Uj Ember

2005.01.16
LXI. évf. 3. (2944.)

"Krisztus
az egyház egyetlen
fundamentuma"
- ökumenikus imahét
január 16-tól 24-ig.

Főoldal
Címlap
Közös segítséggel a szökőár károsultjaiért
Az eucharisztiáról az egységtörekvés korszakában
Megnyitották a látogatók előtt a pécsi ókeresztény keresztelőkápolnát
Katolikus főpásztorok szentföldi találkozója
Lelkiség
"Az Isten Báránya"
Szentírás-magyarázat
Az Istenre mutató ember
Homíliavázlat
Az imádság liturgiája
LITURGIA
A hét szentjei
Árpád-házi Szent Margit szűz
Imádság a keresztények egységéért
(Részlet a nagypénteki liturgiából)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az együtt imádkozás kegyelme
Új utak a keresztény közéletben
Újévi üzenet a tudomány helyzetéről
Az egyházi politika
Lapszél
Üzenet Szepsibe
Élő egyház
Erdő Péter bíboros Kárpátalján
"Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma"
Gondolatok az ökumenikus imahétre
Élő egyház
Szenvedélyes szeretettel Krisztus és az emberiség iránt
Szerzetesi elöljárók nemzetközi kongresszusa Rómában
Fokoláre-lelkigyakorlat Castelgandolfóban
Áprilisban a mozgalom családfesztivált szervez
Kultúrák közötti integráció
Fórum
Téli álom?
Fohász
Könyvespolcra
Az egység útja az Újszövetségben és ma
Fórum
Gyergyószárhegytől Velencéig
Székelyek Itáliában, olaszok Székelyföldön
Fórum
Újrakezdett életek
Van kiút az alkohol rabságából
Egyházi megnyilatkozások a szökőár utáni helyzetről
Pápai figyelmeztetés
Fórum
A Kárpát-medence "bogozói"
Megnyílik a HÁLÓ új budapesti központja
Ifjúság
Szólj hozzá!
A kölni ifjúsági találkozóra készülnek
"Eljöttünk, hogy hódoljunk neki"
"Végtelen" koncert
A szeretet szökőárja
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet a fővárosban
REJTVÉNY
Kultúra
Pásztorlelkű bölcsek évezrede?
Jókai Anna: Tudás és hit egy tőről fakadnak
Az intellektuális költő
A vadócba rózsát oltó
A fény felé
PALETTA
Fórum
Akit körülvesz a szín és a szó
Mozaik
Farizeus-fej
Újabb Munkácsy-kép a debreceni Déri Múzeumban
"Minden tíz falu templomot építsen..."
A történelmi Magyarország templomai
Remeték nyomában
Melegkedvelő nyíllevél

 

Pásztorlelkű bölcsek évezrede?

Jókai Anna: Tudás és hit egy tőről fakadnak

Mindannyian emlékszünk arra a mítoszra, amely Európa születéséről szól. Europé, a világszép föníciai királylány szerelembe esett Zeusszal, aki bika képében látogatta meg, és ebből a nászból lettek Európa első nagy királyai és tudósai. Ha a mai Európát nézzük és magunk elé képzeljük a mítosz legendás, harmatos lányalakját, akkor sok minden jut eszünkbe Európáról, csak ez nem. A mai Európa inkább egy többszörösen elvált, enervált, imitt-amott lila pöttyös, öregecskedő hölgy benyomását kelti bennünk - és itt jó helyen van a jelző -, akit megerőszakolt az aranyborjú. Ebből a nászból pedig nem nagy tudósok és nem nagy királyok születnek, hanem sok-sok kicsi bróker, akik elárasztják a világot.


Sír az Isten, s nekünk ágaskodnunk kell, hogy letöröljük a könnyét

Jókai Anna elevenítette fel ezt a mítoszt azon az előadáson, amelyet nemrég szervezett a kaposvári Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium és Általános Iskola. A Kossuth-díjas írónő - aki a múlt év végén vehette át Prima Primissima közönségdíját - vallja: nem adta fel soha azt a gyereket, aki eszmélése óta benne van, s az sem véletlen, hogy éppen Magyarországra születtünk. Itt kell valamit csinálnunk, hogy élhető legyen az élet, s hogy ne váljon valóra a jóslat, miszerint a század végére hét és fél millióra csökken a magyarság lélekszáma.

Tágra nyílt szemű gimnazisták és felső tagozatosok hallgatták pisszenés nélkül az írónőt, aki az életéről beszélt az alkalmi díszlet előtt: egy nyitott könyv sziluettjének közepe szívet formázott, égő gyertyával. E díszletelem szimbolikája többünknek azt üzente: szívvel, szeretettel kell írni, mert csak így hiteles a szó, s a fény, amelyet szavai által tovább ad az alkotó - akár mikrofon előtt állva, akár kötetekbe sűrítve -, másoknak is világosságot jelenthet. A gyertyaláng pedig sok-sok további apró gyertyát lobbanthat lángra.

Az írónő, akinek életére "ráült" a névazonosság, nincs rokonságban Jókai Mórral. Elemista korában fejéhez is vágták: "Akit úgy hívnak, hogy Jókai, az vagy húzza meg magát, vagy pedig legyen mindenből az első." Diákként megpróbálta ez utóbbit, s íróasztal helyett egy gyúródeszkán gyakorolta a szép írást, s tizenöt-tizenhat évesen ő is lázadó kamaszként élt. Bálba vágyott; hosszú ruhára, holdvilágra, udvarlókra, de ehelyett a Rákosi-diktatúra csasztuskaáradatával és álközösségi megmozdulásokkal szembesült, amelyeket szívből utált. Bár jelesre érettségizett, káderlapja miatt nem vették fel az egyetemre, ám később, 1956-ban mégis sikerült bekerülnie.

Mint mondta: megtapasztalta a szegénységet is. Öt éven át betegek, öregek, kitaszítottak között dolgozott, de a katedra, az iskola volt az igazi világa.

- Az ember élete során sok árulóval találkozik - jegyezte meg. - Rossz kölkökkel én is szembe találtam magamat, de egyik sem árult el. Én igazán híve vagyok a szabadságnak. Soha életemben nem fegyelmeztem gyereket embertelen módszerekkel, de azt sem gondolom, hogy a gyeplőt a lovak közé kell dobni. Mindenben a mérték volna a fontos; ismerni azt a gyereket, azt a szülőt, és aszerint hozni meg a döntéseinket. Nem pedig kijelenteni valamit, hogy erről vagy arról nem szabad, hogy tudjon a szülő. A döntést rá kell bízni a jó tanárokra.

Jókai Anna arra is utalt: ma az a trend, hogy ki kell élvezni az életet, s olcsó karriert kell csinálni. Ha viszont semmi másban nem bíznak a fiatalok, mint a matériában, amit meg lehet érinteni, akkor értelmetlen a lét. Elferdült agyú okosok ugyan azt próbálják hirdetni, hogy a tudás szemben áll a transzcendenssel, és ha találkoznak is egy-egy képzett, hívő emberrel, csak legyintenek: okos ember, de hisz. Pedig a tudás és a hit nem egymás ellenségei; egy tőről fakadnak. Einsteint idézte, aki egyszer azt válaszolta a terveiről faggatózó riporternek: most azon töpreng, vajon volt-e választása Istennek, mielőtt megteremtette a világot. De megemlítette Freund Tamást, a Bolyai-díjas agykutatót, aki hívőként teszi a dolgát, s Papp Lajos profeszszort, ki imával kezd minden operációt.

Az írónő nem kis éllel beszélt a kígyószívűekről, a rideg-hideg érzelemvilágúakról, akiknek az életét szabadság helyett a szabadosság irányítja, s a sokak szellemi nívóját kifejező Mónika- és Balázs-show-ról. Meg arról, hogy a világ sok mindenre mond nemet, amire igent kellene mondani. Ezért aztán sír az Isten, s nekünk ágaskodnunk kell, hogy letöröljük a könnyét. Mert a világ rajtunk, embereken áll, és a harmadik évezred a pásztorlelkű bölcseké lesz. Vagy azok leszünk, vagy hagyjuk, hogy tovább sírjon az Isten.

Szó esett a szerelemről is, Isten legbámulatosabb bölcsességéről, amit lealacsonyít a társadalom. Mivé lesz a szerelem, a test és a lélek izzása, ha a promiszkuitást, s az érzelem nélküli szexualitást hangsúlyozzák? Nem a szerelmet kell megtagadni - hangsúlyozta az írónő, hanem a szerelem nélküli pótlékot, és akkor talán több lesz az újszülött, s megmarad e nehéz sorsú, de sokra hivatott nemzet.

Az Európai Unióról mint gazdasági érdekszövetségről esett szó, és a luciferi globalizációról alkotott nézeteit sem rejtette véka alá az előadó, aki Vörösmartyval hiszi: lesz még ünnep a világon, ám ez nem az az idő.

- Ahhoz, hogy a felvázolt trend megváltozzon, a döntéshozóknak éppúgy sokat kell tenniük, mint a szülőknek és a pedagógusoknak. Akik hisznek, azoknak talán könynyebb a dolguk, hiszen aktív kapcsolatban vannak a transzcendens világgal, s etalonuk a Szentírás. De mi van, mi lesz azokkal, akikben nem él a hit? - kérdeztük Jókai Annát.

- Ez egy nagyon nagy kérdés. A Ne féljetek! című regényemben a hősnő lánya is megjegyzi, majd felteszi a kérdést: neked könnyű, mert neked van határozott hitrendszered, de mit teszel azzal, aki egyáltalán nem hisz? Abban mi a vigaszod? Azt feleli a főszereplő, hogy az ő számára nekem vigaszom nincsen. Én ebben túlságosan sarkítottan fogalmazok, mert az emberi élet, ha nincs behelyezve egy nagy összefüggésbe, akkor önmagában - bármi is történik -, kudarcosnak tűnik, hiszen a végét a megsemmisülés jelenti. Én hiszem: eljut ide a világ, és minden ember rájön majd erre. Nekem természetesen az a pedagóguseszményem, akinek minderről van fogalma, és felkínálja ezt az ismeretet. Nagyon sok olyan embert is ismerek, aki viszont minden igyekezete ellenére sem képes szabadulni a matériától, s mégis tud szeretetteljesen viselkedni. Megvallják, hogy materialisták, de bejárnak sérült emberek közé, hogy segíthessenek. Rájuk azt szoktam mondani: nem tudják még magukról, hogy hívők. Én ugyanis a tetteiről mérem le az embert. De ismerek olyanokat is, akik szent idézetekkel kelnek és fekszenek, ugyanakkor nem jó emberek.A hívőknek üzenetként azt mondanám: a hit mellé legyen bizonyosságuk, legyen tudásuk is arról, hogy létezik egy felettünk, egy bennünk lévő valóság. A hitetleneknek pedig azt: részvétem. Őszinte részvétem.

Lőrincz Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu