|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A keresztényszociális eszme apostola Giesswein Sándor emlékezete Az egyháztörténelemben járatosaknak se sokat mond Giesswein Sándor prelátus neve. Pedig érdemes felidéznünk alakját és tanítását, nem pusztán azért, mert ezt születésének századik évfordulóján így kívánja a kegyelet, hanem mert életének és eszméinek tanulsága aktuálisabb, mint valaha. Giesswein Sándor volt a magyar kersztényszociális gondolkodás és politika megteremtője. Ő ezt keresztényszocializmusnak nevezte, de azóta a "szocialista" szót a szocialisták végletesen és véglegesen kompromittálták. Giesswein Sándor tudós volt - teológus, filozófus, történész, nyelvész, szociológus -, de mégsem így emlékszünk rá. Igazi papi lélek volt, és ha nem is magyarázkodásra, de magyarázatra szorul a hierarchiával való viszonya. Politikus volt, országgyűlési képviselő, pártelnök, a magyar politika történetében példátlan szellemi felkészültséggel és eszmei következetességgel, mégis zavarba ejtőek pártpolitikai vargabetűi. Giesswein Sándor történelmi tette abban áll, hogy először kapcsolta össze a keresztény társadalomfilozófiát a gyakorlati politikával. Mindennek jelentőségén nem változtat, hogy nem volt - talán nem is lehetett - sikeres politikus. Igazsága akkor szinte felőrlődött a diadalmasnak tűnő liberális kapitalizmus és a szocializmus illúziójának malomkövei között. Korának társadalma nem ment át azokon a történelmi tapasztalatokon, ami beláttatta volna, hogy az ő keresztényszociális tanítása az az iránytű, amivel el lehetett volna kerülni a XX. század társadalmi tragédiáit. Korának egyházában is kisebbségben voltak - mint Prohászka Ottokár püspök -, akik felismerték az idők jeleit. És mégis: bár paradoxonnak tűnik, de a keresztény realizmus alapján, a keresztény bölcselet fényében vaslogikával gondolta végig a társadalom folyamatait, és felismerései valóban prófétai meglátások voltak. "Egyik természetellenes bűn a másikat nemzi. A vadkapitalizmus téves birtoklási elméletéből származott a téves kommunista elmélet." "Csak egy dologgal nem fér meg az igazi keresztény szellem s ez a társadalmi igazságtalanság, akár a kollektivizmus, akár az individualizmus leple alatt történjék is meg." Gondolatainak sajátos perspektívát adnak II. János Pálpápa szavai, aki a "létező szocializmus" bukása után figyelmeztetett, hogy a szocializmus történelmi csődje nem jelentheti a vadkapitalizmus megdicsőülését. Giesswein gondolatai is arra tanítanak, hogy minden politikai ideológia és program a mögötte álló emberkép függvénye. Ha ez az emberkép egyoldalú és torz, akkor az erre épített társadalom is torz és embertelen lesz. Az elmúlt évszázad szörnyű tragédiái bizonyították, hogy a vadkapitalizmus, a kommunizmus vagy a nácizmus neopogány, antikrisztiánus ideológiáinak, azok "történelmi kísérleteinek" a vége megnyomorított és elpusztított emberi életek százmilliói. Mert az az ideológia, ami istentelen az embertelen, és ami embertelen az istentelen. Semjén Zsolt országgyűlési képviselő, a Kereszténydemokrata Néppárt elnöke
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|