Uj Ember

2006.02.05
LXII. évf. 6. (2999.)

Ingyenes
műsormelléklet!

Főoldal
Címlap
"Szeretet az Isten"
XVI. Benedek első enciklikája
Felelős döntésre biztatnak
Egyházi vezetők a választásokról
Tanít - buzdít - misszionál
Hetvenöt éves a Vatikáni Rádió
Lelkiség
Isten szeretetének mércéjével
Szentírás-magyarázat
Élj értelmesen Jézussal!
Homíliavázlat
Szerető szívünk: a paténa
LITURGIA
A mustármag reménye
Országos Lelkipásztori Napok Egerben
A többi ember elé éli
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A keresztényszociális eszme apostola
Giesswein Sándor emlékezete
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (2. rész)
Születése pillanatában megkésett
Tízéves a médiatörvény
Lapszél
Szolidaritás kell
Élő egyház
Püspöki körlevél a választásról
Országjárás a keresztény megújulásért
A KÉSZ és a KKA összefogásáról
Orsolyita növendékek a fiatalokért
Ha Isten nem volna
Szombathelyi konferencia az egyház társadalmi szerepvállalásáról
Újságírók kitüntetése Kecskeméten
Élő egyház
Felfedeztem Horst Köhlert
A lengyel kormány esélyei
Fórum
Napló Jancsó Adrienne-ről - Jancsó Adrienne-től
Múltidéző
Egy kis tudomány
Legendás tanár, történész
In memoriam Rajczi Péter Pál
Az Olvasó írja
Választásokra készülünk
Fórum
Segítő együttlét
Húszéves a magyarországi Hit és Fény mozgalom
A pilisszentkereszti Szentkút
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK - III.
Fórum
Erőszakmentes ellenállás az erőszakkal szemben?
Korunk kihívása és Dietrich Bonhoeffer öröksége
Van-e a Vatikánnak drogpolitikája?
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (3.)
Fórum
"Sosem szakadtam el a magyar valóságtól..."
Születésnapi beszélgetés Szabó Ferenc jezsuita szerzetessel
Ifjúság
Szólj hozzá!
Csak őszintén, csak hittel
Tanúságtételek a közép-európai katolikus találkozóról
Téged választottalak...
A Gável Testvérek húsvéti koncertje a Petőfi Csarnokban
Hangulatjelentés
Rejtvény
Személynevek
Kultúra
"...mindig gyönyörködtetnie kell"
Hangok Mozartról
Minőségi könyvekkel a nemzet szolgálatában
Püski Sándor köszöntése
Utolsó előtti ítélet
ÁLMODIK A MÚLT
Nézőtér
Paletta
Fórum
Mariasdorf temploma
Miért szép?
Öt évszázad spanyol remekművei
Újabb nagyszabású kiállítás a Szépművészeti Múzeumban
Mozaik
Újságírókat tüntetett ki a bíboros
Az én Bibliám
"Családi" ünnep
Hogy ki ne hűljenek az emberek...
Holló a mezőn

 

A többi ember elé éli

Ugyan mit jelentenek a szerzetesi élet alapját adó evangéliumi tanácsok?

A szegénység - s ezt jól kell értenünk - az ember viszonyát fejezi ki a teremtett világ anyagi javaihoz. A szegénység nem nyomor, nem szenvedés, a szegénység nem hiány. A szerzetes szegény, részben azért, mert azok az eszközök, melyeket használ, nem egyéni tulajdonát képezik, hanem a közösségé. S annyiban - és csak annyiban, tehát olyan mértékben - van szükségük a szerzeteseknek akár autóra, lakásra, számítógépre és minden másra, amennyiben hivatásuk ellátásához kell, azt szolgálják. Nem ők szolgái a tárgyaknak, hanem azok segítik lelki-szellemi, erkölcsi munkájukban.

Vajon nekünk, nem szerzeteseknek, nem hasonló meggondolással kellene viszonyulnunk az anyagi világhoz: annyiban használni és megbecsülni azokat, amennyiben magasabb céljainkat szolgálják? S akkor ezzel a szegénységgel - mondhatjuk, tisztes szegénységgel, aminek semmi fosztó értelme nincs - elérhetnénk, hogy a világban ne legyen nyomor: ami a szegénységgel ellentétben az embert méltóságában alázza meg.

A szerelem, a férfi és a nő kapcsolata az emberi létezés természetes velejárója. A testi szerelem két ember szeretetkapcsolatának része, annak ilyen módon - egymásnak testi örömök szerzésével is - a kifejeződése. Ám e nagy, e világi örömforrásnál létezik egy még nagyobb - immár transzcendens irányultságú - örömforrás, amikor az ember - aki erre hivatott! - lénye egészével az Isten-kapcsolat felé fordul, s a koncentrált lelki-szellemi örömért lemond a testi örömről. Nekünk, nem szerzeteseknek pedig mit mond ez? Ne legyünk kiszolgáltatottjai annak, ami adott pillanatban szeretet-örömforrásul szolgál.

Az engedelmesség pedig? A történelem, de elég a huszadik század sokunk által is megélt históriáját tekinteni, példázza, hogy a diktátorok, az egyeduralkodók, a hatalom habzsolói csak önmaguknak "engedelmeskednek". Ellenben ha az ember képes engedelmesnek lenni - ama két kőtábla szellemében, melyek minden időre és minden emberre nézve teljességgel összefoglalják részben az ember és Isten, illetve az ember és ember viszonyára vonatkozó erkölcsi szabályokat -, egyszeriben megérzi, hogyan növekedik a szabadsága.

A hármas szerzetesi fogadalom erre teszi készségessé az embert: a szabadságra, amire oly nagyon - gyakran azonban tévutakon bolyongva - vágyik. A szerzetes a többi ember elé éli, bizonyítottan, hogyan lehet megtalálni az utat.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu