Uj Ember

2005.01.16
LXI. évf. 3. (2944.)

"Krisztus
az egyház egyetlen
fundamentuma"
- ökumenikus imahét
január 16-tól 24-ig.

Főoldal
Címlap
Közös segítséggel a szökőár károsultjaiért
Az eucharisztiáról az egységtörekvés korszakában
Megnyitották a látogatók előtt a pécsi ókeresztény keresztelőkápolnát
Katolikus főpásztorok szentföldi találkozója
Lelkiség
"Az Isten Báránya"
Szentírás-magyarázat
Az Istenre mutató ember
Homíliavázlat
Az imádság liturgiája
LITURGIA
A hét szentjei
Árpád-házi Szent Margit szűz
Imádság a keresztények egységéért
(Részlet a nagypénteki liturgiából)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az együtt imádkozás kegyelme
Új utak a keresztény közéletben
Újévi üzenet a tudomány helyzetéről
Az egyházi politika
Lapszél
Üzenet Szepsibe
Élő egyház
Erdő Péter bíboros Kárpátalján
"Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma"
Gondolatok az ökumenikus imahétre
Élő egyház
Szenvedélyes szeretettel Krisztus és az emberiség iránt
Szerzetesi elöljárók nemzetközi kongresszusa Rómában
Fokoláre-lelkigyakorlat Castelgandolfóban
Áprilisban a mozgalom családfesztivált szervez
Kultúrák közötti integráció
Fórum
Téli álom?
Fohász
Könyvespolcra
Az egység útja az Újszövetségben és ma
Fórum
Gyergyószárhegytől Velencéig
Székelyek Itáliában, olaszok Székelyföldön
Fórum
Újrakezdett életek
Van kiút az alkohol rabságából
Egyházi megnyilatkozások a szökőár utáni helyzetről
Pápai figyelmeztetés
Fórum
A Kárpát-medence "bogozói"
Megnyílik a HÁLÓ új budapesti központja
Ifjúság
Szólj hozzá!
A kölni ifjúsági találkozóra készülnek
"Eljöttünk, hogy hódoljunk neki"
"Végtelen" koncert
A szeretet szökőárja
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet a fővárosban
REJTVÉNY
Kultúra
Pásztorlelkű bölcsek évezrede?
Jókai Anna: Tudás és hit egy tőről fakadnak
Az intellektuális költő
A vadócba rózsát oltó
A fény felé
PALETTA
Fórum
Akit körülvesz a szín és a szó
Mozaik
Farizeus-fej
Újabb Munkácsy-kép a debreceni Déri Múzeumban
"Minden tíz falu templomot építsen..."
A történelmi Magyarország templomai
Remeték nyomában
Melegkedvelő nyíllevél

 

Szentírás-magyarázat

"Az Isten Báránya"

Évközi 2. vasárnap - Jn 1,29-34

Az Újszövetségből ismert kifejezés, de mivel minden szentmisében elhangzik az áldoztatás előtt ez a fohász, szinte már megszoktuk, hozzátartozik a vallási nyelvünkhöz, hogy Jézust azonosítani szoktuk az Istennek feláldozott báránnyal. A koncert-misék is népszerűsítették az "Agnus Dei" tételt, ezért már rá sem kérdezünk ennek a fogalomnak az eredetére.


Jeremiás próféta, aki talán a legtöbbet szenvedett prófétai küldetése miatt, "leölésre szánt bárányhoz hasonlította magát" (Jer 11,19), s amikor a messiás prófétai értelmezése elterjedt, a Jeremiás típusú prófétát szívesen mutatták be úgy, mint szenvedő áldozatot. Ez hívta fel a keresztény teológusok figyelmét a Deutero-Izajás könyvében található úgynevezett Ebed Jahve-dalokra (Iz 42,1-9. 49,1-6. 52,13-53,12), az Úr szenvedő szolgájáról szóló énekekre, melyek szintén szenvedő messiási értelemben értelmeződtek az Újszövetségben. Igaz, az evangéliumokban nemigen találunk olyan utalást, amely Jézus szenvedése és ezen szövegek közötti kapcsolatot hangsúlyozta volna. Ezért sokan úgy gondolják, hogy először Fülöp apostol kapcsolta ezeket a helyeket Jézus szenvedésének elbeszéléséhez, messiási szerepének új típusú bemutatásához, amikor az Apostolok Cselekedetei könyvében leírt elbeszélésben az egyiptomi tisztviselőnek elmagyarázza az Izajás 53,7 értelmét. Az evangélisták emlékeztek, hogy Jézus hallgatott Pilátus előtt, tehát rá illik Izajás kijelentése az áldozati bárányról, mely "nyírója előtt nem nyitotta ki ajkát". Nagy kérdés, hogy vajon Keresztelő János is erre a szövegre gondolt, amikor találkozott Jézussal?

Annyi bizonyos, hogy Jézus tanítványainak asszociációját meghatározta az utolsó vacsorán elhangzott mondat. Jézus a pászka bárányt mint áldozati bárányt azonosította saját testével. R. Eliézer 29 mondása szerint, mellyel a Kivonulás Könyve 12-t magyarázza: "A körülmetélés Szövetségének véréért és a húsvét véréért szabadítottak ki benneteket Egyiptomból." Ismerős, hogy a szabadulás előtt a zsidók házaik ajtófélfáit vérrel kenték be.

Keresztelő János Jézust küldetése elején mint áldozati személyt tüntette fel, de később erről Jézus beszélgetőpartnerei hallgatnak. Ez a jézusi felségcím úgy mutatja be őt, mint aki személyében engeszteli ki magával az Istent az egész emberiségért. Ez az oka annak, hogy a keresztények, amikor Krisztus követésére vállalkoznak, akkor mindig áldozatot is vállalnak.

A közösségért áldozatot hozó ember a keresztény közösségben mindig értékes embernek számít, sőt, úgy gondolták, hogy a nagy célok megvalósítása lehetetlen anélkül, hogy valaki ne hozna áldozatot érte. A kereszténység legnagyobb célja, Isten országának megvalósítása csak életáldozatok árán történhet. Az új közösség kiépítése rengeteg áldozatot követel, és csak önfeláldozó emberekkel épülhet.

Az újabb kor laikus társadalma leértékeli az áldozatot, szükségtelennek tartja. Sőt, Goncsarov azt gondolja, hogy sok esetben szükségtelen áldozatokat hoznak az álnok emberek, csak azért, hogy szükségeseket ne kelljen meghozni. Igaz, Flaubert szerint a boldogságot és szépséget csak áldozattal lehet elérni. A magyarok számára rossz hírű politikus, Clemenceau úgy vélte, hogy azzal, hogy beszélünk róla, a dolgok nem változnak meg, fel kell magunkat áldozni értük.

Az ezredvégen menekülünk az áldozat elől, sok esetben a másokért hozott áldozat elől is, s ez igen sok fájdalomba kerül. Talán fontos lenne észrevennünk, a legnagyobb dolgok mindig csak ésszerű áldozatok árán valósulnak meg, s ezeket meg kell hozni valakinek. Jézus áldozattá vált értünk, a keresztények is csak áldozatok árán képviselhetik Mesterüket. Nem nagyobb a tanítvány mesterénél, hangzott el az evangéliumban. Igaz, nagyon kell szeretni céljainkat, hogy áldozatot is tudjunk hozni értük.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu