Uj Ember

2005.05.08
LXI. évf. 19. (2960.)

Rádió-
és tévéműsor-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A múlt sebeiről Mindszenty sírjánál
A pápa köszöntötte az ortodox egyházakat
Taizé lelke
Roger testvér kilencvenéves
Árvíz idehaza és a határon túl
Országos gyűjtés május 22-én a katolikus templomokban
Az első ember
Lelkiség
Az igazi tanítvány
Szentírás-magyarázat
A húsvéti ünnepkör müsztagógiája
Homíliavázlat
A zsoltárok
LITURGIA
A szentségimádásról
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "futottak még" kategóriába tartozunk
Beszélgetés Fasang Árpád volt Unesco-nagykövettel
"Jaj a legyőzöttnek!"
Hatvan éve fejeződött be a második világháború
A diplomás és az értelmiségi
Élő egyház
Köszönet a sajtónak
Az országfelajánlás évfordulóján
Teret neveztek el II. János Pálról
Költők a Megtört Kenyérről
A nyertes szerzők:
Megújult Fülöpszállás katolikus temploma
Hibaigazítás
Élő egyház
Joseph Ratzinger
Tanári évek és a II. vatikáni zsinat
Fórum
A hercegprímás emlékezete Londonban
Ötvenéves az angliai magyar egyházközség
Lesz-e templom Anna-réten?
Erdő Péter bíboros nyilatkozata
Ünnepi album a hercegprímás tiszteletére
Ünnep
"Sem hanggal, sem beszéddel"
"Ez a kis tavasz!"
Pápai látogatás Taizében
A pincekápolna csendje
Imaórák Budapesten
Roger testvér II. János Pál pápáról
Fórum
Az idei téma: a tű foka...
"A filozófia az életem!"
Weissmahr Béla jezsuita szerzetes emlékére
A "Nagy Könyv"
avagy az olvasás ideje
Fórum
"A küldetésünk saját családunkban kezdődik"
Egyházmegyei fórum közösségeink társadalmi szerepéről
Ahol a gyermekeké a főszerep
Országos babatalálkozó Lakitelken
A szent keresztnél
Tavaszi búcsú Péliföldszentkereszten
Nem zár ki senkit
A Nagycsaládosok Országos Egyesületének rendezvénysorozata
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nagymaros a keresőknek
Készüljünk együtt a május 21-i találkozóra!
Isten furcsa matematikája
Nemeshegyi Péter jezsuita szerzetes a reményről
Mindennapi kenyerünk
Alázat
REJTVÉNY
Kultúra
Jubileumi szezon - "állóhelyről"
Fél évszázada nyílt meg újra a bécsi Staatsoper
Szent asszonyaink emlékei Európában
Fotódokumentációs kiállítás a Várban
Paulo Coelho vallomásai
PALETTA
Fórum
Erősíteni a gyökereket
Központista papnövendékek zarándoklata a Felvidéken
Mozaik
Műalkotás, ahol jelen van Isten
Orosz fémikonok az Iparművészeti Múzeumban
Magyar templomok Rómában
Gránitz Miklós fotóművész kiállítása
Bélyegek II. János Pál pápáról
Virágba borul a zanót

 

Mindennapi kenyerünk

Sík Sándornak, a piarista költőnek, lelkivezetőnek mondata régóta cseng a fülemben. Egyik alkalommal ezt kérdezte: - Tudja-e, mi az író imádsága? Rögtön válaszolt is: "Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma." A mindig időszerű miatyánk kérése jóval túllép a materiális javakon, s éppen az említett szellemi környezetben is a benső értékrendet helyezi előtérbe: naponta legalább azt az egyetlen gondolatot, amely kiteljesedhet műben, művekben, elindítója lehet egy folyamatnak, amit alkotó cselekvésnek mondunk. Csanád Béla pap költő következő nyolc sora nem csupán az "írói tett" keresztény kifejeződése, hanem valamennyi keresztényé, aki tudja: a cselekvő szorgalom, a jóért törekvő lelkesedés - nemegyszer áldozatokba testesülve - maga az imádság, amely nem verbális ismétlések sora, hanem vállalása az élet szolgálatának: Bezárultak a szép utak / csillaghomályos éjben. / Nem tudok élni már tovább, / ahogyan eddig éltem. / Alkotni, élni: küzdelem, / kínban is gazdagabban. / Bizonyítson a fájdalom, / mit százszor megtagadtam.

Gyakran szóba jön az imádság, s ha annak megszokott rendjéről beszélünk, a hagyományoshoz ragaszkodunk, amely a megtanult szövegek felmondása. Senki sem vetheti meg ezt a "módszert, hiszen hitünket, bizalmunkat kifejező "hivatalos" imádságokról van szó, melyeket - jobb helyeken - már a szülői házban megtanítanak a gyerekekkel. Nagyon helyes, ha később is magukkal viszik, s mondják reggel, este vagy más alkalmakkor, azonban egy elmélyültebben gondolkodó fiatal már igyekszik túllépni a csupán tradicionális gyakorlaton: egzisztenciális igénye, hogy az élő Krisztussal bensőségesebben találkozzék, vagyis mindennapjait összekösse a krisztusi élettel munkában, tanulásban, szórakozásban vagy bármiféle pihenésben.

Hajdan-időkben szokás volt, hogy tanév elején az iskolai füzetbe beíratták a gyerekkel: Isten nevében kezdem el. Ha most elemezzük ezt a népszerűsített gyakorlatot, közel jutunk a modern lelki ember imádságos lélekvágyához, amely - kimondatlanul is - ez: tetteink Isten előtt úgy kerüljenek mérlegre, mint az iránta érzett szeretetünk bizonyítékai.

Valamit tennünk kellene, s ezért mindennapi kenyerünket add meg nekünk... Jól kifejezik e mondatok a lélekvágyat, ha arra gondolunk, hogy Isten egyedül az embert teremtette önmagáért, vagyis nem egy másik teremtmény miatt; örök rendeltetésünk tehát az, hogy részesedjünk a szentháromságos Isten természetében.

Jézusban Isten fogadott gyermekei vagyunk, ezért a gyermekség öröme: az élet öröme, amelyben prioritása a szeretetnek van. Hogy mindez közhelynek számít, ha a teológiában keressük értelmezését? Ne a tudomány álljon elő ezúttal, hanem a fogalom köznapi alakja, az Istenről való beszéd. Istenhez szólni - szavak nélkül is - életünk imádsága, amint Prohászka Ottokár megfogalmazza, amikor tanúságtételül nem a tant emeli ki a kereszténységből, hanem a tetteket. Az ötvenesztendeje elhunyt jezsuita tudós: Teilhard de Chardin, az antropológus az Egyetemes Krisztus "látomásában" azt tanítja, hogy "az egyetlen szándék: Istenhez kapcsolódni a Világon át." Minden cselekedetünkkel: hétköznapi munkánkkal, tudományos erőfeszítésünkkel, a művészeti alkotói tettel és így tovább - ha hittel és szeretettel végezzük - hozzájárulunk ahhoz, hogy kialakuljon a teljes Krisztus. Ez a Szentírásból következő fogalom Teilhardnál így kap magyarázatot: Ha Isten mindent Krisztusban és Krisztusért teremtett, s minden Krisztusban áll fenn, akkor azt mondhatjuk, hogy a fejlődő világegyetem ómegája (végső pontja) nem más, mint a feltámadt Krisztus; a teljes Krisztus, aki testében - az egyházban és annak kiszélesedésében - növekszik a végső beteljesedésig (Lásd Szabó Ferenc tanulmányát - Távlatok 2005/1.). A jezsuita antropológus a hit merész szárnyalásával megmutatja annak a Megváltónak "kozmikus hatásait, akiért minden lett, akiben minden fennáll, és aki majd visszaviszi a mindenséget az Atyához". Imádságunk: a cselekvő szeretet műve viszi előre Krisztus ügyét.

Teilhard ezt írja: "Dolgozni türelmesen egészen a halálig - és elfogadni mindent szeretettel, beleértve a halált is: íme ez a kereszténység lényege. Csak arra legyen gondod, hogy Istennek engedelmeskedj, napról napra teljesítve hűségesen a jelenben megnyilatkozó akaratát." Ez a mi mindennapi kenyerünk.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu