|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A karmester dolga: figyelem és segítés Beszélgetés Fabio Luisival Az olasz születésű, temperamentumos, de meggondolt, ritka rendszerező képességű, világos koncepcióval rendelkező karmester üstökösként robbant be a közép-európai operaházak egére. Grazban korrepetitorként tűnt fel, ´89-ben a bécsi Toscában Peter Dvorskytól elkápráztatva próba nélkül ugrott be, a Traviatával abszolút ismertségre tett szert 2003-ban, majd 2006-ban A kegyencnővel Bécsben "otthonra talált". Bregenzben megújította a fesztivált, Salzburgban elővette Mozart Idomeneójának Richard Strauss-i hangszerelését, a Theater an der Wienben a Bécsi Szimfonikusokat operai zenekarrá nemesítette, a Staatsoperben A szicíliai vecsernyében ünnepelték, de már teljes bevetéssel dolgozik a közelgő Varázsfuvola-premieren. Közben átvette a drezdai Semperoper művészeti vezetését és már Bayreuth-tal is kokettál, ahol Katharina Wagner rendezésében a Mesterdalnokok felújításának várományosa... Olasz születése ellenére mégis úgy beszél németül, mint egy osztrák. Mi Önben az olasz, hiszen próbáin precíz és akkurátus, szigorú, mint egy német... - Igyekszem összekapcsolni a szigort a könnyedséggel és a muzsikálást komolyan venni, vagyis a káoszt kreativitással rendszerbe kényszeríteni! Megfigyeltem próbáin a Bécsi Szimfonikusokkal: zenekarvezetése koncentrált, kevés szóval magyaráz. Miközben zenészeit játszani hagyja, a nézőtér különböző pontjaira szalad, hogy ellenőrizze a hangzást; az énekeseknek szabad kibontakozást enged, és inkább "kézen fogja", semmint irányítja őket. - A szimfonikusok számára óriási lehetőség, hogy Bécs harmadik operaházában, Schikaneder történelmi épületében operai zenekarrá profilírozhatja magát. Magam is zenész vagyok, tehát megértem a muzsikus lelkét. Bár nem vagyok operaénekes, de elfogadom az énekművészt, aki tanulmányai végeztével súlyos kottaanyaggal konfrontálódik. Érti is, meg nem is. Szabadságot kell kapnia a kibontakozáshoz, hogy szuverén lehessen, de segítséget is abban, merre vegye útját. Arturo Toscanini szerint: "Az igazság a kottában van megírva!" Igaz ez, de arra is oda kell figyelnünk, ami az írás mögött van. Bele kell élni magunkat a történelmi korba, szokásokba, zeneirodalomba! A karmesternek dolga a figyelem és a segítés. Néha persze minden megértés mellett finoman kényszeríteni is kell, ha az énekes abszolút más utat kíván járni (például Neil Shicoffra gondolok, aki szereti az önállóságot, és mindig mást akar). Egyébként éppen e mélyre tekintés miatt vezényelek csak olyan operákat, melyeknek értem a nyelvét. Emocionális, mint az olaszok! Melyek életének legboldogabb pillanatai? - Amikor otthon a feleségemmel kettesben muzsikálunk! Ennyi szereplés mellett? Az ember nem is gondolná! - Persze élvezem a mozgalmasságot is! Szeretem a Theater an der Wien akusztikáját, de számtalan "hallásélményt" kellett gyűjtenem. Itt más hangerővel kell Mozartot játszani. Fontos, hogy a zenekar ne nyomja el az énekest. Apropó Mozart! Az idei rumli ellenére továbbra is jó zeneszerző! Személy szerint most legalább egy évig nem foglalkoznék Mozarttal, hogy utána gyermekként újra örüljek a felfedezésének. Másrészt pedig minden héten Mozart-hetet kellene tartani, és rá kellene hagyni az emberekre, miként készülnek fel reá, hogyan közelednek zseniális zenéjének megértéséhez. Hogy sommázza bécsi zenei élményeit összehasonlítva jelen és jövő hivatalos "otthonaival"? - A Staatsoper nagyszerű operaház kiváló muzsikus-anyaggal, remek technikai felkészültséggel, óriási kreativitással, de vigyázni kell, hogy mint a repertoárszínházak általában, ne szenvedje meg a félrecsúszott rendezéseket. Bregenzben kihoztam a zenekart a mélyből a napvilágra az "etikett" és a hangzásminőség érdekében. A szabadtéri előadást elvből nem kedvelem. Csak arra jó, hogy a nem rendszeres operalátogatót is megszólítsa. A zenekar nem mindig kísérő, néha a muzsikus is főszerepet játszik, e funkciójában kívánom erősíteni. A Metropolitant szeretem, mert ott kellő időt hagynak a zenekari próbákra: érzelemmentes, de világos. Bayreuthot már ismerem, nem igazán vagyok elragadtatva a wagneri módszertől, mely szerint a zenekar és vezetője nem látható a zenekari árokban, de izgalommal várom, mit hoz ki Katharina rendezése a Mesterdalnokokból. Állítólag hosszúnak tartja! Mint tudja, Drezdába kineveztek zenei főigazgatónak: anyagi megszorításoknak, de jó és kritikus zenekarnak, szigorú publikumnak nézek elébe. A Semperoper felújítva, teljes történelmi pompájában ragyog, így a feladat megtiszteltetés. Annál is inkább, mert - ahogy a Bécsi Filharmonikusoknál - a zenekar maga választja ki karmesterét és karakterisztikus hangzással rendelkezik, mint a hagyományápoló házak zenekarai általában. Egyébként harmincöt drezdai zenész játszik nyaranta Bayreuth-ban is. A drezdai Ringem eddig jól sikerült... Nem keveset utazik, költözik. Használja is híres koffergyűjteményét? - Tíz év alatt tizenkétszer költöztem, de a kofferek, akár francia porcelánbaba- vagy töltőtollgyűjteményünk szent és sérthetetlen. Múzeumi kiállítás a lakásban. Gyermekként került közel a zenéhez. Három-négy éves volt és asztmától szenvedett, szülei ezért nyugodt elfoglaltságként a zenélést választották az Ön számára. - Pontosabban a zongorát, mert tanárom mindig csokoládéval, később matchbox ajándékkal kezdte az órákat. Mit jelent ma Önnek a zene? - A kottához való hűséget és a mű mondanivalójának megtalálását. Ezek szolgálatában interpretálom a zeneművet. Ez minden muzsikus feladata! Reviczky Katalin, Bécs
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|