Uj Ember

2005.05.08
LXI. évf. 19. (2960.)

Rádió-
és tévéműsor-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A múlt sebeiről Mindszenty sírjánál
A pápa köszöntötte az ortodox egyházakat
Taizé lelke
Roger testvér kilencvenéves
Árvíz idehaza és a határon túl
Országos gyűjtés május 22-én a katolikus templomokban
Az első ember
Lelkiség
Az igazi tanítvány
Szentírás-magyarázat
A húsvéti ünnepkör müsztagógiája
Homíliavázlat
A zsoltárok
LITURGIA
A szentségimádásról
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A "futottak még" kategóriába tartozunk
Beszélgetés Fasang Árpád volt Unesco-nagykövettel
"Jaj a legyőzöttnek!"
Hatvan éve fejeződött be a második világháború
A diplomás és az értelmiségi
Élő egyház
Köszönet a sajtónak
Az országfelajánlás évfordulóján
Teret neveztek el II. János Pálról
Költők a Megtört Kenyérről
A nyertes szerzők:
Megújult Fülöpszállás katolikus temploma
Hibaigazítás
Élő egyház
Joseph Ratzinger
Tanári évek és a II. vatikáni zsinat
Fórum
A hercegprímás emlékezete Londonban
Ötvenéves az angliai magyar egyházközség
Lesz-e templom Anna-réten?
Erdő Péter bíboros nyilatkozata
Ünnepi album a hercegprímás tiszteletére
Ünnep
"Sem hanggal, sem beszéddel"
"Ez a kis tavasz!"
Pápai látogatás Taizében
A pincekápolna csendje
Imaórák Budapesten
Roger testvér II. János Pál pápáról
Fórum
Az idei téma: a tű foka...
"A filozófia az életem!"
Weissmahr Béla jezsuita szerzetes emlékére
A "Nagy Könyv"
avagy az olvasás ideje
Fórum
"A küldetésünk saját családunkban kezdődik"
Egyházmegyei fórum közösségeink társadalmi szerepéről
Ahol a gyermekeké a főszerep
Országos babatalálkozó Lakitelken
A szent keresztnél
Tavaszi búcsú Péliföldszentkereszten
Nem zár ki senkit
A Nagycsaládosok Országos Egyesületének rendezvénysorozata
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nagymaros a keresőknek
Készüljünk együtt a május 21-i találkozóra!
Isten furcsa matematikája
Nemeshegyi Péter jezsuita szerzetes a reményről
Mindennapi kenyerünk
Alázat
REJTVÉNY
Kultúra
Jubileumi szezon - "állóhelyről"
Fél évszázada nyílt meg újra a bécsi Staatsoper
Szent asszonyaink emlékei Európában
Fotódokumentációs kiállítás a Várban
Paulo Coelho vallomásai
PALETTA
Fórum
Erősíteni a gyökereket
Központista papnövendékek zarándoklata a Felvidéken
Mozaik
Műalkotás, ahol jelen van Isten
Orosz fémikonok az Iparművészeti Múzeumban
Magyar templomok Rómában
Gránitz Miklós fotóművész kiállítása
Bélyegek II. János Pál pápáról
Virágba borul a zanót

 

Szentírás-magyarázat

Az igazi tanítvány

Urunk mennybemenetele - Jn 28,16-20


Az evangéliumok Jézusnak két tanítványi köréről beszélnek. A tizenkét tanítványról, amelyeket hagyományosan apostoloknak nevezünk, illetve a hetvenkét tanítványról, akik a Mester barátainak, követőinek tágabb körét alkották. Kétségtelen, hogy a hagyományos tanítványi állapotnak a tizenkettő köre felelt meg legjobban, hiszen ezek a rabbinövendékekhez hasonlóan együtt éltek, laktak és jártak Jézussal. Azt is el kell mondanunk, hogy már Jézus korában a tanítványok egész Galileában egy folyamatosan működő kapcsolatrendszert építettek ki. Így a keresztény egyház könnyen különbséget tudott tenni a helyes és helytelen Jézus-hagyományok között, mert a keresztény házakban Jézus követői ellenőrizték a vele kapcsolatos híreket és híreszteléseket.

Jézus mennybemenetele új feladatot jelentett a tanítványi körnek. Addig az igehirdetést Jézus vezette, ettől kezdve az igehirdetés a Jézusról szóló tanúságtétel lett.

Jézus az evangéliumokban több mint kétszázszor használja a tanítvány szót. Utal azokra is, akik feltámadása után lesznek a tanítványai. Erre vonatkoznak az alábbi prófétai szavak: Nem nagyobb a tanítvány mesterénél. Ezzel már azt is sejtetni engedte, hogy akit Jézus tanítványul választ és aki elfogadja ezt a választást, az sorsot is választ magának, aminek része szokott lenni az üldöztetés és a meg nem értés is.

A missziós parancs világosan jelzi, hogy a tanítványi lét feladatot jelent: Tegyetek tanítványaimmá minden népet. Jézus tanítványainak közössége azt a feladatot is kapja, hogy tegyenek tanúságot róla a feltámadás után. A hitet ennek a csoportnak a meggyőződése képviseli az emberek előtt, tőlük tudják meg, hogy miként gondolkodjanak Jézusról, az üdvösségről, és az ellenség szeretetéről. Régi latin kifejezés szerint: "Fides ex auditu", vagyis a "hit hallásból" ered. Ez azt jelenti, hogy a hit tanítását nem csupán írott formából, hanem személyes közvetítés által veszik át az utódok.

James Dunn 2002-ben megjelent Jézus-könyvében megjegyzi, hogy a Jézusról szóló emlékezet nem pletykákra vonatkozott, hanem olyan élményekre, amely átformálta a tanítványok életét. A Jézus-emlékezet bensőleg átformálta a tanítványokat és azok követőit is. Ezért nem halványult el úgy, mint például a hírközlő eszközökben sokat emlegetett nevek.

Jézus mély nyomot hagyott az emberek lelkében: nem tudta feledni a leprás, akit meggyógyított, a béna, akit járni tanított, és a házasságtörő asszony, akinek életét megmentette, sem pedig az éhező tömeg, akik ettek a kenyérből és jóllaktak. Jézusnak azok a tanítványai hagynak mély nyomot az emberek lelkében, akik valami hasonlót tesznek.

Ma is azokra az emberekre emlékezünk, akikhez szeretetünk, megbecsülésünk és hitünk kapcsol, és azokat az eszméket jegyezzük meg egy életre, amelyeket szeretteinktől és általunk megbecsült emberektől "lestünk el". Éppen ezért a jó eszmékért mindannyian személyesen vagyunk felelősek. Ha a Jézustól tanult eszméknek ellentmondásos vagy meghasonlott tanítói vagyunk, akkor kétséges, hogy át tudjuk-e adni azokat.

Az igazi tanítvány, aki a mestere nyomába merészkedik lépni, előbb-utóbb tanítóvá fog válni. Nietzschének abban teljesen igaza van, hogy: Rosszul háláljuk meg tanítónk munkáját, ha mindig csak tanítványok maradunk. Ehhez még azt is hozzátenném, hogy aki mindig csak tanítvány marad, az nem is volt igazán az, hanem csak méltatlanul és terméketlenül hallgatott, és mestereitől semmit sem tanult. Többek között talán azt a legfontosabbat sem tanulta meg, hogy miként kell egy élet példájával tanítványokat szerezni.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu