Uj Ember

2007.11.18
LXIII. évf. 46. (3092.)

Keresse
legújabb
könyv kiadványunkat!

Főoldal
Címlap
Odahajolva a másikhoz
Mádl Dalma kapja a Szent Erzsébet rózsája-díjat
A beteg egészségügyben is kell gyógyítani
Az egészségügyben dolgozó önkéntesek országos találkozója
"Amibe egy életen keresztül lehet kapaszkodni"
Százötven éve Magyarországon a Szegény Iskolanővérek
A Szentatya elfogadta Keresztes Szilárd püspök lemondását
A szolidaritásról és a szeretetről
Szent Mártonra emlékeztek Szombathelyen
Lelkiség
"Ne törjétek fejeteket..."
Szentírás-magyarázat
Siettethetjük-e halálunk óráját?
Homíliavázlat
Új korszak kezdetén
LITURGIA
A hét szentjei és ünnepei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Alkotmány nem engedi...
Az egyneműek "házassága" - a jogász szemével
Talán a jogszabállyal van a gond
Schanda Balázs a gyógyszerészek lelkiismereti szabadságáról
Jegyzet
Faültetés
Élő egyház
Az esélyegyenlőség célja nem az egyformaság
A Magyar Katolikus Családegyesület XIV. Családkongresszusáról
Tovább a kiengesztelődés útján
Magyar és szlovák főpásztorok találkoztak
A templom élő kövei
Lelkipásztori kisegítők képzése
Magyar Pasztorációs Központ - Kassán
Győri rendezvényekről
Kézfogás Tihanyban
Élő egyház
Irán az iszlám világban
Fórum
A Papi Egység és a szociális szeretet
Vigasztaló versek
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Középkori műveltség Esztergomban
Szatmár vértanú püspöke
Scheffler Jánosra emlékeztek Kálmándon
Az Olvasó írja
Szeretetből szenvedni
Hősök emléke
Fórum
Újjáéledő rend Szlovákiában
Piaristák a Felvidéken
Cseppek a természetből
Béres Csepp - Az Év Természetfotósa 2007 pályázat
Caravaggio Máltán
Menekülés a mesterség csúcsára
Fórum
Kincset érő könyv
A templomosok elleni per igaz története
Az "ezeréves ifjú" ünnepén
Szent Imrére emlékeztek országszerte
Fórum
Magyarok példaképe
Mindszenty József bíboros Szent Erzsébetről
A hetedik Szent Erzsébet-centenárium Pozsonyban
Jubileum - száz évvel ezelőtt
Megemlékezések Párizsban és Lyonban
Szabad ember volt
Ifjúság
A versmondólány és az őrangyalok
Segesdi lelkigyakorlaton a kaposvári diákok
Fiatalok közösségei Debrecenben
Hangulatjelentés
Schön Nándorné
Lulu, avagy Isten mosolya
REJTVÉNY
DÍSZNÖVÉNYEK
Kultúra
Aki zeneszerzőket is megihletett...
Szent Erzsébet fohásza
Hírek a Kegyelemről
A szent asszony
Paletta
Fórum
Az európai kontinensen túl - Henley-től Honoluluig....
Szent Erzsébet-emlékek itthon és külhonban (20.)
Mozaik
"Tiszta divat"
Missziós programok - tinédzsereknek
Árpád-házi Szent Erzsébet
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Ahol Szent Erzsébet vár reánk
Álmodik a múlt
Autópálya-kápolna
Változatos aloé

 

LITURGIA

Új korszak kezdetén

A negyedik század politikai történései jelentős fordulatot hoztak a keresztények életében és istentiszteleti gyakorlatában. Elődei szemléletétől gyökeresen eltérve Konstantin császár a kereszténységben birodalma egységének nem akadályát, hanem éppenséggel alapját látta.


313-as milánói rendeletében és későbbi törvényeiben a vallási türelmet és a vallások egyenlőségét hirdette meg. Első lépésben a kereszténység még nem lett államvallássá, ez lehetetlen is lett volna a konzervatív római szenátorcsaládok és a régi vallások követőinek érzülete, illetve ellenállása miatt. A birodalom nagyobb városaiban és főképp Rómában még mindenfelé álltak a pogány vallások ihlette művészeti alkotások és templomok, egy hanyatló, mégis hatalmas kultúra emlékjelei. Ezek igen nehezen adtak helyet egy újonnan, Keletről érkező vallásnak a maga fiatal de erőteljesen emelkedő kultúrájával.

Az ősi szokást folytatva Konstantin is a legfőbb főpap, a Pontifex Maximus címet viselte, és noha nem tekintette magát keresztény értelemben papnak, a birodalmi nyilvános vallásgyakorlás őreként tettei, törvényei és adományozásai alapvetően meghatározták a liturgia további fejlődését.

A klérust privilégiumokkal tüntette ki, bizonyos megkülönböztető ruhadarabok viselését engedélyezte és írta elő számukra. Ezek hatása a liturgikus öltözékekre napjainkig tart. A pallium, a stóla, korábban a manipulus, illetve a gyűrű használata ettől a kortól válik bevett gyakorlattá. A papság az állami hivatalviselőkhöz hasonló hivatalos öltözéket kezdett viselni (tóga= reverenda, kazula, dalmatika).

A 319-es törvény szerint a vasárnap, a "Nap napja" szabadnappá válik, felváltva elődjét, az addigi szombati pihenőnapot. A niceai zsinat alapján a császár megerősítette az egyházi tartományi központokat. A legelőkelőbb tartományi fővárosok, metropolisok Alexandria, Antiochia, Jeruzsálem, valamint az antik Róma fényét elhomályosítani, illetve átvenni hivatott új császári város, Konstantinápoly (az "új Róma") voltak. A metropolisok körül (többek között) saját istentiszteleti hagyomány kezdett kialakulni, amely kihatott a leányegyházak istentiszteletének alakulására. Alexandria a kopt és az etióp liturgia kialakulására volt hatással. Antiochia hatása Palesztina területeire terjedt, de a fényes Jeruzsálem liturgiájától maga is függött. Konstantinápoly szellemi hatósugara a szláv területek és Kis-Ázsia egyházai életére gyakoroltak hatást.

Az istentisztelet anyanyelven folyt, ami elősegítette a teológiai gondolkodás pluralitását, ám (egyház)politikai okokkal karöltve, sajnos, liturgikus és teológiai vitákhoz, majd végül az úgynevezett monofizita és nesztoriánus egyházak elkülönüléséhez vezetett.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu