Uj Ember

2005.04.17
LXI. évf. 16. (2957.)

Az Új Ember legújabb kiadványa nem csak az idősekhez szól

Főoldal
Címlap
Egészen a Tiéd
"Evezz a mélyre!"
Az egyházi hivatások világnapjára
Összeül a konklávé
Mindörökké
avagy egy mondat anatómiája
Lelkiség
Ajtó és pásztor
Szentírás-magyarázat
A "teljes bizonyosság" tanúságtevői
Homíliavázlat
A napközi imaórák
Liturgia
Az eucharisztia vértanúja
Csöndes fohász
A Szentatya papi hivatásáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
"Veletek vagyok..."
Egyházunk jövőjéről
Újságírók állásfoglalása a pápáról
Református püspök az ökumenéről
Több mint humanista
Röviden
Kézfogások
Lapszél
Lengyelként volt egyetemes
Élő egyház
Készülődés a családfesztiválra
A Fokoláre Mozgalom nemzetközi rendezvényéről
A hit és a tudás nézőpontjából - ökumenikusan
Konferencia a Szeplőtelen Fogantatásról a Sapientián
Vallomás a szeretetről és a küzdelemről
Mindszenty-vetélkedő középiskolásoknak
Én vagyok életed kenyere
Gyalogos zarándoklat Márianosztrára
Új jezsuita kollégium
Detroit után Budapesten jött létre a rendhagyó intézmény
Élő egyház
Ki lehet a következő pápa?
Francis Arinze
A konklávéról
A Szentatya utolsó levele
Fórum
Késői hivatások szemináriuma Egerben
Jelentkezési feltételek
A bátrak zarándoklata
Nemzeti eucharisztikus kispap- és szerzetesnövendék-találkozó
A remény emberei
Köszönet a hivatásokért
Velük maradt mindhalálig
Fórum
Részletek a pápa végrendeletéből
Naplójegyzetek Rómából
Péntek
A Szentatya koporsójába zárt okirata
Fórum
Hogyan áldás a gyermek a szülő számára?
Mélylélektani megfontolások (1.)
Valódi breviárium
Felkészülés a keresztény emberségre
Fórum
Vallani és vállalni egyazon feladat
Sütő András a zord álmokról és a derű lehetőségéről
Híd a teológusok és a pszichológusok között
Beszélgetés Horváth-Szabó Katalinnal a pasztorálpszichológiáról
Ifjúság
"Engedjétek hozzám a kisdedeket!"
Megélni azt, hogy létezem
Fiatalok az eucharisztiáról
Szerkesztőség
Hangulatjelentés
Az igazi nő
Szólj hozzá!
Rejtvény
Kultúra
Egy magyar költő emléke Párizsban
Száz éve született József Attila
A szobor-költő
Melocco Miklós hetvenéves
A dán mesemondó
Kétszáz éve született Hans Christian Andersen
Te vagy közöttünk
Paletta
Fórum
A hiteles életért
Részlet a Szentatya 1991-ben a magyar fiatalokhoz szóló beszédéből
Derűvel, az emlékezés jegyében
Magyar fiatalok zarándoklata a pápáért
A Szentatya az ´56-os forradalomról
A diákok keresztje
Megtalálta velünk a hangot
Mozaik
Rögtönzött világtalálkozó Rómában
A dévai árvákért
Csillogó vadvizek
Virrasztás a Szentatyáért

 

Liturgia

A napközi imaórák

Az egyház ősi hagyománya szerint a nap folyamán a keresztények munkájukat is megszakítva, hosszabb-rövidebb ideig imádkoztak. Már a IV. század végéről ismerjük a Jeruzsálemben hosszabb időt eltöltő zarándoknő, Eteria feljegyzését. Elmondja, akik napközben otthon voltak, a déli órákban elmentek a közös imádságra. Különböző formájú liturgikus ünnepléseket hoztak létre a különböző időkben végzett imaóráknál.


A keleti és a nyugati egyházban az lett a szokás, hogy délelőtt, délben és kora délután rövid időre megszakították a napi munkát rövidebb imaóra végzésére. Ezen imáknak a célja az Úr szenvedésére és az Evangélium hirdetésére való emlékezés volt.

A II. vatikáni zsinat az imaórák végzésében kétféle megoldást ír elő. A szemlélődő élet szerzetesházaiban, ahol a zsolozsma végzése a kialakult hagyomány szerint hivatásukhoz tartozik, tartsák meg mind a három imaórát. Tartsák meg azok is, akik néhány napra lelkigyakorlatra vonulnak el, és az imádságnak szentelik ezt az időt, a jobb elmélyülés és az Istenhez való fordulás miatt. Szabad azonban csak egy imaórát végezni a napszaknak megfelelően a szerzetesházakon kívül, vagy ha a lelkipásztori munka rendje ezt kívánja.

Noha az imaórák liturgiájába így egy új kifejezés került - napközi imaóra - megőrzik a különböző napszakban végzett imák sajátságait. Akik pedig szeretnék mind a három imaórát elvégezni, erre is ad lehetőséget a liturgikus könyv.

Ez az imaóra - most használjuk csak a napközi imaóra kifejezést - a szokásos kezdőfohásszal indul: Istenem, jöjj segítségemre, Uram, segíts meg engem, majd a dicsőítés után nagyböjt kivételével alleluját csatolunk hozzá. A himnusz és a zsoltározás után a rövid olvasmány, párvers, könyörgés és a hálaadás rövid fohászával fejeződik be.

A himnuszok, olvasmányok és könyörgések a hagyomány szerinti szövegükkel találhatók, hogy minél inkább a napszak gondolatvilágába emeljék az imádkozót. Ezek persze a liturgikus idők szerint változnak.

A zsoltározás rendjében a soros és a kiegészítő zsoltárrendet találjuk. Először mindig a soros rend szerinti zsoltározást végezzük, és ha még egy másik imaórát is el akarunk végezni, akkor választjuk a megfelelő zsoltárokat a kiegészítő zsoltárok közül.

A zsoltárok rendjében többször is tapasztaljuk, hogy egy-egy hosszabb zsoltárt két vagy három részre oszt fel az egyház, és ezeket a saját antifónáikkal végezzük. Tehát ezekben a napközben végzett imákban is az antifónák keretezik a zsoltárokat. A jelenleg tartó húsvéti időben ez mindig a hármas alleluja.

A főünnepeken, a húsvéti Szent Háromnapon és húsvét nyolcadában a zsoltáros rendet jelzi a zsolozsmáskönyv.

A napi munka közben rövid ima végzésével is Istenhez tudjuk emelni lelkünket, és megérezzük annak megszentelő hatását. Joggal fejezzük be így: mondjunk áldást az Úrnak - Istennek legyen hála.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu