
Tekintélytisztelet és zsarnokság
"Sírt és szeretett..."
Száz évvel ezelőtt hunyt el Giuseppe Verdi
A pillangó színei
A megújult Petőfi Irodalmi Múzeum
Tekintélytisztelet és zsarnokság
Támogatóink
Támogatóink
Mozaik

Eltemették a Nemzet Színészét
Erdei lakások készítői
Sajtó-díj
Pápai érdekességek
Rejtvény

 

Lourdes Rózsája

Az a lángoló csokor az oltáron nem „túlhevített”. Néhány szál rózsa csupán, s az elfutó folyó, a Pireneusok magas vonulata — mint védelmi falemlék, fájdalmak, örömök ringatója a misztikus tájban, ahol a Szép Hölgy egy csöndes pillanatban a földre lépett: újra a talajra, amely el nem válhat az égtől, s melyet egykor Fia választott néhány évtizedre szállásul.

A kislány látta, meg a csengő hab, faág, a némaság, hogy azóta keresse titkát a Rózsának...

Zola, a regényíró legfeljebb gúnyolódott, s bezárkózott korlátolt világ-magányába, álmodván szociális álmokat — Isten nélkül. „Az Anyag-szahara költője, mint a bús bogáncsok szamara” — ahogyan Mécs László versében áll.

A zarándok ha Lourdes-ban jár, s „megimádkozza gondjait a porban” tudja, az élet nem „kincstelen, zárt, szürke szikla”, hiszen bármikor jöhet vigasztaló jel; talán egy pásztorlányka, aki a lélek barlangmélyén fölismerte a titkos értelmű Rózsát. Fohászkodásában megsejti a Szimbólumot, Loretto tájáról az odaérkezett felhők selymes nyugalmában a ki nem énekelt Hangot. És a madarak énekét: „Ébredjetek, ti bús szívek!” Nem Amor-isten szava volt ez egy megtántorodott század középen, hanem kereső bizonyosság. Az Áldott jelenléte. Végül is „édes lángmardosás”, jegyesi ének hogy szerte-dalolja: több útja van a hit elérésének, de a legjárhatóbb a szereteté. Az út viszont nem könnyű, amint azt a pásztorlányka (is) megtapasztalta. Homály, egyedüllét, fenyegetettség érkezhet a teremtői tervbe, bár Isten nem akarta. De amikor az ember „módosította” az eredeti szándékot, a szabad akaratnak engedett az Úr; de mégiscsak nyitva hagyta a bezártnak látszó Éden-kaput.

A Hölgy, akit Bernadette látott s többször beszélt vele, az alázatosság Igen-jének történelmi hordozója a világ javára, annak Anyja, aki „a hatalom csúcsán” a jászolban a gyermek sebezhetőségét vállalta, majd azé az ifjúé, aki rejtett életet élt, s mint fiatalember a keresztet hordozta. Sokan elfelejtették már a mindmáig élő szavakat: „Aki engem látott, látta az Atyát.”

Az a kislány rőzseszedéskor az arcát látta az Anyának. A protestáns Kazinczy — a szekundér ember — a művészet szemével pillantott egy festői képre; disztichonja döccen, mégis pontos a látása a Madonnáról:

Melly báj, melly fennség, melly isteni bánat ez arcon,

És melly szent megadás, s gyermeki bízodalom!

Bús anya, mennyei szűz, e kép láttatja, mi voltál.,

Vídulj fel, s e kép fogja mutatni, mi vagy.”

Az elvonatkoztatás szándéka nélkül, mégis mintha önarcunkra is mutatna az utolsó sor, ahogyan a Lourdes-i csöndes órán az embereknek szószólójaként adta át üzenetét a „szív és a száj”, mely társalgott a testbe költözött Istennel, hogy még közelebb hozza titkát, s mely rózsaszirmon lángol —-; a törékeny Szépség, akinek jelképe a legtökéletesebb virág.

Jelképek erdejéből sem hiányzik a rózsa. Sok „gondot” okozott költőknek, festőknek, csak az imádságban egyértelmű: a titokban-misztériumban, amely nélkül nincs vallás. Miért eped a század ilyen-olyan csodák után, s helyettesíti azokat fantáziájával, gépi csalóka mesterkedéssel filmen, képernyőn? A rilkei „tiszta ellentmondás” virága a síron is virraszt; Mária az ember mellett áll — minden ellentmondásban. Segítsége nem látszat, képzelet. Az imádság a remény dallama, amely „Csodát látó látást” kér: „röntgenszemmel virágot látni téli rögben, jótett jóságát pénzben és hamis mammonban, Isten arcát a gyilkosban is, múló Anyag mögött a mennyet.”

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu