Uj Ember

2006.02.05
LXII. évf. 6. (2999.)

Ingyenes
műsormelléklet!

Főoldal
Címlap
"Szeretet az Isten"
XVI. Benedek első enciklikája
Felelős döntésre biztatnak
Egyházi vezetők a választásokról
Tanít - buzdít - misszionál
Hetvenöt éves a Vatikáni Rádió
Lelkiség
Isten szeretetének mércéjével
Szentírás-magyarázat
Élj értelmesen Jézussal!
Homíliavázlat
Szerető szívünk: a paténa
LITURGIA
A mustármag reménye
Országos Lelkipásztori Napok Egerben
A többi ember elé éli
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A keresztényszociális eszme apostola
Giesswein Sándor emlékezete
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (2. rész)
Születése pillanatában megkésett
Tízéves a médiatörvény
Lapszél
Szolidaritás kell
Élő egyház
Püspöki körlevél a választásról
Országjárás a keresztény megújulásért
A KÉSZ és a KKA összefogásáról
Orsolyita növendékek a fiatalokért
Ha Isten nem volna
Szombathelyi konferencia az egyház társadalmi szerepvállalásáról
Újságírók kitüntetése Kecskeméten
Élő egyház
Felfedeztem Horst Köhlert
A lengyel kormány esélyei
Fórum
Napló Jancsó Adrienne-ről - Jancsó Adrienne-től
Múltidéző
Egy kis tudomány
Legendás tanár, történész
In memoriam Rajczi Péter Pál
Az Olvasó írja
Választásokra készülünk
Fórum
Segítő együttlét
Húszéves a magyarországi Hit és Fény mozgalom
A pilisszentkereszti Szentkút
SZENT HELYEK - CSODATEVŐ FORRÁSOK - III.
Fórum
Erőszakmentes ellenállás az erőszakkal szemben?
Korunk kihívása és Dietrich Bonhoeffer öröksége
Van-e a Vatikánnak drogpolitikája?
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (3.)
Fórum
"Sosem szakadtam el a magyar valóságtól..."
Születésnapi beszélgetés Szabó Ferenc jezsuita szerzetessel
Ifjúság
Szólj hozzá!
Csak őszintén, csak hittel
Tanúságtételek a közép-európai katolikus találkozóról
Téged választottalak...
A Gável Testvérek húsvéti koncertje a Petőfi Csarnokban
Hangulatjelentés
Rejtvény
Személynevek
Kultúra
"...mindig gyönyörködtetnie kell"
Hangok Mozartról
Minőségi könyvekkel a nemzet szolgálatában
Püski Sándor köszöntése
Utolsó előtti ítélet
ÁLMODIK A MÚLT
Nézőtér
Paletta
Fórum
Mariasdorf temploma
Miért szép?
Öt évszázad spanyol remekművei
Újabb nagyszabású kiállítás a Szépművészeti Múzeumban
Mozaik
Újságírókat tüntetett ki a bíboros
Az én Bibliám
"Családi" ünnep
Hogy ki ne hűljenek az emberek...
Holló a mezőn

 

LITURGIA

Szerető szívünk: a paténa

(Liturgikus eszközök - 4.)

Mosolyogtam, mikor általános iskolás nebulóim a kehely felszerelésénél "patinát" írtak, majd bosszankodtam, amikor az egyetemisták is megismételték a hibát. Jóllehet felületes készületüket nem menti, de míg a magyarban a réz és bronz oxidálódott felületének elszíneződését nevezik így, addig a klasszikus latinban a patina vagy paténa tényleg tálat, serpenyőt jelent. Liturgikus nyelvünkben a két változat közül a paténa lett az elfogadott.


Az utolsó vacsorán a kehely mellett tálban volt a kenyér és az egyéb ételek, amelyekért Júdás egyszerre nyúlt Jézussal (Mt 26,23; Mk 14,20). A szentmise egyetlen ételét tartották rajta később is, a felajánlott adományok szilárd részét, a kenyeret, később az ostyát. A III. században Orbán pápa huszonöt ezüstpaténán küldte a mai plébániatemplomok elődeibe a miséjén konszekrált Eucharisztiát. A celebráns kisebb paténát használt, amelyet az oltáron a kehelytől jobbra fektetett. A hívek áldoztatásához sokkal nagyobb paténákat alkalmaztak, amelyek VII-VIII. századi ismert darabjainak akár füle is volt és magas pereme.

A X-XI. században eltűnt a hívek korábbi felajánlási körmenete. Így nem hozták a kenyeret az oltárhoz, ami helyett már külön e célra sütött ostyát használtak. Mindez azt eredményezte, hogy a paténák mérete lecsökkent, a hívek áldoztatására használt edény is inkább a pixis vagy - a következő alkalommal bemutatandó - cibórium volt, amelyben biztonságosabban kezelték és tárolták az Oltáriszentséget.

A középkorban is megtartották a paténa eredeti kör alakját, a közepét azonban bemélyítették, rajta ábrázolások jelentek meg: a kereszt, a Bárány, a Teremtőt jelképező glóriás kézfej, az áldó Krisztus vagy felirat.

A paténa gyakorlati célja magától értetődő volt mindig. Szimbolikusan III. Ince pápa értelmezése szerint nyíltságával és szélességével a szívet jelképezi. Az igazságosság áldozatát nagy szeretettel ajánljuk fel szívünkön.

Péter apostol lelkesedő szeretetére is utal a paténa. Péter előbb fogadkozott, majd megfutamodott Jézus elfogatásakor. Ennek jeleként értelmezi a pápa a korábbi liturgiának azt a mozzanatát, amikor a paténát elrejtette a pap a korporálé alatt, jelezvén, így rejtőztek el az apostolok is.

A paténa anyaga arany, vagy aranyozott nemesfém. Ma már nem konszekrálják krizmával, azonban minden pap megáldhatja használatbavétel előtt, hogy kizárólag a szent áldozatra lefoglalt eszköz legyen.

A paténa hordozza a megjelenő keresztáldozat Jézusát. Legyen méltó a paténa, amint legyen alkalmas a szívünk is, hogy ezt a legnagyobb ajándékot befogadhassa!

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu