Uj Ember

2008.01.13
LXIV. évf. 2. (3100.)

Megjelent
a Testvérek
januári száma!

Főoldal
Címlap
"Nevemen szólított, lefoglalt önmagának..."
Püspökké szentelték Székely Jánost
Az elvándorlók és menekültek világnapján
Vértanúk, áldozatok
Huszonegy katolikus papot, szerzetest és szeminaristát öltek meg a világban 2007-ben
A pápa a diplomatákhoz
Jézus Társasága az egyház és a világ problémáiról
...és felejtéssel
Lelkiség
"Ez az én szeretett fiam!"
Szentírás-magyarázat
Isten szeretett gyermekei vagyunk
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Részlet az engesztelő imaév püspökkari körleveléből
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Senki sem sziget...
Gondolatok kereszténység és közélet viszonyáról
Letette a kanalat...
Egykori tábori lelkész emlékei a frontról és a fogságról
LAPSZÉL
Élő egyház
Akinek reménysége van...
Becket Tamás mártír emlékezete
Nagykanizsai műemlék templom felújításáról
Hálát adtak "Gyurka bácsiért"
Bulányi György vasmiséje - 1919-1943-2008
A segélyszervezetek 2008-as költségvetési támogatása
Képeslap-kiállítás Pápán - a pápákról
Élő egyház
Szlovénia történelmi feladata
Fórum
Akik a sötétségben gyertyát gyújtanak
Hajrá!
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Kommunikáció igazságosságban és szeretetben
AZ OLVASÓ ÍRJA
Köszönet
Fabiny Tibor halálára
Fórum
Házak és szívek kapui nyíltak...
Képek, élmények a taizéi közösség genfi imatalálkozójáról
Fórum
Nagy karrierről álmodik gyermekeinek...
Hetvenöt évvel ezelőtti Mária-jelenés Banneux-ben
Az igeliturgia jelentősége
A Biblia éve (3.)
A hit és a természettudomány tanúja volt
Teres Ágoston jezsuita emlékére
Fórum
Házasság és család: az élet kultúrája
Szent az élet
A Biblia évének programjai
Vele alszik, vele ébred...
Józsi bácsi bibliája
Ifjúság
Az egység szenvedélye
Harmincöt éves a Chemin Neuf közösség
A "szentes énekektől" az élő közösségig
Népismereti óra a kaposvári katolikus gimnáziumban
A szabadság halogatott pillanatai
Ünnepel a Ghymes
Kultúra
"Zsoltározzatok bölcsen..."
Béres György nyolcvanadik születésnapjára
Megújult az egyetemi egyházzene-oktatás
Új átlók
Hangversenykritika helyett
"Mily kimondhatatlan boldogságot adott nekünk az Úr!"
Kodály álma nyomán...
Népzene tanszék indult fél éve a Zeneakadémián
Paletta
Fórum
Elhanyagolt múlt - elhanyagolt jövő...
Veszélyben vannak az egyházmegyei gyűjtemények is
Párizs új arcai
Mozaik
Remete Szent Antal
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Itt a farsang!
Nosztalgiabál a Patronában
Kései álom
ÁLMODIK A MÚLT
Kukoricalevél

 

Szentírás-magyarázat

"Ez az én szeretett fiam!"

Urunk megkeresztelkedése - Mt 3,13-17

Jézus és Keresztelő János nyilvános találkozása a gondolkodó hívő emberben sok kérdést vet fel. Vajon először látták egymást, vagy már korábban is? Vajon Jézus miért döntött úgy, hogy megkeresztelkedik Jánosnál a Jordánban? Vajon mit élt át Jézus és János a keresztelkedés kapcsán?


Biztosak lehetünk abban, hogy Keresztelő János és Jézus nem először találkozott egymással. Működésük idejét különbözően írják le az evangéliumok, de János tudósítása látszik leginkább történetileg hitelesnek, miszerint nyilvános működésüknek volt párhuzamos időszaka is. Ebben a közös szakaszban kulcsfontosságú szerepe van ennek a jelenetnek. János prófétai missziója a kijelentése alapján sajátos jelleget nyer. Különös, hogy sorsszerűen fogalmazzák meg a keresztelkedés tényét, "így töltsünk be minden igazságot"- (15. v.) ez a jézusi válasz együttműködésre hívja fel a vonakodó Jánost.

Jézus szembesült a messiási eszmének korában elterjedt értelmezéseivel: a királyi, a harcos szabadító, a prófétai és papi messiás képzetével. Jézus elfogadja a messiási címet és küldetést, annak minden nehéz feladatával együtt, de nem fogadja el a fenti értelmezéseket. Jézus a keresztelés kapcsán egy oldalra kerül a bűnösökkel, a megváltó messiás nem felsőbbrendűségének hangsúlyozásával kezdi meg nyilvános működését, hanem a bűnösökkel érzett szolidaritás kinyilvánításával. Sokak szerint a 17b versben szereplő "ez az én fiam" kijelentést lehetne úgy is értelmezni, hogy idézet Izajás prófétától, ahol ez szerepel: "ez az én szolgám", az Izajásnál (42) olvasható "szolga" (ebed) szót a keresztény igehirdetés "fiú"-ra változtatta (görögül paisz), hogy kiemelje Jézus speciális viszonyát az Atyával.

Jézus először néz szembe sorsával, először sejlik fel Keresztelő János előtt a kortárs próféta igazi énje. János evangéliumából tudjuk, Keresztelő János bizonytalan, vajon Jézus-e az eljövendő messiás vagy sem, hiszen még lefejezése előtt is ezt tudakolja a tanítványaiból kiválasztott követeken keresztül: "Te vagy-e az eljövendő?" (Mt 11,3). Nehéz volt elképzelni, hogy Jézus a megváltást úgy gondolta el, hogy kézen fogja a bűnös embert, és vele teljes szolidaritást vállalva kivezeti őt a bűnből.

Jézus ezt a megbotránkoztató módszert választotta - nem Jánossal, nem kortársaival, nem a főpapokból alakult bírósággal, hanem az Atyával egyetértésben -, hogy megmutassa: Isten legerősebb érzése a bűnös iránt a szeretet, pontosabban a megváltó szeretet. Ezt pedig meg kellett mutatnia, hogy első lehessen a bűnösök közül, aki az elveszetteket visszavezeti az Atyához.

Azóta is a legnagyobb tragédiát csak azok tudják átélni, akik szeretnek, vagy akik szeretetükkel Istenhez akarnak visszavezetni valakit, valakiket. Isten szeretetének drámája folytatódik az egyházban, s ez teszi teljessé művét.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu