Uj Ember

2005.04.17
LXI. évf. 16. (2957.)

Az Új Ember legújabb kiadványa nem csak az idősekhez szól

Főoldal
Címlap
Egészen a Tiéd
"Evezz a mélyre!"
Az egyházi hivatások világnapjára
Összeül a konklávé
Mindörökké
avagy egy mondat anatómiája
Lelkiség
Ajtó és pásztor
Szentírás-magyarázat
A "teljes bizonyosság" tanúságtevői
Homíliavázlat
A napközi imaórák
Liturgia
Az eucharisztia vértanúja
Csöndes fohász
A Szentatya papi hivatásáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
"Veletek vagyok..."
Egyházunk jövőjéről
Újságírók állásfoglalása a pápáról
Református püspök az ökumenéről
Több mint humanista
Röviden
Kézfogások
Lapszél
Lengyelként volt egyetemes
Élő egyház
Készülődés a családfesztiválra
A Fokoláre Mozgalom nemzetközi rendezvényéről
A hit és a tudás nézőpontjából - ökumenikusan
Konferencia a Szeplőtelen Fogantatásról a Sapientián
Vallomás a szeretetről és a küzdelemről
Mindszenty-vetélkedő középiskolásoknak
Én vagyok életed kenyere
Gyalogos zarándoklat Márianosztrára
Új jezsuita kollégium
Detroit után Budapesten jött létre a rendhagyó intézmény
Élő egyház
Ki lehet a következő pápa?
Francis Arinze
A konklávéról
A Szentatya utolsó levele
Fórum
Késői hivatások szemináriuma Egerben
Jelentkezési feltételek
A bátrak zarándoklata
Nemzeti eucharisztikus kispap- és szerzetesnövendék-találkozó
A remény emberei
Köszönet a hivatásokért
Velük maradt mindhalálig
Fórum
Részletek a pápa végrendeletéből
Naplójegyzetek Rómából
Péntek
A Szentatya koporsójába zárt okirata
Fórum
Hogyan áldás a gyermek a szülő számára?
Mélylélektani megfontolások (1.)
Valódi breviárium
Felkészülés a keresztény emberségre
Fórum
Vallani és vállalni egyazon feladat
Sütő András a zord álmokról és a derű lehetőségéről
Híd a teológusok és a pszichológusok között
Beszélgetés Horváth-Szabó Katalinnal a pasztorálpszichológiáról
Ifjúság
"Engedjétek hozzám a kisdedeket!"
Megélni azt, hogy létezem
Fiatalok az eucharisztiáról
Szerkesztőség
Hangulatjelentés
Az igazi nő
Szólj hozzá!
Rejtvény
Kultúra
Egy magyar költő emléke Párizsban
Száz éve született József Attila
A szobor-költő
Melocco Miklós hetvenéves
A dán mesemondó
Kétszáz éve született Hans Christian Andersen
Te vagy közöttünk
Paletta
Fórum
A hiteles életért
Részlet a Szentatya 1991-ben a magyar fiatalokhoz szóló beszédéből
Derűvel, az emlékezés jegyében
Magyar fiatalok zarándoklata a pápáért
A Szentatya az ´56-os forradalomról
A diákok keresztje
Megtalálta velünk a hangot
Mozaik
Rögtönzött világtalálkozó Rómában
A dévai árvákért
Csillogó vadvizek
Virrasztás a Szentatyáért

 

Hogyan áldás a gyermek a szülő számára?

Mélylélektani megfontolások (1.)

Az ember lelki, szellemi fejlődésének két hatalmas - természetes, biológiai szinten is megalapozott - motorja van, mely a szeretetérzést akarva-akaratlanul előhívja benne: a szerelem és a gyermek. A szeretet pedig a szellemi élet forrása.

A gyermek léte - akár saját gyermekről, akár máséról van szó - spontán ösztönkésztetést jelent a szeretetre. Sőt, nemcsak az embergyermek, de még a kisállatok is kiváltják minden normális emberből ezt az érzést. A szeretet túllépés önmagunkon, az én-tudat mi-tudattá növekedése, a másik javának vágya. A gyermekség spontán szeretete az élet lelki, szellemi forrásaival kapcsolatos belső, tudattalan viszonyunkat ébreszti, erősíti.

Korunk embere a technikai civilizáció életmódunkat átformáló hatásai miatt rendszerint kevesebbet kap a szülői hatásokból, a családi életből, mint elődei. A mai gyereknek ritkán van testvére, anyja dolgozik, apja periférikus szerepet tölt be vagy hiányzik, a leginkább még kortársi kapcsolatai vannak. Érthető hát, hogy a nagymértékben hiányos gyermekkor következtében a mai fiatal felnőtt embert sokszor jobban a gyerekkorába ragasztják kielégítetlen szükségletei, és lassabban válik önálló, magáért és másokért felelősséget vállalni tudó, érett felnőtté.

A XX. század pszichológiájának egyik legnagyobb felfedezése, hogy a gyerekkor, az anya-gyerek kapcsolat a személyiségfejlődés szempontjából alapvető fontosságú. (Ezzel együtt gyakran a szakemberek gyermekei és családi élete sem jobbak az átlagnál.) De hát hogyan kell nevelni a gyermeket? Azt mondhatjuk, akkor legjobb a gyereknek, ha biztonságos családi élete és egymást szerető szülei vannak. Ezzel adhatunk neki a legtöbbet. Ha mindez megvan, akkor a részletek jelentősége ehhez képest eltörpül. Ha viszont ez nincs, akkor sok egyébbel is csak részlegesen lehet pótolni.

A gyermek azért valós áldás a szülők lelki, szellemi fejlődése számára, mert a szeretet empátiás kapcsolatán át a szülő mintegy újra átéli a személyiségfejlődés egész folyamatát. Több gyermek esetén - mintegy variációkként egy témára - ez egyre érettebb szülői személyiségen következik be. Sokszoros pszichoterápiás tapasztalat, hogy a szülőnek azon a ponton van problémája, konfliktusa gyermekével, ahol a saját, személyes komplexusai, fejlődésében való elakadásai vannak. Ebből adódik, hogy a nevelési problémák legfontosabb területe a pszichológiai gyakorlatban a szülők személyiségén végzett munka.

A szükségszerűen bekövetkező nevelési problémák jelentős része tehát belőlünk, szülőkből származik. Saját tudattalanunk feldolgozatlan problémáit vetítjük rá akaratlanul a gyerekre, vagy ezek vakfoltot képeznek számunkra, és így akadályoznak a helyzet kellő megértésében. Ahogy mondani szokás, a gyerek a szülő elfojtott tudattalanját éli meg, éli ki. Ezek a problémák csak önismeretünk és személyiségünk fejlődésével oldhatók meg igazán, és nem a gyerek "megnevelése" által. A gyerekek, amint növekednek, egyre bonyolultabban vesznek részt a család életében. E történések legkritikusabb oldala a szülő részéről az igaz empátiás megértés, a gyerek részéről pedig az azonosulás (identifikáció) és a leválás, az önállóvá válás folyamata.

Gyermekkorunk, a gyermek szimbolizálja az eredet, a fejlődés, a kibontakozás ősmintáit. Így gyermekeinken keresztül számos korrektív érzelmi tapasztalatra tehetünk szert, ami a mentális egészség szempontjából alapvető fontosságú. Ennek jelentőségét jobban megérthetjük, ha meggondoljuk, hogy a mélylélektani lélekgyógyászati eljárásoknak is ez az egyik fő hatótényezőjük. A hosszú pszichoterápiák gyógyhatásai ezzel a rekonstruktív újra-átéléssel is kapcsolatosak. Miközben fejlődése során az empátiás, identifikációs történéseken keresztül újra végigjárjuk az egyedfejlődési alapfolyamatokat a gyermekkel, a saját - megfelelő fejlődéstani réteghez tartozó - tudattalan komplexusaink elkerülhetetlenül aktivizálódnak és rávetülnek a gyerekkel való kapcsolatra. Így a saját tudattalanunk tartalmaival is konfrontálódunk benne. Jellemző, hogy ki milyen korú gyerekekkel tud "jól kijönni", és melyik korcsoporttal nem. Ebben rendszerint a saját megfelelő személyiségréteghez való viszonyunk tükröződik.

Mélylélektani tapasztalat az is, hogy a felnövekedésünk óta bennünk élő belső gyerekhez való viszonyunk kreativitásunk, sőt egész lelki egészségünk fontos tényezője. Ettől a "gyermekmagunktól" való elidegenedés a gyökereinktől való elszakadást eredményez. Azokban a szubkultúrákban, közösségekben, ahol kevés a gyerek, az életképesség csökkenése ezért is következik be.

A művi abortusz nemcsak a magzat ellen elkövetett gyilkosság, hanem a kollektív tudattalanban lejátszódó archetipikus megújulási folyamatok rombolása is. Ezek a lélektani összefüggések sajnos szinte teljesen ismeretlenek a magyar kultúrában.

A terhesség, a gyerekek születése mindig mély, ősi erőket mozgat meg a lélekben. Ennek az időszaknak a lelki élményei tehát erősen befolyásolják a szülő nő személyiségének további alakulását. A szülés során a nő konfrontálódik az anyává válás kérdéseivel, a gyermek apjához fűződő viszonyával, a szexualitással - tehát az egész archetipikus női szerep problémájával. Hogy ez miként alakul tovább benne, az a biológiai és lélektani körülményektől, a szülést vezető orvostól is függ. A pszichiátrián lévő több nőpáciensünk azért nem vállalt több gyermeket, mert számukra a szülés annyira elriasztó, traumatikus élmény volt. Az apás szülések, a szülés természetes folyamatként kezelése és e biológiailag rendkívül jelentős esemény lélektanilag is megfelelő kultúrájának kialakítása sokat segíthet ebben a helyzetben. Magyarországon az alacsony születésszámot e tényezők negatív mutatói is jelentősen befolyásolják.

A lélektani helyzet nem csak azért előnyös több gyerek és nagy család esetén, mert a fejlődő személyiség jelentősen differenciáltabb szociális kapcsolatrendszert él át és tanul meg kezelni élete korai fázisában. Azért is előnyösebb ez az összetett lélektani erőtér, mert az egyedileg jelentősen különböző utódok "vetítővásznán" több változatban jelennek meg a szülőkből a gyerekekre vetített tudattalan tartalmak, és a gyerekek egymás közötti kommunikációja is segíti ezek feldolgozását. Különösen akkor, ha a szülők megértik ezeket. Mindez a kivetítések felismerését és kezelését könnyíti meg, ami jelentős kérdés a lélek egészsége, a mentálhigiéné szempontjából.

(Folytatjuk)

Süle Ferenc pszichiáter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu