Uj Ember

2005.01.16
LXI. évf. 3. (2944.)

"Krisztus
az egyház egyetlen
fundamentuma"
- ökumenikus imahét
január 16-tól 24-ig.

Főoldal
Címlap
Közös segítséggel a szökőár károsultjaiért
Az eucharisztiáról az egységtörekvés korszakában
Megnyitották a látogatók előtt a pécsi ókeresztény keresztelőkápolnát
Katolikus főpásztorok szentföldi találkozója
Lelkiség
"Az Isten Báránya"
Szentírás-magyarázat
Az Istenre mutató ember
Homíliavázlat
Az imádság liturgiája
LITURGIA
A hét szentjei
Árpád-házi Szent Margit szűz
Imádság a keresztények egységéért
(Részlet a nagypénteki liturgiából)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az együtt imádkozás kegyelme
Új utak a keresztény közéletben
Újévi üzenet a tudomány helyzetéről
Az egyházi politika
Lapszél
Üzenet Szepsibe
Élő egyház
Erdő Péter bíboros Kárpátalján
"Krisztus az egyház egyetlen fundamentuma"
Gondolatok az ökumenikus imahétre
Élő egyház
Szenvedélyes szeretettel Krisztus és az emberiség iránt
Szerzetesi elöljárók nemzetközi kongresszusa Rómában
Fokoláre-lelkigyakorlat Castelgandolfóban
Áprilisban a mozgalom családfesztivált szervez
Kultúrák közötti integráció
Fórum
Téli álom?
Fohász
Könyvespolcra
Az egység útja az Újszövetségben és ma
Fórum
Gyergyószárhegytől Velencéig
Székelyek Itáliában, olaszok Székelyföldön
Fórum
Újrakezdett életek
Van kiút az alkohol rabságából
Egyházi megnyilatkozások a szökőár utáni helyzetről
Pápai figyelmeztetés
Fórum
A Kárpát-medence "bogozói"
Megnyílik a HÁLÓ új budapesti központja
Ifjúság
Szólj hozzá!
A kölni ifjúsági találkozóra készülnek
"Eljöttünk, hogy hódoljunk neki"
"Végtelen" koncert
A szeretet szökőárja
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet a fővárosban
REJTVÉNY
Kultúra
Pásztorlelkű bölcsek évezrede?
Jókai Anna: Tudás és hit egy tőről fakadnak
Az intellektuális költő
A vadócba rózsát oltó
A fény felé
PALETTA
Fórum
Akit körülvesz a szín és a szó
Mozaik
Farizeus-fej
Újabb Munkácsy-kép a debreceni Déri Múzeumban
"Minden tíz falu templomot építsen..."
A történelmi Magyarország templomai
Remeték nyomában
Melegkedvelő nyíllevél

 

Az eucharisztiáról az egységtörekvés korszakában

Az ökumenizmus, az egységtörekvés korszakában élünk. Egyre inkább látjuk a keresztények egységére törekvő mozgalom létének áldott gyümölcseit. Látjuk azonban még a megosztottság látható jeleit is. Az Eucharisztia Évében szomorúan gondolunk arra, hogy az eucharisztia, az egység szentsége nem összeköti, hanem elválasztja a Krisztusban hívőket. Konkrét példa ezzel kapcsolatban a taizéi ökumenikus közösség. A közösség tagjai - már nemcsak protestáns, hanem katolikus tagjai is vannak - közösen imádkoznak, közös a hívatásuk, de amikor eljön az Úrvacsora pillanata, a katolikus tagok külön ünneplik az eucharisztiát. Mikor jön el a boldog pillanat, amikor megszűnik ez a seb a közösség életében, és mindannyian együtt járulhatnak, egy szívvel-lélekkel, mondhatjuk, egy hittel az Úr asztalához?

Ilyen és ehhez hasonló tapasztalatok (például vegyes házasságok) miatt, sokan türelmetlenül követelik, hogy a katolikus egyház engedje meg az interkommuniót, az eucharisztiában való közös részesedést. A katolikus egyház azonban, néhány rendkívüli esetet leszámítva, továbbra sem tartja megengedhetőnek az interkommuniót. II. János Pál pápa eucharisztikus enciklikája megerősíti a katolikus álláspontot (Az Egyház az Eucharisztiából él, 44-46.), mely az érvelésben főként két szempontot hangsúlyoz:

1. A keresztény közösségek között nincs meg az eucharisztia közös ünnepléséhez szükséges egyetértés a hitben. Hitbeli eltérések miatt még nem lehet közösen ünnepelni az eucharisztikus liturgiát. A II. vatikáni zsinat negyven évvel ezelőtt megjelent ökumenikus dekrétuma szerint a protestáns egyházak nem őrizték meg sértetlenül - főleg az egyházi rend szentsége híján - az eucharisztia misztériumának teljes gazdagságát" (UR 22). Ennek ellenére "az Úrvacsorában mégis Urunk haláláról és föltámadásáról emlékeznek: így megvallják, hogy a Krisztussal való közösség az életet jelzi, és várják az ő dicsőséges eljövetelét" (UR 22). Ezért nem lehet protestáns keresztény testvéreinket eucharisztikus asztalunkhoz bocsátani. Más a helyzet az ortodox egyházakkal kapcsolatban. Nekik is vannak érvényes szentségeik, mégpedig az apostoli utódlás alapján. Egyháztani és szentségtani alapja van tehát annak, hogy szükség esetén katolikus hívek szentáldozáshoz járulhatnak ortodox templomban.

2. Az eucharisztia az egység szentsége, ahogyan azt már Szent Pál is tanítja: "Mi ugyanis sokan egy kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérben részesülünk" (1Kor 10,17). Az eucharisztia a Krisztusban hívők egységének jele és eszköze. Ha viszont az eucharisztiát olyan személyek veszik magukhoz, akik között nincs meg a teljes egyházi közösség, az eucharisztia nem fejezheti ki annak az egységnek a teljességét, amelyet természete szerint jelöl, hiszen éppen ez az egység az, ami a jelen esetben hiányzik. Jelenleg nem vagyunk egységben a keresztény, de nem katolikus testvéreinkkel. Hamis és hazug lenne most ez a jel, mivel nyilvánvaló, hogy nem vagyunk egyek a hitben. Az interkommuniót sürgetőkkel, a türelmetlenkedőkkel szemben ismételten hangsúlyoznunk kell, hogy az eucharisztia nem eszköz az egység elérésére, hanem a már megvalósult egység jele. Tulajdonképpen az ökumenikus mozgalom végső célja az, hogy majd egykor együtt ünnepeljük az eucharisztiát mindnyájan, akik a hit és a keresztség által Jézus Krisztushoz kapcsoltuk az életünket.

Mindez konkrétan számunkra, magyar keresztények számára azt jelenti, hogy katolikus hívő nem úrvacsorázhat református templomban, a református keresztény pedig nem járulhat szentáldozáshoz katolikus szentmisén. A tiltó szabály oka: az eucharisztiára vonatkozó hitben nincs egység a két egyház tanítása között. Az igaz, hogy a református, illetve evangélikus templomban időnként (nagy ünnepeken) van úrvacsorás istentisztelet, de ők Kálvin és Luther tanítása alapján nem katolikus módon hisznek abban, hogy Jézus valóságosan jelen van az oltáriszentségben. A valóságos jelenlét kérdésében még az evangélikus és református tanítás sem egyezik meg egymással.

A Szentatya, aki a közelmúltban ismételten összefoglalta a katolikus egyház eucharisztiára vonatkozó hitét, nemet mondott az interkommunióra, de ezt ökumenikus lelkülettel tette. Erre utal ökumenikus enciklikája is, amely nagy reményre ad okot, hiszen kijelenti: "Nagyon vágyódunk arra, hogy az Úr egyetlen eucharisztiáját közösen ünnepeljük, és ez a vágy már a közös dicséret és könyörgés tárgya" (US 45).

Keresztény hitünk alapján reméljük, hogy eljön az idő, amikor minden meghívott helyet foglal az Úr testének és vérének asztalánál, és így mindnyájan elnyerik majd az örök életet, ahol majd részt vehetnek a Bárány menyegzős lakomáján, melyről a Jelenések könyve ír (Jel 19,9).

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu