|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Jubileumi szezon - "állóhelyről" Fél évszázada nyílt meg újra a bécsi Staatsoper Bécs híres operaháza kis híján átvészelte a második világháborút. Kis híján, hiszen 1945. március 12-én érte a végzetes bombatalálat, amely az épület középső és hátsó traktusát, a pompás ötszintes nézőteret és a színpadrészt borította lángba. Tíz évvel később, 1955. november 5-én nyílt meg a felújított operaház Beethoven Fideliójával. A jeles osztrák karmester, Herbert von Karajan irányítása alatt a Staatsoper a világ egyik vezető dalszínháza lett. Ma is az. Nem véletlen, hogy a környező országokból, így hazánkból is sokan látogatják az előadásait.
A színház régi tradíciójához tartozó olcsó állóhelyek jegyeiért sorban állók között a világ különböző részéről érkező turisták mellett sokan vannak olyanok, akik már évtizedek óta élvezik ily módon a nemzetközi énekesgárdát felvonultató produkciókat. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt még gyakran előfordult, hogy hálózsákokkal érkeztek az állóhelyre pályázók, hogy bebiztosítsák a helyüket Pavarotti, Domingo vagy Carreras fellépéseire. Különleges légköre van e felfokozott hangulatú várakozásoknak: van, aki elmélyülten olvas és zenét hallgatva készül az aznapi előadásra, mások kártyáznak, beszélgetnek. Megállás nélkül folyik az anekdotázás, a régi emlékek felidézése... Egy idősebb úr azt meséli, amikor 1956-ban Maria Callas (a Milánói Scala társulatával) Lammermoori Luciaként vendégszerepelt a Staatsoperben, kordonnal kellett körülvenni a színházat. Lehetetlen volt belépőt szerezni. Neki azonban "szerencséje" volt: egy figyelmetlen hölgy a nagy kavarodásban kiejtette a jegyét a táskájából, "hősünk" pedig felkapta és elszaladt vele. Rendes körülmények között nem tett volna ilyet, mondja, egy kicsit szégyelli is a dolgot, mégsem bánta meg, mert élete egyik legemlékezetesebb operaelőadására juthatott be. Jóllehet a hasonló tumultuózus jelenetek az utóbbi években megritkultak, a következő szezon gazdag kínálata is tartogat kitüntetett érdeklődésre számot tartó előadásokat. A Staatsoper nemrég megjelent jubileumi programfüzete közli a november 5-i ünnepi gála részletes műsorát. Öt nagyszerű karmester (Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Christian Thielemann, Danielle Gatti és Franz Welser-Möst) és számos énekes világsztár - köztük Agnes Baltsa, Edita Gruberova, Violeta Urmana, Plácido Domingo, Thomas Hampson, Ferruccio Furlanetto - lép majd fel Beethoven, Richard Strauss, Verdi és Wagner zenedrámáinak részleteiben. A bemutatók sorában igazi különlegességeket találunk: egy este játsszák majd Janácek Sors(Osud) és Puccini Lidércek (Le villi) című operáit. Új rendezésben kerül színre Wagner Lohengrinje, Schönberg Mózes és Áronja. A patinás repertoár-előadásokba pedig - melyeket többek között olyan rendezők neve fémjelez, mint Margarethe Wallmann, Otto Schenk, Franco Zeffirelli vagy Jean-Pierre Ponnelle - korunk élvonalbeli művészei állnak be. Operarabarátok, figyelem! Bécs nincs messze... Amíg Pesten várjuk dalszínházunk megújulását, anyagi helyzetének rendeződését, a magas színvonal visszatértét, érdemes kitekinteni. Jó lenne, ha fővárosunk ebben a vonatkozásban a "császárváros" példáját követve válna európai metropolisszá. pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|