Uj Ember

2003.10.19
LIX. évf. 42. (2880.)

A szegények szolgálata
nem áldozat,
hanem kiváltság.
(Teréz anya)

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat
Kiegyensúlyozott volt az egyház gazdálkodása
Köszönet a támogatóknak
Az államfő a keresztény értékek mellett

Lelkiség
Jobb adni, mint kapni
Szentírás-magyarázat
Evangélium a Moszkva téren
Homíliavázlat
Benned bízók élete
LITURGIA
A hét liturgiája
(B év)
A HÉT SZENTJEI
De Brébeuf Szent János vértanú áldozópap lelki jegyzeteiből
Katolikus szemmel
Szavakkal és tettekkel...
A keresztény társadalmi felelősségvállalás mai hőseiről
A pápa és a Nobel-békedíj
Sokan számítottak a jubileumát ünneplő II. János Pál kitüntetésére
Budapesti fogadtatás
Két hazai napilap a 25 év előtti pápaválasztásról
A keresztény értékek elismeréséért...
Lapszél
"Kondorozás"
Élő egyház
Magyar felajánlás Fatimában
Zarándokok a jelenések földjén
A pápa az Új Emberben
Könyvbemutató Piliscsabán
Erdő Péter az MTA doktora
Pro Pedagogia Christiana - helyreigazítás
Élő egyház
Imádkozzunk a világ békéjéért!
A pápa Pompejiben
Katolikus-anglikán viszony
A canterburyi érsek a pápánál
Fórum
Mindig a Földön leszek
2003. október 19. boldoggá avatás
Találkozások
Lukács László piarista
Teréz anya élete - évszámokban
Fórum
Első szava is bátorítás volt
Konferencia a pápa jubileuma tiszteletére
Ez a pápa Isten ajándéka
A magyar prímás a Szentatyáról
Áldását hordozzuk...
A pápa és Magyarország
Fórum
Hangot találni, és győzni türelemmel...
Nyolcvanéves egyházközség a fővárosban
Az egyházak szerepe a fővárosban
Konferencia a Városházán
Misszió az utcán
Evangelizáló közösségek találkozója Budapesten
Hogy gyógyuljanak sebeink...
Margaritha nővér lelkigyakorlata
Fórum
Kapisztrán János - 1956-ban
Végvári Vazul atya aranymisés jubileuma
A magyarok vére
Meghurcolt békességszerző
A forradalom képei
Ifjúság
A székelykapu lelkigyakorlata

Egy zenés est margójára
Szponzor, támogató, jótevő
A Béres Rt. "akciói" a közelmúltban
Kultúra
Szent sem, bölcs sem - de költő
Mécs László "védelmében"
TájKépzelet
Balanyi György emlékezete
Ipolyi Arnold püspök és polihisztor
Meditáció
"Ünnep"
Keresztény képzőművészeti kiállítás
Október
Mozaik
Betegek miséje a Rózsák terén
Kereszt és harang
Ünnep Dunavarsányban és Délegyházán
Ausztrál cseresznye

 

Forradalom

Négyéves gyerek voltam, amikor tankok csörömpöltek végig a városon. A zongora alá bújtam, amíg hallatszott a lánctalpak csörgése. Féltem. A tank ágyújának lövését nem is hallottam, mégis féltem. Örültem, amikor vége lett, pedig újra óvodába kellett mennem. Örültem, hogy vége lett, és nem értettem szüleim szörnyű levertségét, amelyre máig élénken emlékszem.

Lassan értettem meg, mi is történt. Hogy elment két nagyfiú is a házból. Hogy Juhász Anit sem látom többé, a házmesterék nagylányát, akit nagyon kedveltem - őt és későbbi némettanárnőm lányát is az a borzalmas lövés ölte meg, amelyet egy diákokat szállító autóbuszra irányoztak. Húsz-egynéhányan lehettek, fegyvertelenek, tárgyalni akartak az egykori szemináriumba betelepült katonasággal. Talán szót értettek volna egymással. Magyar diákok a hozzájuk hasonlókból besorozott magyar katonákkal. Talán éppen azért dördült az az iszonyatos ágyúlövés, nehogy szót értsenek egymással.

Tíz évvel később, ezerkilencszázhatvanhat október 23-án nem volt kimenő a ferences kollégiumból. Az atyák egy szót sem szóltak az egykor történtekről, egy szóval nem indokolták a kimenő letiltását, mi pedig egy szóval sem kérdeztük őket. Szót értettünk egymással így is, ezzel a beszédes szótlansággal.

Tetszettek volna forradalmat csinálni... - mondta többször is 1990-91 táján Antall József miniszterelnök. Akkor mondta ezt, amikor felrótták neki bizonyos várt és remélt intézkedések elmaradását. Antall úgy vélte, a békés átmenetnek ez az ára. (Ezt a véleményét nyilván lehet vitatni - ha többet tudnánk a tizenhárom-tizennégy év előtti események hátteréről, talán megalapozottabban érvelhetnénk mellette vagy ellene...) Megvallom, kicsit nyeglének éreztem ezt a mondatot. De hát nem volt-e nyegleség a felelős miniszterelnököt minden felelősségvállalás nélkül számonkérők magatartása is? Ha kicsit nyegle is volt a mondat, attól még jó mondat volt. Mert arra készteti az embert, hogy megpróbálja végiggondolni: mi a forradalom.

Nem hiszem, hogy sokat segítenének a történelemkönyvek, a politológiai definíciók. Mert mondjuk 1789 Párizsa, 1917 Szentpétervárja közös nevezőre hozható-e 1956 októberével? A guillotine csattogása, "a proletariátus öklének lesújtása" azzal a ténnyel, hogy Budapesten a betört kirakatokból nem lopták ki az árut...

A forradalom - az 1956-os értelemben - elsősorban nem azt jelenti, hogy fegyvert fognak a pesti srácok. Hogy benzines palackot dobnak az orosz tankra. Nem az elnyomó ellen fordítandó erőszakot, hanem a sokakban egyszerre megérlelődő elszántságot: a bátorság felülkerekedését a megfélemlítettségen. Egyetlen szót - és az annak kimondásából következő, a vele egy jelentésű cselekedetet: azt, hogy ne tovább. (Volt erőszak 1956-ban, de - néhány kilengést leszámítva - az már nem a forradalom volt, hanem a forradalomra fegyverrel támadó idegen erőszak feltartóztatásának kétségbeesett igyekezete.)

Nem tetszettünk forradalmat csinálni 1989-90-ben. Nem a vérontást hiányolom. Isten őrizzen! Csak az elszántságot. Az igaz nem-et mondás - esetleg következményekkel járó - bátorságát. Annyi mindenre mondhattunk volna akkor nemet. Nemcsak "amazok" több évtizedes véres vircsaftjára, hanem a magunk "kaparj kurta" korcsosodására is. A szellemi-lelki sivárságra. És még annyi másra.

Nem tetszettünk... Ez tény, ezt mint szörnyű mulasztást be kell ismernünk. De tudnánk-e még egyáltalán? Mert lehet, hogy még nem késő. És nem is kell hozzá tank vagy puska, még egy benzines palack se.

Kipke Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu