Uj Ember

2006.11.05
LXII. évf. 45. (3038.)

Megjelent
a Teofil
novemberi
száma!

Főoldal
Címlap
Tanúságtétel Krisztusról a nagyvárosban
Megkezdődött a brüsszeli városmisszió
Nemzeti Mindszenty-emléknap
Legyetek hűek a szabad Magyarországhoz...
Mindszenty József bíboros prímás 1956-os végrendelete
Lelkiség
A szeretet rendje és a gumibotoké
Szentírás-magyarázat
Dávid csillaga: Jézus
Homíliavázlat
Misztériumot ünnepelve
Liturgia
"Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot... "
A novemberi életigéből
A HÉT SZENTJE
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Van-e kiút az erkölcsi válságból?
Meg kell valósítani a jogállamot!
Kell-e változtatni a vatikáni szerződésen?
Kerekasztal-beszélgetés az új egyházpolitikáról
1848-1956-2006
Súlyos jogsértések a nemzeti ünnepen
Balog Zoltán: az ártatlanoknak erkölcsi és anyagi elégtételt kell kapniuk
Élő egyház
Tiltakozás és szentmise a bántalmazottakért
A szerzetesség jelene és jövője
Konferencia a Sapientia főiskolán
"Példaképe a hitben gyökerező erősségnek"
Mindszenty József-szobor Bécsben
Ünnepi ülés a Szent Adalbert Központban
Imaest a hazáért Zalaegerszegen
Élő egyház
XVI. Benedek pápa és az ortodox teológia
Felkínáljuk értékeink örökségét
Erdő Péter-interjú az Avvenirében
Megszületett az "emberarcú kapitalizmus"?
Mohammed Yunus, a szegények bankárja
Fórum
Mondom nektek
Hattyúdal
A békét adó lelkiismeret könyve
Könyvespolcra
A teremtés teológiája
Az Olvasó írja
1956 elfelejtett, elhallgatott és eltemetetlen áldozatai
Fórum
"Vaskefével" emlékezünk
A "nagyságos fejedelem" hazatérése
Száz évvel ezelőtt "megpihent" a pesti bazilikában
Fórum
Szentmise a rádióban
Takács Nándor emlékezése 1957-re
"Nem vagyunk ellenségei senkinek"
Mindszenty bíboros beszéde 1956. november 3-án
Fórum
A jóérzésű polgárok elítélik az embertelenséget
Papokat is bántalmaztak a rendőri túlkapások során
A kormánynál érdeklődött az Európai Bizottság
Jogászok, civil szervezetek az erőszak ellen
Bakancsnyom a magyar zászlón
A sajtószabadságot is megsértették a hatalom emberei
A befogadás és a meghallgatás pasztorációja
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (12.)
Ifjúság
"Igazságot egy vértanú népnek!"
Kompromisszumok nélkül - a rászorulókért
Akciók a szombathelyi egyházmegyében
Vízenjárás
A Faludi Ferenc Akadémia XI. nemzetközi amatőrfilm-szemléje
Fiatalok a világ életéért
Ifjúsági találkozó Nyíregyházán
Rejtvény
Kultúra
Léleklátomás a színpadon
Dér András kamaradrámája a Komédiumban
A karmester dolga: figyelem és segítés
Beszélgetés Fabio Luisival
Búcsú Gregor Józseftől
A fecske halála
Paletta
Fórum
Portugáliai mozaik
Lisszaboni impressziók
Szent Márton napjára
Mozaik
Az "ismeretlen Esztergom" ábrázolója
Emléktáblát kapott Bajor Ágost
Emléktábla az ´56-os szeminaristáknak
Magyar templomok a felkelő nap országában
Gránitz Miklós fotóművész vándorkiállításáról
Gyógyító növények
A csipkebogyó, a homoktövis és a medvehagyma erényei
Rágcsáló légtornász

 

Szentírás-magyarázat

A szeretet rendje és a gumibotoké

(Évközi 31. vasárnap - Mk 28-34)

Jézust a legfőbb parancsról kérdezi egy vele rokonszenvező írástudó. A rabbik úgy tartották, hogy a törvényben 365 tiltó parancs (ahány napja az évnek), és 248 pozitív parancs van (ahány csontja az embernek). Minden napunkat és minden porcikánkat igénybe veszi Isten törvényének betartása. Ebben a parancsrengetegben azonban a rabbik is keresték a legelső parancsot, az egységesítő szempontot. Az írástudó kérdése erre irányul. Jézus kristálytiszta válasza nemcsak egy, hanem két főparancsot állít elénk. A szeretetnek Isten a forrása, ám csak az emberszeretetben megvalósuló, beteljesedő istenszeretet egész és valóságos.


Talán feltehetné a kérdést valaki: miért szeressek, miért ne legyek inkább önző? Hadd válaszoljak egy történettel. Egy indiai szerzetes egy patak partján imádkozott. Ahogy felnyitotta a szemét, meglátott egy skorpiót, amely a nagy kavicsok között haladva hátára fordult, kapálódzott, nem tudott továbbmenni. Megsajnálta, talpára segítette, ám az állat megfordult és belémart. A szerzetes újból imádkozni kezdett, de amikor a szemét kinyitotta, a skorpiót újra a hátára fordulva, kínlódva találta. Megint segített rajta, de az állat megint megmarta. A szerzetes feljajdult fájdalmában. Harmadszor is megismétlődött ugyanez, akkorra már könnyek szöktek a szerzetes szemébe a fájdalomtól. Nem messze állt ott egy paraszt, aki látta mindazt, ami történt. Odament a szerzeteshez és megkérdezte: miért segíted ezt a hálátlan állatot? Háromszor segítettél rajta, és az háromszor beléd mart. A szerzetes elmosolyodott és azt felelte: neki az a természete, hogy marjon. Nekem az a természetem, hogy irgalmazzak.

Az a természetünk, hogy szeressünk és irgalmazzunk. Ez a világ végtelen jóságból és szépségből lett, ami ott ragyog a napban, az égen futó felhőkben, a kisgyerekek nevetésében és az öregember ráncai között. Ebből a szeretetből lettünk. Akkor szép az ember élete, ha engedi magán átáradni ezt a végtelen jóságot. Nem kell kérdeznünk, hogy miért szeressünk. Szeretni természetes, mint ahogyan természetes, hogy az anya öleli a gyermekét. A gonoszság az, ami logikátlan, és igazából megmagyarázhatatlan. A gonoszság titka, amely előtt néha döbbenettel, értetlenül állunk, és kérdezzük: ezt miért kellett?

A szeretet által válik az ember egésszé, a szeretet által teljesedik ki. Ha tud egész szívvel, teljes erővel szeretni, akkor valósíthatja meg a teljes és egész szívet. "Aki elveszíti önmagát, az megtalálja." Aki viszont gyűlöl, aki harácsol, aki mást letiporni akar, az eltorzul, az kicsinyes torzképévé válik igazi önmagának.

Így van ez nemcsak az egyén, hanem a népek életében is. Az önzetlenség, az egymásért érzett felelősség naggyá tesz egy népet, a szeretet természetes rendjével ajándékozza meg. Az ügyeskedve kevesek által összeszedett milliók, a hazudozva gyűjtött szavazatok eltorzítják a társadalmat, a gumibotok és a könnygáz rendjéhez vezetnek.

Székely János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu