|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
LITURGIA Új korszak kezdetén A negyedik század politikai történései jelentős fordulatot hoztak a keresztények életében és istentiszteleti gyakorlatában. Elődei szemléletétől gyökeresen eltérve Konstantin császár a kereszténységben birodalma egységének nem akadályát, hanem éppenséggel alapját látta. 313-as milánói rendeletében és későbbi törvényeiben a vallási türelmet és a vallások egyenlőségét hirdette meg. Első lépésben a kereszténység még nem lett államvallássá, ez lehetetlen is lett volna a konzervatív római szenátorcsaládok és a régi vallások követőinek érzülete, illetve ellenállása miatt. A birodalom nagyobb városaiban és főképp Rómában még mindenfelé álltak a pogány vallások ihlette művészeti alkotások és templomok, egy hanyatló, mégis hatalmas kultúra emlékjelei. Ezek igen nehezen adtak helyet egy újonnan, Keletről érkező vallásnak a maga fiatal de erőteljesen emelkedő kultúrájával. Az ősi szokást folytatva Konstantin is a legfőbb főpap, a Pontifex Maximus címet viselte, és noha nem tekintette magát keresztény értelemben papnak, a birodalmi nyilvános vallásgyakorlás őreként tettei, törvényei és adományozásai alapvetően meghatározták a liturgia további fejlődését. A klérust privilégiumokkal tüntette ki, bizonyos megkülönböztető ruhadarabok viselését engedélyezte és írta elő számukra. Ezek hatása a liturgikus öltözékekre napjainkig tart. A pallium, a stóla, korábban a manipulus, illetve a gyűrű használata ettől a kortól válik bevett gyakorlattá. A papság az állami hivatalviselőkhöz hasonló hivatalos öltözéket kezdett viselni (tóga= reverenda, kazula, dalmatika). A 319-es törvény szerint a vasárnap, a "Nap napja" szabadnappá válik, felváltva elődjét, az addigi szombati pihenőnapot. A niceai zsinat alapján a császár megerősítette az egyházi tartományi központokat. A legelőkelőbb tartományi fővárosok, metropolisok Alexandria, Antiochia, Jeruzsálem, valamint az antik Róma fényét elhomályosítani, illetve átvenni hivatott új császári város, Konstantinápoly (az "új Róma") voltak. A metropolisok körül (többek között) saját istentiszteleti hagyomány kezdett kialakulni, amely kihatott a leányegyházak istentiszteletének alakulására. Alexandria a kopt és az etióp liturgia kialakulására volt hatással. Antiochia hatása Palesztina területeire terjedt, de a fényes Jeruzsálem liturgiájától maga is függött. Konstantinápoly szellemi hatósugara a szláv területek és Kis-Ázsia egyházai életére gyakoroltak hatást. Az istentisztelet anyanyelven folyt, ami elősegítette a teológiai gondolkodás pluralitását, ám (egyház)politikai okokkal karöltve, sajnos, liturgikus és teológiai vitákhoz, majd végül az úgynevezett monofizita és nesztoriánus egyházak elkülönüléséhez vezetett. Káposztássy Béla
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|