Uj Ember

2000. november 5.
LVI. évf. 45. (2728.)

Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.

Főoldal
Lelkiség
Életre szóló küzdelem – önmagammal
A mártoni örökségből
Életige - 2000. november
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Elhull a virág, eliramlik az élet
Jegyzetlap
Németh László – a kártékony?
(ezerötszáz gyors) Fennhéja
Ionesco sírfelirata
Élő egyház
Szól a rádió...
„A holnap őrei…”
Kárpát-medencei HÁLÓ-találkozó Pannonhalmán e
Jubileum a jubileumban
15 éves Magyarországon a „házas hétvége”
Csodák közt élünk…
„Földalatti” és „hazafias” katolikusok
Kína megosztott egyháza
Élő egyház
Egyházzenészek az evangélikus egyházban
A „szegények orvosára” emlékeztek…
130 éve született Batthyány-Strattmann László
Egy kiállítás üzenete
Az Olvasó írja
Verseny: a nemzeti történelem ismeretéből
A Rákóczi Szövetség őszi rendezvénye
Bukfencnyi hely – vagy annyi sem?
Lankó József lelkipásztor a „cigánykérdésről”
Fórum
Farkasvölgytől a Kútvölgyi Boldogasszonyig
Millenniumi Hegyvidéki Zarándoklat Budán
Tele tervekkel, tettekre elszántan
A egyházmegyei „jubileumi kurzusról”
Szent Pál apostol tiszteletére szentelve
Új templom Rákoskeresztúron
Fórum
„…hogy letaszítsák őt”
Töprengés
Icipici csoda
Fiatal tollforgatók írásaiból
Rejtvény
Fórum
Tíz mondat Mikes Kelemenről
Az idő homokszemei
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Versek
Ifjúság
A magyar egyház évezrede
Mozaik

Amerika névnapja? - Szent Imre az Újvilágban
Szállnak a darvak
Amiről nem szoktunk beszélni - Hogyan gondoskodjunk a mindannyiunkat megillető végtisztességről?
.

 

Színházi szabályzat és erkölcsiség

A hazai színházak működését pontosan rögzített szabályzat irányítja. Az első, sokáig elveszettnek hitt színházi szabályzati rendelet Magyarországon 1840-ből való, és aláírója a múlt század ismert közéleti férfiúja, a magyar szabadságharc és Kossuth elszánt híve, Nyáry Pál volt.

A rendelet huszonöt pontban foglalta össze a színházban megvalósítandó követelményeket. Az első pont – érdekes módon – az akkori „sztárok” önkényeskedéseinek, szeszélyeinek kívánt gátat szabni, ezért szigorúan meghagyta, hogy a kiosztott szerepeket maradéktalanul el kell fogadni és azokat mindenkinek kötelező teljesíteni, eljátszani.

Több pont részletesen kitér a színpadi fegyelem kérdésére, de jelentős hangsúlyt kap az emberi tónus és főképp az erkölcsiség, amelyet szigorúan meg kell követelnie a mindenkori vezetőségnek. A „tettbeli garázdaság és káromlás” súlyos vétség, amelyekért kemény büntetés járt.

Ezt a főbenjáró tételt jó volna megszívlelnie a jelenkor hazai színházi világának is. Tudomásunk van róla, hogy a Madách Kamara Színház Az élelem bére című műsorának több előadásán Hofi Géza olyan elképesztően trágár mondatsorozattal „lepi meg” közönségét a – 14 éven felülieket —, amelyet korábban egy negyedosztályú, kéteshírű csapszékben is rossz néven vettek volna. Döbbenetes, hogy az egykor rendkívül népszerű és sikeres humorista minden elképzelhetőt felülmúló, obszcén kifejezések özönével s arcpirító disznólkodással traktálja nézőit – többen mélységes undorral léptek ki a színházból előadás után —, de érthetetlen az intézmény igazgatóságának hozzájáruló engedélye is. A szabad lehetőségek és a demokrácia „szellemében” ennyire hagyták és hagyják lezülleni és elsilányítani a magyar színházi kultúrát?

szeghalmi

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu