Uj Ember

2000. november 5.
LVI. évf. 45. (2728.)

Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.

Főoldal
Lelkiség
Életre szóló küzdelem – önmagammal
A mártoni örökségből
Életige - 2000. november
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Elhull a virág, eliramlik az élet
Jegyzetlap
Németh László – a kártékony?
(ezerötszáz gyors) Fennhéja
Ionesco sírfelirata
Élő egyház
Szól a rádió...
„A holnap őrei…”
Kárpát-medencei HÁLÓ-találkozó Pannonhalmán e
Jubileum a jubileumban
15 éves Magyarországon a „házas hétvége”
Csodák közt élünk…
„Földalatti” és „hazafias” katolikusok
Kína megosztott egyháza
Élő egyház
Egyházzenészek az evangélikus egyházban
A „szegények orvosára” emlékeztek…
130 éve született Batthyány-Strattmann László
Egy kiállítás üzenete
Az Olvasó írja
Verseny: a nemzeti történelem ismeretéből
A Rákóczi Szövetség őszi rendezvénye
Bukfencnyi hely – vagy annyi sem?
Lankó József lelkipásztor a „cigánykérdésről”
Fórum
Farkasvölgytől a Kútvölgyi Boldogasszonyig
Millenniumi Hegyvidéki Zarándoklat Budán
Tele tervekkel, tettekre elszántan
A egyházmegyei „jubileumi kurzusról”
Szent Pál apostol tiszteletére szentelve
Új templom Rákoskeresztúron
Fórum
„…hogy letaszítsák őt”
Töprengés
Icipici csoda
Fiatal tollforgatók írásaiból
Rejtvény
Fórum
Tíz mondat Mikes Kelemenről
Az idő homokszemei
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Versek
Ifjúság
A magyar egyház évezrede
Mozaik

Amerika névnapja? - Szent Imre az Újvilágban
Szállnak a darvak
Amiről nem szoktunk beszélni - Hogyan gondoskodjunk a mindannyiunkat megillető végtisztességről?
.

 

A mártoni örökségből

A római (I.) Szilveszter és Márton bazilika valóságos történelmi csarnok; freskóképekkel, oszlopokkal megelevenítő „szépház”, ahol az apszison három barokk festő hagyta kézjegyét: Cavalucci, Micocchi és Feodrani, akiket ritkán emleget a műtörténet, képeik viszont szentek történeti alakjait idézik a nézőnek, köztük Szent Márton püspökét, aki a IX. századtól szerepel a templom más védőszentjei társaságában. A szentéletű Szilveszter pápát és Equitiust említik mellette. A III. század Rómája hét pasztorális kerületet vall magáénak: plébániák ősét. Márton ekkor születik, amikor Nagy Konstantin már kiadta a milánói rendeletet (edictumot) a kereszténység, mint birodalmi vallás jegyében. Ez időben Equitius pap háza talán a legelső plébánia lesz, amely aztán Szilveszter tulajdonába került. Afféle központi lelkipásztori gondozóhellyé vált papok lakószobáival. Az V. század végén az akkori pápa az épületre bazilikát építtetett a pannóniai Szabariából (Szombathely) származó, már tours-i sírjában nyugvó Mártonnak, az életszentségéről közismert püspöknek, aki aztán Franciaország egyik patrónusa lett, de a kereszténnyé vált Pannónia s a mai Magyarország sem feledkezett meg róla; a X. századi himnuszköltő — Zürich mellett —: a Dadogó Notker (Notker Balbulus) a régebbi típusú ünnepi énekek (sequentiák) szerzője „ujjongó sorokat” szerzett róla – még döccenő ritmusban:

“Pannónia örvendj szülője fiadnak
Mint Itália is: ily nemes ifja vagyon.
Gallia meg verseng, hogy lenne végül övé…”

Szent Gallen dadogó szerzetese hogy ne tudhatott volna a már álló római Márton-szentélyről!

A latin Martinus (Márton) név a hadakozás istenének Marsnak a „leszármazottja” – a nyelvész szerint. Ilosvai Selymes Péter (Arany János forrása a Toldi megírásakor) a XVI. században ugyanezt így verseli meg: „Márton Márs istent megfogá, üstökön ragadá, / Ez világnak fő bíróját mikoron megbírá…” (A Mars persze ott van a március hónap elnevezésben, meg az ugyanazon nevet viselő bolygón.) Márton apja, a római tiszt és családja (pannon földön) ezt a nevet adta az újszülött fiúnak, aki valóban merész és bátor férfivá vált (ezt jelenti a Martinus), s a legenda szerint mint katona hallotta meg egyszer – kemény hidegben, valahol Amiens környékén – a krisztusi benső szót, amikor köpenyét kettévágta és egy koldusra adta. A szó a Szeretet nemes gesztusát jelentette: a cselekvést, melyet a legendabeli történet így folytat: a koldus Jézus Krisztus volt, aki – Márton füle hallatára, álmában – így közölt az angyalokkal: „Martinus adta rám a köpenyt.”

Mint püspökről a szolgáló szeretet és szegénység példaképéről beszélt a keresztény világ, s bár a korhoz illően életét átszőtték költői históriák, legendák, ezek még inkább kiemelték népszerűségét s igazolták-igazolják: a „dolgok mélyén, a legszentebb Igazság” hangja csendül; s a lovageszmény (egyre fogyó!) erénye benne testet öltött. A folyton tevékeny főpap (szolga!) történeteit olvasva a mai embernek eszébe juthat, amit egy 1981-ben elhunyt olasz költő (E. Montale) papírra vetett: „kínnak érzem mozdulatlanságom.” Hogy így van-e (így lesz-e), az új európai gondolkodásnak nem mindegy. Márton egyetemessége a kontinens keresztény virradatában nem volt mindegy! Életstílus, áldozatvállalás, „szorgos pásztori magatartás” ugyanúgy az esély a legjobbra, ahogyan akkor Márton s még annyian megmutathatták!

A népi emlékezés és a nyelvészet lapjaira tartozik a Márton név és Mars az a tartalmi megközelítés, amely a ludat mint madarat (latinul: avis) a névnapi étkek közt szerepelteti meg az emlegetett köpeny (a középkori latinságban cappa), amelynek a fele Krisztus vállára került.

Későbarokk versezet kéziratos lapról így beszél ezekről:

„Meg az a madár is, mit asztalra tesznek / ropogós külsővel, s villájukra tűznek —, / persze nem tudják, hogy Róma hagyománya, / Aesculap istennek terített asztala, / amikor ünnepén a ludak serege / hangjára az őrség gallusra ébrede. / Avis Martis – mondták, madara ím Marsnak, / majd később így hallják: lúdja a Mártonnak…

Keveredvén mindég monda és valóság, / azért marad mégis az istenfélő jóság: / ki katona lévén köpenyét felezte, / mivel koldust látott, s megesett a szíve.

Kápája megmaradt, mint Merving ereklye, / ebből lett a kappa, amelyet viselnek / hadban a királyok. S jött még a kapella (kis szentély), / kapellából káplán, végül a kápolna.”

Szent Márton tisztelete, hagyománya lelkiség- és művelődéstörténeti fejezet.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu