Uj Ember

2000. november 5.
LVI. évf. 45. (2728.)

Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.

Főoldal
Lelkiség
Életre szóló küzdelem – önmagammal
A mártoni örökségből
Életige - 2000. november
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Elhull a virág, eliramlik az élet
Jegyzetlap
Németh László – a kártékony?
(ezerötszáz gyors) Fennhéja
Ionesco sírfelirata
Élő egyház
Szól a rádió...
„A holnap őrei…”
Kárpát-medencei HÁLÓ-találkozó Pannonhalmán e
Jubileum a jubileumban
15 éves Magyarországon a „házas hétvége”
Csodák közt élünk…
„Földalatti” és „hazafias” katolikusok
Kína megosztott egyháza
Élő egyház
Egyházzenészek az evangélikus egyházban
A „szegények orvosára” emlékeztek…
130 éve született Batthyány-Strattmann László
Egy kiállítás üzenete
Az Olvasó írja
Verseny: a nemzeti történelem ismeretéből
A Rákóczi Szövetség őszi rendezvénye
Bukfencnyi hely – vagy annyi sem?
Lankó József lelkipásztor a „cigánykérdésről”
Fórum
Farkasvölgytől a Kútvölgyi Boldogasszonyig
Millenniumi Hegyvidéki Zarándoklat Budán
Tele tervekkel, tettekre elszántan
A egyházmegyei „jubileumi kurzusról”
Szent Pál apostol tiszteletére szentelve
Új templom Rákoskeresztúron
Fórum
„…hogy letaszítsák őt”
Töprengés
Icipici csoda
Fiatal tollforgatók írásaiból
Rejtvény
Fórum
Tíz mondat Mikes Kelemenről
Az idő homokszemei
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Versek
Ifjúság
A magyar egyház évezrede
Mozaik

Amerika névnapja? - Szent Imre az Újvilágban
Szállnak a darvak
Amiről nem szoktunk beszélni - Hogyan gondoskodjunk a mindannyiunkat megillető végtisztességről?
.

 

„Földalatti” és „hazafias” katolikusok

Kína megosztott egyháza

A katolikus vallás a XVI-XVII. század fordulója óta van jelen Kínában, de nagyobb mértékben csak a XIX. századi ópiumháborúkat lezáró, a hittérítés szabadságát is biztosító békeszerzôdések megkötése után terjedhetett el. Az a tény, hogy a gyarmatosítás és a hittérítés ily módon összekapcsolódott, a kínai keresztények későbbi sorsára is kihatott. A XIX-XX. század fordulóján tért nyerő nacionalizmus – amely a kommunista párt politikájába is beépült – a keresztényekben a nyugati imperializmus ügynökeit látta. A keresztényellenességet az a tény is táplálta, hogy a kínai egyház vezetése sokáig külföldiek kezében volt: az első kínai származású püspököt csak 1926-ban nevezte ki XI. Piusz pápa, s a 143 egyházmegyébôl még az 1949-es kommunista hatalomátvételkor is csupán 20-nak az élén állt kínai püspök. Mindennek ellenére a katolikus hit gyorsan terjedt, 1949-ben a kínai katolikusok száma elérte a 3 milliót, igaz, ez a népességnek kevesebb, mint egy százalékát jelentette.


Mise egy fővárosi templomban

A kommunista vezetés számára elvi kérdés volt, hogy a nagyhatalmak megalázó gyámsága alól frissen felszabadult ország egyetlen állampolgára se legyen alávetve semmiféle külföldi hatalomnak. Ezért, bár a kommunista politika minden vallást sújtott, a katolikusok ellen különös eréllyel lépett fel. A külföldi misszionáriusokat – köztük sok magyar ferencest és jezsuitát – meghurcoltak és kiutasítottak, az egyházközségeket elvágták külföldi támogatóiktól, földjeiket elkobozták, tevékenységüket ellehetetlenítették.

A kommunista párt távlati célja a vallások teljes felszámolása volt, de rövid távon megelégedett az egyházak visszaszorításával és ellenőrzésével. A katolikusokat illetően a fő törekvés az volt, hogy elérjék a kínai hívők teljes függetlenedését a Vatikántól, s létrehozzák az „idegen befolyástól mentes” kínai katolikus egyházat. A külföldi térítők kiűzésével párhuzamosan az 50-es évek elején megindult a kínai katolikusok megtörése: aki nem volt hajlandó megtagadni a pápát, arra meghurcolás, munkatábor, börtön várt. A kommunisták azonban kemény ellenállásba ütköztek, csak 1955-re sikerült elérniük, hogy az egyház irányítása a párthű katolikusok kezébe kerüljön. 1957-ben megalakult a Kínai Katolikusok Hazafias Szövetsége (KKHSZ), az egyetlen államilag elismert katolikus szervezet – ez azóta is a Szentszék fennhatóságát el nem ismerő, ezért az állam által megtűrt kínai katolikusok fő képviselője. A KKHSZ ünnepélyesen kinyilvánította függetlenségét a Vatikántól, de a végleges szakításra csak 1958-ban került sor, amikor – a pápai tiltás ellenére – a „hazafias“ katolikusok felszenteltek két püspököt, akiket XII. Piusz hamarosan kiközösített.


A „hazafias” katolikus egyház szemináriuma
Pekingben Fotók : KNA-Bild

Sok katolikus nem volt hajlandó részt venni a KKHSZ tevékenységében, s továbbra is hű maradt Rómához. Ezek visszavonultak a nyilvános vallásgyakorlástól, helyi közösségükben, családi körben, esetleg egyedül őrizték hitüket. Idővel az illegalitásba vonult katolikusok is létrehozták saját szervezetrendszerüket, s a Szentszék, amellyel titkos csatornákon át tartják a kapcsolatot, püspököket nevezett ki a soraikból. Ezzel a kínai katolikus egyház kettészakadt: létezik egy „hivatalos”, a Vatikántól független „hazafias“ szervezet, és egy illegális, Rómához hű, „földalatti“ egyház. Ez a megosztottság a mai napig fennáll, s a katolicizmus kínai terjedésének legfôbb akadályát képezi.

A kulturális forradalom (1966-76) valamennyi egyházat rendkívül súlyosan érintette. Egy évtizedre teljesen megszűnt a vallási élet Kínában, s a hazafias egyházi személyiségek túlnyomó többsége is munkatáborba került.

1978-tól kezdve Kína a vallások nagy megújulásának korát éli. A KKHSZ felújította tevékenységét, visszakapta elkobzott épületeinek egy részét, szemináriumokat, folyóiratot alapított, nemzetközi kapcsolatokat létesített. A KKHSZ keretein belüli vallási élet az utóbbi húsz évben viszonylag szabadnak mondható: a hívek - akiknek számát jelenleg 4 millióra teszik - járhatnak szentmisére, olvashatják a Bibliát, folytathatnak karitatív tevékenységet.

Ugyanebben az idôszakban a földalatti katolikusok tevékenysége is megélénkült: a 80-as évek elején a Vatikán felhatalmazása alapján több új püspököt szenteltek fel, titkos szemináriumokat létesítettek, s 1989-ben megalakították saját püspöki konferenciájukat. A rendőrség sokszor keményen fellép ellenük, szinte nincs olyan hét, hogy ne vennének őrizetbe hoszszabb-rövidebb időre egy-egy papot, püspököt, hívőt, ám egyelőre nem sikerült őket megtörni.

A hivatalos és a földalatti katolikusok viszonya rendkívül összetett probléma. Mindkét fél élénk nemzetközi propagandát fejt ki: a KKHSZ nyilatkozatai szerint a földalatti egyház maroknyi megtévesztett, társadalomellenes egyénbôl áll, míg a földalatti egyház azt hirdeti, hogy a KKHSZ tagjai eretnekek, hitehagyottak, árulók. Róma álláspontja a kérdésben nem egyértelmű: bár a kánonjog szerint a Szentszék fennhatóságát el nem ismerôk nem tagjai az egyetemes egyháznak, a gyakorlatban a Vatikán kapcsolatban áll a hazafias egyház több képviselőjével. Sőt, egyes hírek szerint 20-30 hazafias püspök titokban rendezte kapcsolatait a Szentatyával, elfogadta fennhatóságát, a Szentatya pedig egyházmegyéje törvényes püspökének ismerte el. Hogy kik ezek a püspökök, azt érthetô okokból nem hozzák nyilvánosságra. Ugyanakkor Rómának a hazafias katolikusokkal, illetve a kínai vezetéssel való viszonyát jelentősen megterheli az a tény, hogy a Vatikán nem a Kínai Népköztársasággal, hanem Tajvannal tart fenn diplomáciai kapcsolatot.

A mindennapi életben a két egyház nem különül el élesen. Sok hívô számára elsôsorban nem az a fontos, hogy papja tagja-e a KKHSZ-nek, hanem az, hogy milyen ember. Ha a pap feddhetetlen életet él, s megfelelô erkölcsi tekintéllyel rendelkezik, egyházközségének tagjai általában elfogadják tôle a szentségeket, még ha a hazafias egyház támogatója is. Az a pap viszont, aki nem felel meg az erkölcsi elvárásoknak – például Mao Ce Tung idején, engedve a nyomásnak megházasodott –, nem számíthat a hívôk bizalmára. A hívek egy része tehát egyes hazafias papoktól elfogadja a szentségeket, másoktól nem – többek között ezért nem lehet tudni, hogy hány hazafias, hány földalatti katolikus van Kínában.

A hazafias és a földalatti klérus viszonya is változó. Vannak egyházmegyék, ahol a kapcsolat kifejezetten ellenséges, de olyanok is, ahol a két közösség püspökei és papjai kisegítik egymást a pasztorációban, vagy ahol a hivatalos klérus helyet biztosít a földalatti katolikusoknak a szentmisékhez.

A távlati cél minden katolikus számára csak a két közösség egyesítése lehet. Ennek elérését azonban egyelôre mind a KKHSZ-re nehezedő politikai nyomás, mind sok földalatti katolikus merev elzárkózása meggátolja. Csak reménykedhetünk benne, hogy idővel megszűnik a kínai katolikus közösség megosztottsága, s ezzel Krisztus igéinek terjedését a világ legnépesebb országában legalább ez a tényező nem akadályozza majd.

Salát Gergely

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu