Uj Ember

2007.11.18
LXIII. évf. 46. (3092.)

Keresse
legújabb
könyv kiadványunkat!

Főoldal
Címlap
Odahajolva a másikhoz
Mádl Dalma kapja a Szent Erzsébet rózsája-díjat
A beteg egészségügyben is kell gyógyítani
Az egészségügyben dolgozó önkéntesek országos találkozója
"Amibe egy életen keresztül lehet kapaszkodni"
Százötven éve Magyarországon a Szegény Iskolanővérek
A Szentatya elfogadta Keresztes Szilárd püspök lemondását
A szolidaritásról és a szeretetről
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Lelkiség
"Ne törjétek fejeteket..."
Szentírás-magyarázat
Siettethetjük-e halálunk óráját?
Homíliavázlat
Új korszak kezdetén
LITURGIA
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Alkotmány nem engedi...
Az egyneműek "házassága" - a jogász szemével
Talán a jogszabállyal van a gond
Schanda Balázs a gyógyszerészek lelkiismereti szabadságáról
Jegyzet
Faültetés
Élő egyház
Az esélyegyenlőség célja nem az egyformaság
A Magyar Katolikus Családegyesület XIV. Családkongresszusáról
Tovább a kiengesztelődés útján
Magyar és szlovák főpásztorok találkoztak
A templom élő kövei
Lelkipásztori kisegítők képzése
Magyar Pasztorációs Központ - Kassán
Győri rendezvényekről
Kézfogás Tihanyban
Élő egyház
Irán az iszlám világban
Fórum
A Papi Egység és a szociális szeretet
Vigasztaló versek
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Középkori műveltség Esztergomban
Szatmár vértanú püspöke
Scheffler Jánosra emlékeztek Kálmándon
Az Olvasó írja
Szeretetből szenvedni
Hősök emléke
Fórum
Újjáéledő rend Szlovákiában
Piaristák a Felvidéken
Cseppek a természetből
Béres Csepp - Az Év Természetfotósa 2007 pályázat
Caravaggio Máltán
Menekülés a mesterség csúcsára
Fórum
Kincset érő könyv
A templomosok elleni per igaz története
Az "ezeréves ifjú" ünnepén
Szent Imrére emlékeztek országszerte
Fórum
Magyarok példaképe
Mindszenty József bíboros Szent Erzsébetről
A hetedik Szent Erzsébet-centenárium Pozsonyban
Jubileum - száz évvel ezelőtt
Megemlékezések Párizsban és Lyonban
Szabad ember volt
Ifjúság
A versmondólány és az őrangyalok
Segesdi lelkigyakorlaton a kaposvári diákok
Fiatalok közösségei Debrecenben
Hangulatjelentés
Schön Nándorné
Lulu, avagy Isten mosolya
REJTVÉNY
DÍSZNÖVÉNYEK
Kultúra
Aki zeneszerzőket is megihletett...
Szent Erzsébet fohásza
Hírek a Kegyelemről
A szent asszony
Paletta
Fórum
Az európai kontinensen túl - Henley-től Honoluluig....
Szent Erzsébet-emlékek itthon és külhonban (20.)
Mozaik
"Tiszta divat"
Missziós programok - tinédzsereknek
Árpád-házi Szent Erzsébet
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Ahol Szent Erzsébet vár reánk
Álmodik a múlt
Autópálya-kápolna
Változatos aloé

 

Talán a jogszabállyal van a gond

Schanda Balázs a gyógyszerészek lelkiismereti szabadságáról

Horváth Ágnes egészségügyi miniszter kilátásba helyezte, hogy írásbeli figyelmeztetésben részesítik azokat a patikákat, ahol lelkiismereti szabadságra hivatkozva, vallási meggyőződésük miatt nem szolgálnak ki fogamzásgátló gyógyszereket. A miniszter szerint "felháborító és törvényellenes" cselekedetről van szó. Schanda Balázs egyetemi docens (PPKE-JÁK, Alkotmányjogi tanszék) arról nyilatkozott a Magyar Kurírnak, hogy jogszerű-e a kilátásba helyezett vizsgálat és figyelmeztetés?

Mit jelent pontosan a lelkiismereti szabadság? Korlátozható-e, és milyen esetben?

- A lelkiismereti szabadság egy alapvető, Alkotmányban elismert jog, szabadságjog. Ez azt jelenti, hogy minden embernek joga van arra, hogy személyiségének integritását tiszteletben tartsák. Joga van tehát arra, hogy ne hozzák olyan helyzetbe, ami a személyiségét alkotó, lényeges meggyőződésével összeegyeztethetetlen, mert ha ilyen helyzetbe hoznák, az az embert önmeghasonlásba kergetné. A személy joga arra, hogy integritását tiszteletben tartsák, az emberi méltóság egyik garanciája.

A szabadságjogok az egyént védik, alapvetően az állammal, a közhatalommal szemben. E jogok általában nem korlátlanok: ha korlátozásuk más, versengő alapjog vagy alkotmányos érték biztosítása érdekében szükséges, akkor az alapjogok is korlátozhatóak, a korlátozás azonban nem lehet aránytalan az elérni kívánt célhoz képest. Vannak esetek, amikor nem szükséges a külön törvényi rendelkezés: ha jogok ütköznek egymással, vagy jogok és kötelezettségek ütköznek egymással, gyakran magától értetődőnek vesszük azt, hogy az egyén jogának biztosítása másoktól toleranciát igényel, vagyis azt, hogy az egyik ember tartsa tiszteletben, hogy a másik a jogait gyakorolja. Vannak olyan esetek, amikor a kitérés lehetőségét kifejezetten törvény rögzíti.

Az abortuszt előidéző fogamzásgátló tablettákat nem forgalmazó patikák esetére hogyan alkalmazható ez az alapelv?

- Adott esetben azt kellene megnézni, hogy egy gyógyszerész köteles-e egy abortív hatású készítményt - ami esetleg a gyógyszerkönyvben szerepel - tartani és forgalmazni, és ha lenne ilyen kötelezettsége, az a kötelezettség szükséges és arányos korlátozása-e az ő lelkiismereti szabadságának. Nem lehet ebben az esetben arra hivatkozni, hogy ne tessék gyógyszertárat nyitni, hiszen ez azt jelentené, hogy akinek ebben a kérdésben határozott lelkiismereti meggyőződése van, azt tulajdonképpen egy szakmából, hivatásból kirekesztjük. Ezen az alapon sok foglalkozásból, hivatásból kirekesztenénk azokat, akiknek "túl sok" lelkiismereti aggálya, "túl sok" fenntartása van, egyszerű törvényekkel kiüresítve az Alkotmányban rögzített szabadságjogot. A szabadság kényes jószág - könnyen oda jutunk, amit a régi fordulat úgy fogalmazott, hogy "szabad ország szabad polgárai azt csinálhatnak, amit szabad", azaz a jogból annyi marad, amennyit a törvényhozó kegyesen meghagy. E szemlélettel szemben nem azt kell vizsgálnunk, hogy mit szabad, hanem azt, hogy mit tilt kifejezetten a törvény, és az alapjogokat korlátozó törvények szükségességét és arányosságát is jogosan firtathatjuk.

Biztosítani kell tehát a lehetőséget arra, hogy olyan orvos vagy egészségügyi dolgozó, aki terhességmegszakítás végzésében nem működik közre lelkiismereti okból, elhelyezkedhessen szülész-nőgyógyászként, vagy dolgozhasson ilyen osztályon. Ezt a jogot az egészségügyi törvény el is ismeri - jó példa ez arra, hogy a kitérés lehetőségét törvény rögzíti. Ha valóban törvényellenes lenne az, hogy egy gyógyszerész megtagadja abortív hatású készítmények forgalmazását, akkor a jogszabállyal van a gond, nem az alkotmányos jogát gyakorló gyógyszerésszel: az ilyen törvény alkotmányellenes lenne.

A lelkiismereti okra való hivatkozásnak természetesen komolynak kell lennie. Arra például nem lehet hivatkozni, hogy valakinek a meggyőződésével ellentétes a jobbkéz-szabály. Ez nem lehetne a helyszíneléskor komoly kifogás, és az ilyen "meggyőződés" mások életét, biztonságát veszélyeztetné. Ezzel szemben az, hogy egy gyógyszerész - személyes lelkiismereti meggyőződésének parancsára - nem forgalmaz abortív, illetve a megtermékenyített petesejt beágyazódását megakadályozó készítményt, minden bizonnyal komoly döntés az érintett részéről.

Ezt az is bizonyítja, hogy azok a gyógyszerészek, akik nem forgalmaznak ilyen készítményeket, bevételtől esnek el, amit számukra senki nem kompenzál, azaz meggyőződésükért áldozatot hoznak. A jogrendszernek ezt tisztelettel kell kezelnie, nem pedig tilalmakkal és korlátozásokkal. A gyógyszerészek említett esetében nem látok olyan versengő jogot vagy értéket, ami a lelkiismereti szabadság korlátozását indokolná. A szankció kilátásba helyezését tehát visszásnak érzem: nem a gyógyszerész magatartása törvénysértő, hanem a lelkiismereti szabadság korlátozása sért törvényt és Alkotmányt.

Neumayer Katalin /Magyar Kurír

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu