Uj Ember

2003.10.19
LIX. évf. 42. (2880.)

A szegények szolgálata
nem áldozat,
hanem kiváltság.
(Teréz anya)

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat
Kiegyensúlyozott volt az egyház gazdálkodása
Köszönet a támogatóknak
Az államfő a keresztény értékek mellett

Lelkiség
Jobb adni, mint kapni
Szentírás-magyarázat
Evangélium a Moszkva téren
Homíliavázlat
Benned bízók élete
LITURGIA
A hét liturgiája
(B év)
A HÉT SZENTJEI
De Brébeuf Szent János vértanú áldozópap lelki jegyzeteiből
Katolikus szemmel
Szavakkal és tettekkel...
A keresztény társadalmi felelősségvállalás mai hőseiről
A pápa és a Nobel-békedíj
Sokan számítottak a jubileumát ünneplő II. János Pál kitüntetésére
Budapesti fogadtatás
Két hazai napilap a 25 év előtti pápaválasztásról
A keresztény értékek elismeréséért...
Lapszél
"Kondorozás"
Élő egyház
Magyar felajánlás Fatimában
Zarándokok a jelenések földjén
A pápa az Új Emberben
Könyvbemutató Piliscsabán
Erdő Péter az MTA doktora
Pro Pedagogia Christiana - helyreigazítás
Élő egyház
Imádkozzunk a világ békéjéért!
A pápa Pompejiben
Katolikus-anglikán viszony
A canterburyi érsek a pápánál
Fórum
Mindig a Földön leszek
2003. október 19. boldoggá avatás
Találkozások
Lukács László piarista
Teréz anya élete - évszámokban
Fórum
Első szava is bátorítás volt
Konferencia a pápa jubileuma tiszteletére
Ez a pápa Isten ajándéka
A magyar prímás a Szentatyáról
Áldását hordozzuk...
A pápa és Magyarország
Fórum
Hangot találni, és győzni türelemmel...
Nyolcvanéves egyházközség a fővárosban
Az egyházak szerepe a fővárosban
Konferencia a Városházán
Misszió az utcán
Evangelizáló közösségek találkozója Budapesten
Hogy gyógyuljanak sebeink...
Margaritha nővér lelkigyakorlata
Fórum
Kapisztrán János - 1956-ban
Végvári Vazul atya aranymisés jubileuma
A magyarok vére
Meghurcolt békességszerző
A forradalom képei
Ifjúság
A székelykapu lelkigyakorlata

Egy zenés est margójára
Szponzor, támogató, jótevő
A Béres Rt. "akciói" a közelmúltban
Kultúra
Szent sem, bölcs sem - de költő
Mécs László "védelmében"
TájKépzelet
Balanyi György emlékezete
Ipolyi Arnold püspök és polihisztor
Meditáció
"Ünnep"
Keresztény képzőművészeti kiállítás
Október
Mozaik
Betegek miséje a Rózsák terén
Kereszt és harang
Ünnep Dunavarsányban és Délegyházán
Ausztrál cseresznye

 

LITURGIA

Benned bízók élete

Az Úr szeme óvja az istenfélő embert, aki az ő irgalmában bízik, hogy megmentse lelkét a haláltól és táplálja ínség idején.


A mai vasárnap áldozási éneke a 32. zsoltárból való, melyet ideális esetben a szentmisében egyszer már elénekeltünk, hiszen a liturgia szerint ezt a zsoltárt énekeljük az olvasmány utáni válaszos zsoltárként.

Az Isten és a hívő közötti kölcsönös és bensőséges kapcsolatról beszél a zsoltáros: a hívőt - aki, mint minden ember, a halál és a testi-lelki ínség fenyegetésében él - Urához köti istenfélelme és az ő irgalmába vetett hite. Isten pedig óvón nyugtatja tekintetét rajta, megmenti és táplálja.

Az egymás felé forduló törődő figyelem kölcsönös: a hit, a valódi szeretet kapcsolata köti össze Istent és a hívőt. Ez a reciprok történés, ez a dialógus jelenik meg minden liturgikus ünneplés alkalmával. Hiszen az istentisztelet nem pusztán emberi mű, nem egyszerűen az Istenre szomjas lélek égre táruló vágyakozásának formába öntése, hanem az Isten és az ember közötti találkozás eseménye szent jelek és cselekmények által. Felépítése emiatt alapvetően dialogikus és reciprok: azt a párbeszédet, kölcsönös történést jeleníti meg, amelyet maga Isten kezdeményezett.

A liturgiában a megváltottságára és meghívottságára ébredt hívők gyülekezete, az egyház közössége együtt lép Isten színe elé, hogy befogadja az ő önközlését, és válaszoljon arra. A megújított, régi-új liturgiában a pap és a hívek rituális szembenállása kiemeli ezt a dialogikus mozzanatot. A liturgiavezető megszólítja, máskor felszólítja a vele szemközt álló közösséget, amely válaszszal és aktív részvétellel, cselekvő jelenléttel felel.

Az igeliturgiában felolvasott és általunk befogadott isteni igére a válaszos zsoltár Istentől sugalmazott szavával, az evangéliumra és a homília tanítására hitünk megvallásával felelünk. Az oltárhoz Istentől kapott adományokkal érkezünk, Isten pedig lakomára, az eucharisztiában történő részvételre hív meg bennünket, hogy a szentáldozásban nyilvánvalóvá váljék: örömmel elfogadtuk Isten meghívását.

A liturgikus ünneplés egészében megnyilvánuló dialogikus és reciprok jelleg a hétköznapjainkban teljesedik ki. Keresztény életünk cselekedeteiben válaszolunk Isten folytonosan megújuló meghívására és kegyelmére, amennyiben törődő figyelemmel, az igaz élet tetteivel fordulunk az általa mélységesen szeretett és a beteljesedésre meghívott világ felé.

Önátadásunk pedig végül is minket gazdagít, az önzéstől mentes önfeledtség a szeretet legnagyobb boldogságával ajándékoz meg, az Istennek adott engedelmesség szabaddá tesz minket.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu