Uj Ember

2006.02.05
LXII. évf. 6. (2999.)

Ingyenes
műsormelléklet!

Főoldal
Címlap
"Szeretet az Isten"
XVI. Benedek első enciklikája
Felelős döntésre biztatnak
Egyházi vezetők a választásokról
Tanít - buzdít - misszionál
Hetvenöt éves a Vatikáni Rádió
Lelkiség
Isten szeretetének mércéjével
Szentírás-magyarázat
Élj értelmesen Jézussal!
Homíliavázlat
Szerető szívünk: a paténa
LITURGIA
A mustármag reménye
Országos Lelkipásztori Napok Egerben
A többi ember elé éli
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A keresztényszociális eszme apostola
Giesswein Sándor emlékezete
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (2. rész)
Születése pillanatában megkésett
Tízéves a médiatörvény
Lapszél
Szolidaritás kell
Élő egyház
Püspöki körlevél a választásról
Országjárás a keresztény megújulásért
A KÉSZ és a KKA összefogásáról
Orsolyita növendékek a fiatalokért
Ha Isten nem volna
Szombathelyi konferencia az egyház társadalmi szerepvállalásáról
Újságírók kitüntetése Kecskeméten
Élő egyház
Felfedeztem Horst Köhlert
A lengyel kormány esélyei
Fórum
Napló Jancsó Adrienne-ről - Jancsó Adrienne-től
Múltidéző
Egy kis tudomány
Legendás tanár, történész
In memoriam Rajczi Péter Pál
Az Olvasó írja
Választásokra készülünk
Fórum
Segítő együttlét
Húszéves a magyarországi Hit és Fény mozgalom
A pilisszentkereszti Szentkút
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK - III.
Fórum
Erőszakmentes ellenállás az erőszakkal szemben?
Korunk kihívása és Dietrich Bonhoeffer öröksége
Van-e a Vatikánnak drogpolitikája?
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (3.)
Fórum
"Sosem szakadtam el a magyar valóságtól..."
Születésnapi beszélgetés Szabó Ferenc jezsuita szerzetessel
Ifjúság
Szólj hozzá!
Csak őszintén, csak hittel
Tanúságtételek a közép-európai katolikus találkozóról
Téged választottalak...
A Gável Testvérek húsvéti koncertje a Petőfi Csarnokban
Hangulatjelentés
Rejtvény
Személynevek
Kultúra
"...mindig gyönyörködtetnie kell"
Hangok Mozartról
Minőségi könyvekkel a nemzet szolgálatában
Püski Sándor köszöntése
Utolsó előtti ítélet
ÁLMODIK A MÚLT
Nézőtér
Paletta
Fórum
Mariasdorf temploma
Miért szép?
Öt évszázad spanyol remekművei
Újabb nagyszabású kiállítás a Szépművészeti Múzeumban
Mozaik
Újságírókat tüntetett ki a bíboros
Az én Bibliám
"Családi" ünnep
Hogy ki ne hűljenek az emberek...
Holló a mezőn

 

A keresztényszociális eszme apostola

Giesswein Sándor emlékezete

Az egyháztörténelemben járatosaknak se sokat mond Giesswein Sándor prelátus neve. Pedig érdemes felidéznünk alakját és tanítását, nem pusztán azért, mert ezt születésének századik évfordulóján így kívánja a kegyelet, hanem mert életének és eszméinek tanulsága aktuálisabb, mint valaha. Giesswein Sándor volt a magyar kersztényszociális gondolkodás és politika megteremtője. Ő ezt keresztényszocializmusnak nevezte, de azóta a "szocialista" szót a szocialisták végletesen és véglegesen kompromittálták.

Giesswein Sándor tudós volt - teológus, filozófus, történész, nyelvész, szociológus -, de mégsem így emlékszünk rá. Igazi papi lélek volt, és ha nem is magyarázkodásra, de magyarázatra szorul a hierarchiával való viszonya. Politikus volt, országgyűlési képviselő, pártelnök, a magyar politika történetében példátlan szellemi felkészültséggel és eszmei következetességgel, mégis zavarba ejtőek pártpolitikai vargabetűi. Giesswein Sándor történelmi tette abban áll, hogy először kapcsolta össze a keresztény társadalomfilozófiát a gyakorlati politikával.

Mindennek jelentőségén nem változtat, hogy nem volt - talán nem is lehetett - sikeres politikus. Igazsága akkor szinte felőrlődött a diadalmasnak tűnő liberális kapitalizmus és a szocializmus illúziójának malomkövei között. Korának társadalma nem ment át azokon a történelmi tapasztalatokon, ami beláttatta volna, hogy az ő keresztényszociális tanítása az az iránytű, amivel el lehetett volna kerülni a XX. század társadalmi tragédiáit. Korának egyházában is kisebbségben voltak - mint Prohászka Ottokár püspök -, akik felismerték az idők jeleit. És mégis: bár paradoxonnak tűnik, de a keresztény realizmus alapján, a keresztény bölcselet fényében vaslogikával gondolta végig a társadalom folyamatait, és felismerései valóban prófétai meglátások voltak. "Egyik természetellenes bűn a másikat nemzi. A vadkapitalizmus téves birtoklási elméletéből származott a téves kommunista elmélet." "Csak egy dologgal nem fér meg az igazi keresztény szellem s ez a társadalmi igazságtalanság, akár a kollektivizmus, akár az individualizmus leple alatt történjék is meg." Gondolatainak sajátos perspektívát adnak II. János Pálpápa szavai, aki a "létező szocializmus" bukása után figyelmeztetett, hogy a szocializmus történelmi csődje nem jelentheti a vadkapitalizmus megdicsőülését.

Giesswein gondolatai is arra tanítanak, hogy minden politikai ideológia és program a mögötte álló emberkép függvénye. Ha ez az emberkép egyoldalú és torz, akkor az erre épített társadalom is torz és embertelen lesz. Az elmúlt évszázad szörnyű tragédiái bizonyították, hogy a vadkapitalizmus, a kommunizmus vagy a nácizmus neopogány, antikrisztiánus ideológiáinak, azok "történelmi kísérleteinek" a vége megnyomorított és elpusztított emberi életek százmilliói. Mert az az ideológia, ami istentelen az embertelen, és ami embertelen az istentelen.

Semjén Zsolt

országgyűlési képviselő,

a Kereszténydemokrata Néppárt elnöke

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu