Uj Ember

2006.11.05
LXII. évf. 45. (3038.)

Megjelent
a Teofil
novemberi
száma!

Főoldal
Címlap
Tanúságtétel Krisztusról a nagyvárosban
Megkezdődött a brüsszeli városmisszió
Nemzeti Mindszenty-emléknap
Legyetek hűek a szabad Magyarországhoz...
Mindszenty József bíboros prímás 1956-os végrendelete
Lelkiség
A szeretet rendje és a gumibotoké
Szentírás-magyarázat
Dávid csillaga: Jézus
Homíliavázlat
Misztériumot ünnepelve
Liturgia
"Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot... "
A novemberi életigéből
A HÉT SZENTJE
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Van-e kiút az erkölcsi válságból?
Meg kell valósítani a jogállamot!
Kell-e változtatni a vatikáni szerződésen?
Kerekasztal-beszélgetés az új egyházpolitikáról
1848-1956-2006
Súlyos jogsértések a nemzeti ünnepen
Balog Zoltán: az ártatlanoknak erkölcsi és anyagi elégtételt kell kapniuk
Élő egyház
Tiltakozás és szentmise a bántalmazottakért
A szerzetesség jelene és jövője
Konferencia a Sapientia főiskolán
"Példaképe a hitben gyökerező erősségnek"
Mindszenty József-szobor Bécsben
Ünnepi ülés a Szent Adalbert Központban
Imaest a hazáért Zalaegerszegen
Élő egyház
XVI. Benedek pápa és az ortodox teológia
Felkínáljuk értékeink örökségét
Erdő Péter-interjú az Avvenirében
Megszületett az "emberarcú kapitalizmus"?
Mohammed Yunus, a szegények bankárja
Fórum
Mondom nektek
Hattyúdal
A békét adó lelkiismeret könyve
Könyvespolcra
A teremtés teológiája
Az Olvasó írja
1956 elfelejtett, elhallgatott és eltemetetlen áldozatai
Fórum
"Vaskefével" emlékezünk
A "nagyságos fejedelem" hazatérése
Száz évvel ezelőtt "megpihent" a pesti bazilikában
Fórum
Szentmise a rádióban
Takács Nándor emlékezése 1957-re
"Nem vagyunk ellenségei senkinek"
Mindszenty bíboros beszéde 1956. november 3-án
Fórum
A jóérzésű polgárok elítélik az embertelenséget
Papokat is bántalmaztak a rendőri túlkapások során
A kormánynál érdeklődött az Európai Bizottság
Jogászok, civil szervezetek az erőszak ellen
Bakancsnyom a magyar zászlón
A sajtószabadságot is megsértették a hatalom emberei
A befogadás és a meghallgatás pasztorációja
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (12.)
Ifjúság
"Igazságot egy vértanú népnek!"
Kompromisszumok nélkül - a rászorulókért
Akciók a szombathelyi egyházmegyében
Vízenjárás
A Faludi Ferenc Akadémia XI. nemzetközi amatőrfilm-szemléje
Fiatalok a világ életéért
Ifjúsági találkozó Nyíregyházán
Rejtvény
Kultúra
Léleklátomás a színpadon
Dér András kamaradrámája a Komédiumban
A karmester dolga: figyelem és segítés
Beszélgetés Fabio Luisival
Búcsú Gregor Józseftől
A fecske halála
Paletta
Fórum
Portugáliai mozaik
Lisszaboni impressziók
Szent Márton napjára
Mozaik
Az "ismeretlen Esztergom" ábrázolója
Emléktáblát kapott Bajor Ágost
Emléktábla az ´56-os szeminaristáknak
Magyar templomok a felkelő nap országában
Gránitz Miklós fotóművész vándorkiállításáról
Gyógyító növények
A csipkebogyó, a homoktövis és a medvehagyma erényei
Rágcsáló légtornász

 

A karmester dolga: figyelem és segítés

Beszélgetés Fabio Luisival

Az olasz születésű, temperamentumos, de meggondolt, ritka rendszerező képességű, világos koncepcióval rendelkező karmester üstökösként robbant be a közép-európai operaházak egére. Grazban korrepetitorként tűnt fel, ´89-ben a bécsi Toscában Peter Dvorskytól elkápráztatva próba nélkül ugrott be, a Traviatával abszolút ismertségre tett szert 2003-ban, majd 2006-ban A kegyencnővel Bécsben "otthonra talált". Bregenzben megújította a fesztivált, Salzburgban elővette Mozart Idomeneójának Richard Strauss-i hangszerelését, a Theater an der Wienben a Bécsi Szimfonikusokat operai zenekarrá nemesítette, a Staatsoperben A szicíliai vecsernyében ünnepelték, de már teljes bevetéssel dolgozik a közelgő Varázsfuvola-premieren. Közben átvette a drezdai Semperoper művészeti vezetését és már Bayreuth-tal is kokettál, ahol Katharina Wagner rendezésében a Mesterdalnokok felújításának várományosa...

Olasz születése ellenére mégis úgy beszél németül, mint egy osztrák. Mi Önben az olasz, hiszen próbáin precíz és akkurátus, szigorú, mint egy német...

- Igyekszem összekapcsolni a szigort a könnyedséggel és a muzsikálást komolyan venni, vagyis a káoszt kreativitással rendszerbe kényszeríteni!

Megfigyeltem próbáin a Bécsi Szimfonikusokkal: zenekarvezetése koncentrált, kevés szóval magyaráz. Miközben zenészeit játszani hagyja, a nézőtér különböző pontjaira szalad, hogy ellenőrizze a hangzást; az énekeseknek szabad kibontakozást enged, és inkább "kézen fogja", semmint irányítja őket.

- A szimfonikusok számára óriási lehetőség, hogy Bécs harmadik operaházában, Schikaneder történelmi épületében operai zenekarrá profilírozhatja magát. Magam is zenész vagyok, tehát megértem a muzsikus lelkét. Bár nem vagyok operaénekes, de elfogadom az énekművészt, aki tanulmányai végeztével súlyos kottaanyaggal konfrontálódik. Érti is, meg nem is. Szabadságot kell kapnia a kibontakozáshoz, hogy szuverén lehessen, de segítséget is abban, merre vegye útját. Arturo Toscanini szerint: "Az igazság a kottában van megírva!" Igaz ez, de arra is oda kell figyelnünk, ami az írás mögött van. Bele kell élni magunkat a történelmi korba, szokásokba, zeneirodalomba! A karmesternek dolga a figyelem és a segítés. Néha persze minden megértés mellett finoman kényszeríteni is kell, ha az énekes abszolút más utat kíván járni (például Neil Shicoffra gondolok, aki szereti az önállóságot, és mindig mást akar). Egyébként éppen e mélyre tekintés miatt vezényelek csak olyan operákat, melyeknek értem a nyelvét.

Emocionális, mint az olaszok! Melyek életének legboldogabb pillanatai?

- Amikor otthon a feleségemmel kettesben muzsikálunk!

Ennyi szereplés mellett? Az ember nem is gondolná!

- Persze élvezem a mozgalmasságot is! Szeretem a Theater an der Wien akusztikáját, de számtalan "hallásélményt" kellett gyűjtenem. Itt más hangerővel kell Mozartot játszani. Fontos, hogy a zenekar ne nyomja el az énekest. Apropó Mozart! Az idei rumli ellenére továbbra is jó zeneszerző! Személy szerint most legalább egy évig nem foglalkoznék Mozarttal, hogy utána gyermekként újra örüljek a felfedezésének. Másrészt pedig minden héten Mozart-hetet kellene tartani, és rá kellene hagyni az emberekre, miként készülnek fel reá, hogyan közelednek zseniális zenéjének megértéséhez.

Hogy sommázza bécsi zenei élményeit összehasonlítva jelen és jövő hivatalos "otthonaival"?

- A Staatsoper nagyszerű operaház kiváló muzsikus-anyaggal, remek technikai felkészültséggel, óriási kreativitással, de vigyázni kell, hogy mint a repertoárszínházak általában, ne szenvedje meg a félrecsúszott rendezéseket. Bregenzben kihoztam a zenekart a mélyből a napvilágra az "etikett" és a hangzásminőség érdekében. A szabadtéri előadást elvből nem kedvelem. Csak arra jó, hogy a nem rendszeres operalátogatót is megszólítsa. A zenekar nem mindig kísérő, néha a muzsikus is főszerepet játszik, e funkciójában kívánom erősíteni. A Metropolitant szeretem, mert ott kellő időt hagynak a zenekari próbákra: érzelemmentes, de világos. Bayreuthot már ismerem, nem igazán vagyok elragadtatva a wagneri módszertől, mely szerint a zenekar és vezetője nem látható a zenekari árokban, de izgalommal várom, mit hoz ki Katharina rendezése a Mesterdalnokokból. Állítólag hosszúnak tartja! Mint tudja, Drezdába kineveztek zenei főigazgatónak: anyagi megszorításoknak, de jó és kritikus zenekarnak, szigorú publikumnak nézek elébe. A Semperoper felújítva, teljes történelmi pompájában ragyog, így a feladat megtiszteltetés. Annál is inkább, mert - ahogy a Bécsi Filharmonikusoknál - a zenekar maga választja ki karmesterét és karakterisztikus hangzással rendelkezik, mint a hagyományápoló házak zenekarai általában. Egyébként harmincöt drezdai zenész játszik nyaranta Bayreuth-ban is. A drezdai Ringem eddig jól sikerült...

Nem keveset utazik, költözik. Használja is híres koffergyűjteményét?

- Tíz év alatt tizenkétszer költöztem, de a kofferek, akár francia porcelánbaba- vagy töltőtollgyűjteményünk szent és sérthetetlen. Múzeumi kiállítás a lakásban.

Gyermekként került közel a zenéhez. Három-négy éves volt és asztmától szenvedett, szülei ezért nyugodt elfoglaltságként a zenélést választották az Ön számára.

- Pontosabban a zongorát, mert tanárom mindig csokoládéval, később matchbox ajándékkal kezdte az órákat.

Mit jelent ma Önnek a zene?

- A kottához való hűséget és a mű mondanivalójának megtalálását. Ezek szolgálatában interpretálom a zeneművet. Ez minden muzsikus feladata!

Reviczky Katalin, Bécs

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu