Uj Ember

2007.11.18
LXIII. évf. 46. (3092.)

Keresse
legújabb
könyv kiadványunkat!

Főoldal
Címlap
Odahajolva a másikhoz
Mádl Dalma kapja a Szent Erzsébet rózsája-díjat
A beteg egészségügyben is kell gyógyítani
Az egészségügyben dolgozó önkéntesek országos találkozója
"Amibe egy életen keresztül lehet kapaszkodni"
Százötven éve Magyarországon a Szegény Iskolanővérek
A Szentatya elfogadta Keresztes Szilárd püspök lemondását
A szolidaritásról és a szeretetről
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Lelkiség
"Ne törjétek fejeteket..."
Szentírás-magyarázat
Siettethetjük-e halálunk óráját?
Homíliavázlat
Új korszak kezdetén
LITURGIA
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Alkotmány nem engedi...
Az egyneműek "házassága" - a jogász szemével
Talán a jogszabállyal van a gond
Schanda Balázs a gyógyszerészek lelkiismereti szabadságáról
Jegyzet
Faültetés
Élő egyház
Az esélyegyenlőség célja nem az egyformaság
A Magyar Katolikus Családegyesület XIV. Családkongresszusáról
Tovább a kiengesztelődés útján
Magyar és szlovák főpásztorok találkoztak
A templom élő kövei
Lelkipásztori kisegítők képzése
Magyar Pasztorációs Központ - Kassán
Győri rendezvényekről
Kézfogás Tihanyban
Élő egyház
Irán az iszlám világban
Fórum
A Papi Egység és a szociális szeretet
Vigasztaló versek
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Középkori műveltség Esztergomban
Szatmár vértanú püspöke
Scheffler Jánosra emlékeztek Kálmándon
Az Olvasó írja
Szeretetből szenvedni
Hősök emléke
Fórum
Újjáéledő rend Szlovákiában
Piaristák a Felvidéken
Cseppek a természetből
Béres Csepp - Az Év Természetfotósa 2007 pályázat
Caravaggio Máltán
Menekülés a mesterség csúcsára
Fórum
Kincset érő könyv
A templomosok elleni per igaz története
Az "ezeréves ifjú" ünnepén
Szent Imrére emlékeztek országszerte
Fórum
Magyarok példaképe
Mindszenty József bíboros Szent Erzsébetről
A hetedik Szent Erzsébet-centenárium Pozsonyban
Jubileum - száz évvel ezelőtt
Megemlékezések Párizsban és Lyonban
Szabad ember volt
Ifjúság
A versmondólány és az őrangyalok
Segesdi lelkigyakorlaton a kaposvári diákok
Fiatalok közösségei Debrecenben
Hangulatjelentés
Schön Nándorné
Lulu, avagy Isten mosolya
REJTVÉNY
DÍSZNÖVÉNYEK
Kultúra
Aki zeneszerzőket is megihletett...
Szent Erzsébet fohásza
Hírek a Kegyelemről
A szent asszony
Paletta
Fórum
Az európai kontinensen túl - Henley-től Honoluluig....
Szent Erzsébet-emlékek itthon és külhonban (20.)
Mozaik
"Tiszta divat"
Missziós programok - tinédzsereknek
Árpád-házi Szent Erzsébet
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Ahol Szent Erzsébet vár reánk
Álmodik a múlt
Autópálya-kápolna
Változatos aloé

 

Irán az iszlám világban

A muzulmán (iszlám) vallást a köztudat az arab világgal azonosítja. Pedig az arabokon kívül számos más nemzetiségű követője van, például Fekete-afrika népei körében és Iránban is.

Iránt 1935-ig Perzsiának nevezte a világ. 1959-ben Mohammed Reza Pahlavi sah bejelentette, hogy országát hivatalosan Iránnak és Perzsiának egyaránt nevezhetik. (Ennek is jelentősége volt akkor, hiszen a sah törekedett megújítani a perzsa kulturális hagyományokat. Ez is kiváltó oka lett Khomeini ajatollah 1979-es forradalmának.) Az ajatollah mindjárt el is rendelte, hogy az ország hivatalos neve: Iráni Iszlám Köztársaság, tehát teokratikus állam, amelyben a iszlám síita irányzata az államvallás.

A vallási értelemben szinte egységes 66,5 milliós országban 89 százalék síita muzulmán (a próféta családjából származónak tartott imámok követője), 9 százalék szunnita muzulmán, csupán egy százalék keresztény (0,04 százalék katolikus) és egy százalék egyéb vallás követője. 1501-ben lett államvallás a síita iszlám, de az ősi perzsa vallás és kultúra mégsem tűnt el nyomtalanul ebben a nagy és gazdag országban.

Ma is a perzsa az irodalmi nyelv, pedig a Korán nyelve az arab. Az iszlám világban máig megmaradt Irán bizonyos mértékű különállása. Az iráni társadalom értelmiségi elitje kissé lenézi az arabokat, hiszen a 2500 évnél idősebb perzsa hagyományt vallja magáénak. A Krisztus előtt 600-tól ismert Óperzsa Birodalmat ugyan Krisztus után a VII. században meghódították az arabok, de a perzsa értelmiség és a hivatalnokok sajátos értékei tovább öröklődtek.

Peter Heine berlini profeszszor megállapítása szerint a legműveltebb középkori iszlám tanítók és írók is perzsa családokból áttértek voltak. Például a 923-ban elhunyt al-Tabari arab történetíró és Korán-kommentátor, vagy a 793-ban meghalt Sibuvaih kiváló arab nyelvész. E perzsa kulturális hagyomány máig tartó hatására utal, hogy az utolsó sah erre igyekezett építeni modernizáló politikáját.

Mindez nem csupán az olajkincsben gazdag országot érintő világpolitika számára lehet tanulságos, hanem a vallásközi párbeszéd számára is. Az évek során számos jele volt annak, hogy Iránnak e téren is megvan a maga külön útja. Ennek példája, hogy Mohamed Khatami volt iráni elnök - akinek nevéhez fűződik Iránban a reformok elindítása, és már korábban is kétszer járt a Vatikánban - 2007 májusában XVI. Benedek pápával találkozott, és részt vett a Pápai Gergely Egyetemen rendezett konferencián, amelynek ez volt a témája: Párbeszéd a kultúrák között: kihívás a békéért.

Természetesen nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy a reformokat kezdeményező Khatami elnök elvesztette tisztségét, és utóda nem tűnik érdekeltnek e reformok folytatásában. De a felszíni politikai változások nem oltják ki az évszázados vallási-kulturális hatásokat, folyamatokat. A vallásközi párbeszéd távlatosan munkálja az emberiség békés jövőjét.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu