|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
LITURGIA Szerető szívünk: a paténa (Liturgikus eszközök - 4.) Mosolyogtam, mikor általános iskolás nebulóim a kehely felszerelésénél "patinát" írtak, majd bosszankodtam, amikor az egyetemisták is megismételték a hibát. Jóllehet felületes készületüket nem menti, de míg a magyarban a réz és bronz oxidálódott felületének elszíneződését nevezik így, addig a klasszikus latinban a patina vagy paténa tényleg tálat, serpenyőt jelent. Liturgikus nyelvünkben a két változat közül a paténa lett az elfogadott. Az utolsó vacsorán a kehely mellett tálban volt a kenyér és az egyéb ételek, amelyekért Júdás egyszerre nyúlt Jézussal (Mt 26,23; Mk 14,20). A szentmise egyetlen ételét tartották rajta később is, a felajánlott adományok szilárd részét, a kenyeret, később az ostyát. A III. században Orbán pápa huszonöt ezüstpaténán küldte a mai plébániatemplomok elődeibe a miséjén konszekrált Eucharisztiát. A celebráns kisebb paténát használt, amelyet az oltáron a kehelytől jobbra fektetett. A hívek áldoztatásához sokkal nagyobb paténákat alkalmaztak, amelyek VII-VIII. századi ismert darabjainak akár füle is volt és magas pereme. A X-XI. században eltűnt a hívek korábbi felajánlási körmenete. Így nem hozták a kenyeret az oltárhoz, ami helyett már külön e célra sütött ostyát használtak. Mindez azt eredményezte, hogy a paténák mérete lecsökkent, a hívek áldoztatására használt edény is inkább a pixis vagy - a következő alkalommal bemutatandó - cibórium volt, amelyben biztonságosabban kezelték és tárolták az Oltáriszentséget. A középkorban is megtartották a paténa eredeti kör alakját, a közepét azonban bemélyítették, rajta ábrázolások jelentek meg: a kereszt, a Bárány, a Teremtőt jelképező glóriás kézfej, az áldó Krisztus vagy felirat. A paténa gyakorlati célja magától értetődő volt mindig. Szimbolikusan III. Ince pápa értelmezése szerint nyíltságával és szélességével a szívet jelképezi. Az igazságosság áldozatát nagy szeretettel ajánljuk fel szívünkön. Péter apostol lelkesedő szeretetére is utal a paténa. Péter előbb fogadkozott, majd megfutamodott Jézus elfogatásakor. Ennek jeleként értelmezi a pápa a korábbi liturgiának azt a mozzanatát, amikor a paténát elrejtette a pap a korporálé alatt, jelezvén, így rejtőztek el az apostolok is. A paténa anyaga arany, vagy aranyozott nemesfém. Ma már nem konszekrálják krizmával, azonban minden pap megáldhatja használatbavétel előtt, hogy kizárólag a szent áldozatra lefoglalt eszköz legyen. A paténa hordozza a megjelenő keresztáldozat Jézusát. Legyen méltó a paténa, amint legyen alkalmas a szívünk is, hogy ezt a legnagyobb ajándékot befogadhassa! Füzes Ádám
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|