Uj Ember

2000. november 5.
LVI. évf. 45. (2728.)

Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.

Főoldal
Lelkiség
Életre szóló küzdelem – önmagammal
A mártoni örökségből
Életige - 2000. november
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Elhull a virág, eliramlik az élet
Jegyzetlap
Németh László – a kártékony?
(ezerötszáz gyors) Fennhéja
Ionesco sírfelirata
Élő egyház
Szól a rádió...
„A holnap őrei…”
Kárpát-medencei HÁLÓ-találkozó Pannonhalmán e
Jubileum a jubileumban
15 éves Magyarországon a „házas hétvége”
Csodák közt élünk…
„Földalatti” és „hazafias” katolikusok
Kína megosztott egyháza
Élő egyház
Egyházzenészek az evangélikus egyházban
A „szegények orvosára” emlékeztek…
130 éve született Batthyány-Strattmann László
Egy kiállítás üzenete
Az Olvasó írja
Verseny: a nemzeti történelem ismeretéből
A Rákóczi Szövetség őszi rendezvénye
Bukfencnyi hely – vagy annyi sem?
Lankó József lelkipásztor a „cigánykérdésről”
Fórum
Farkasvölgytől a Kútvölgyi Boldogasszonyig
Millenniumi Hegyvidéki Zarándoklat Budán
Tele tervekkel, tettekre elszántan
A egyházmegyei „jubileumi kurzusról”
Szent Pál apostol tiszteletére szentelve
Új templom Rákoskeresztúron
Fórum
„…hogy letaszítsák őt”
Töprengés
Icipici csoda
Fiatal tollforgatók írásaiból
Rejtvény
Fórum
Tíz mondat Mikes Kelemenről
Az idő homokszemei
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Színházi szabályzat és erkölcsiség
Versek
Ifjúság
A magyar egyház évezrede
Mozaik

Amerika névnapja? - Szent Imre az Újvilágban
Szállnak a darvak
Amiről nem szoktunk beszélni - Hogyan gondoskodjunk a mindannyiunkat megillető végtisztességről?
.

 

Jegyzetlap

Hogy milyen ma az ember viszonya önmagához, arra a beszéde jellemző, amely körülöttünk kavarog, mint valami áradás. Néha a dörrenések sorozatához hasonlít, máskor egybemosódik, nincs benne szünet, levegő, pont, csak jön, mint hurka a töltőből, s olykor csakugyan akár a szenynyes árvíz. Aki az előbb még egykedvűen, zsebre dugott kézzel válaszolgatott a szomszédjának, egyszerre elkezd ordítani, lemarházza a másikat, szidja, aki eszébe jut, ez meg visszakiabál, rázza dühében a kerítést, s a végén kiderül, az volt a baj, hogy néhány fehérbogyós ág átnőtt a lécek közt. Megszégyenülve, keserűen távoznak mindketten… Valaki le akar szállni a járműről, háttal állok az útjában, odébblök, morog valamit, s eltűnik a tömegben.

Nem jó ez így. A szavakat vagy szó-romokat már a torokban alaktalanná s hangsúlyozatlanná teszik a szabadjára engedett indulatok, s ezek a szívben laknak. Nemcsak érteni nem lehet, fölfogni, átvenni – igen, az adott szót át kellene vennünk egymástól, ahogy az egyik ember a másik kezébe csúsztatja a téglát –, hanem az a sejtésünk támad, beszélgetés ürügyén mindenről eshetik szó, csak a lényegről nem. Ez az igyekezet eltördeli a kapcsolatokat.

Fölszínességre kényszerít. Elpusztítja a párbeszéd szépségét. Ez a beszédmód a gondolkodás fusi-munkájára biztat. Súlytalan szavakra, ürességre. Bármit mondunk a „rohanó világról”, a „gyorsuló időről”, féligazság az. És főleg képzavar; a világ ma sem rohan, majdnem ugyanúgy forog, mint valaha, az idő pedig nem hagyja magát senkitől, semmitől megfuttatni. Az igaz, hogy jól leplezett akaratok s érdekek mind eszelősebb tempót diktálnak az embernek, nehogy észrevegye, mi történik vele. Sokan játszanak arra, hogy minél hamarabb adja föl az élet és a lét lényegéről évezredes hitét s biztos tudását.

Az általános értékvesztés (nem pedig értékválság, ami ugyancsak képzavar, mert nem az érték került válságba, hanem éppen az értékhiányát elszenvedő ember) ebben a kifejezéstelen kiáltozásban és szóözönben árulja el magát s kudarcát. Ha nincs éltető beszéd, nincs közösség sem. Ha nincs közösség, erőtlenné lesz a személy. Ha nincs erő, nincs ellenállás sem, és mindent megszáll az álhír, az álközlés, az álbeszéd, s derű helyett vidámkodás „bruhaházik”. Nincs ebben köszönet.

J. G. Hamann – „ez a nagy mélységeket föltáró filológus” – azt írja, hogy a lélek láthatatlan lényege a szó révén nyilatkozik meg. Így a beszéd „isteni eredetű”, „teljességgel transzcendens”, nem a természeti, hanem a szellemi élet ténye. A szónak Istentől kellett erednie, mivel az élet önmagától képtelen arra, hogy rátaláljon arra az útra, amely a szellemi életet megteremtő és fölébresztő szóhoz vezet… A nemzet csak akkor élhet a nyelvében, ha tagjai tudatosan művelik személyes nyelvüket, s vele és benne azt mondják ki, amit igaznak s valónak tartanak. Ha ez már nem fontos se az egyes embernek, se az intézményeknek, se az egyháznak, akkor mire való a nyelv? A beszéd? Az érvelés? A mondat? A jó fül, az éles hallás? Jézus beszéde általában szelíden, de mindig szembesíti a hallgatót valódi helyzetével. Nem ken el, nem föd le, nem titkolja, hogy nyugtalanítani akar az igazság kimondásával. Nincs olyan erő a földön, amely ettől eltérítené. Az ő példáján magyar történetünk legjobb szellemeinek magánbeszédeit is a közbeszéd felelőssége hatotta át, közbeszédeikből pedig nem hiányzott a magánbeszéd intimitása sem.

Vasadi Péter

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu