|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Szentírás-magyarázat Jobb adni, mint kapni (Évközi 29. vasárnap - Mk 10,35-45) Tizenkét szegény halászként szoktuk emlegetni Jézus tanítványait. A valóság jóval árnyaltabb. A csoportosan űzött foglalkozás nagy tekintélyt és fegyelmet igényelt. Zebedeus, a halászmester két fián, Jakabon és Jánoson kívül halászlegényeknek is parancsolt (Mk 1,20). A tekintély alapja a nemzedékeken át felhalmozott tapasztalat volt, és az értékes felszerelés: a bárka, a száz métert meghaladó kerítőháló, a számos varsa, horog és merítőháló. A másik hajósgazda, Péter maga is tekintélyes vagyont örökölt szüleitől vagy apósától, amit nem volt könnyű otthagyni Jézus követéséért. A Mester cserébe hatalmat ígért nekik Izrael tizenkét törzse fölött. De mi lesz a sorrend? Az ítélkezésnél és a lakomákon ki ül majd Jézus két oldalán? A Zebedeus-fiúk ambícióját anyjuk - Salome is szította, aki több asszonnyal együtt elkísérte Jézust Galileából, és vagyonából gondoskodott róla. Jézus nem fojtja el a fiatalos becsvágyat, hanem magasabb, szellemi szintre emeli és kiteljesíti, a pszichológia nyelvén: szublimálja. Versenyezzenek egymás szolgálatában! A tanítványok szelíd terelgetése mögött komoly társadalombírálat rejlik. Ne fogadják el a világban tapasztalt és otthonról öröklött torz tekintélyi mintákat! Jézus tanítása válasz a szociológia alapkérdésére: vajon az ember természeténél fogva versengő, kompetitív vagy együttműködő, kooperatív, szolidáris lény-e? A modern tudomány a jézusi felfogást igazolta. Igaz, hogy a magasabb rendű gerincesek hím egyedeinek - az embert is beleértve - legfőbb mozgatórugója a tekintély- és uralomvágy, a dominancia, mégis az etológiai vizsgálatok eredménye szerint "az ember a legszelídebb állat". Vizsgálatok tanúsága szerint például kétezer óra alatt az emberi közösség egyedeit éri a legkevesebb erőszak, agresszió, fajtársai részéről. Vagyis az ember természete szerint nem magányos dúvad, hanem társas lény, aki közösségben és a közösségért akar élni. Akkor boldog, ha a másikban szolgálhatja az EMBERT úgy, ahogyan Jézus és Mária, Ágoston és Ferenc, Erzsébet és Margit, ahogy gróf Apponyi Albert és herceg Batthyány-Strattmann László, a valódi arisztokraták. Bonum est diffusivum sui - mondták a régiek: a jó kiárasztja önmagát. A teljes értékű ember szülni, nevelni, alkotni akar. Visszaadni a tengernek a kavicsot, amit évmilliók során neki csiszolt simára, ahogy Pilinszky János oktat minket kedves tanmeséjében: A tengerpartot járó kisgyerek mindig talál a kavicsok közt egyre, mely mindöröktől fogva az övé, és soha senki másé nem is lenne. Az elveszíthetetlent markolászsza! Egész szíve a tenyerében lüktet, oly egyetlen egy kezében a kő, és vele ő is olyan egyedül lett. Nem szabadul már soha többé tőle. A víznek fordul, s messze elhajítja. Hangot sem ad a néma szakítás, egy egész tenger zúgja mégis vissza. (Egy szenvedély margójára) Napról napra minden anya, tudós és művész megtapasztalja a jézusi mondás igazságát: nagyobb boldogság adni, mint kapni. Kuklay Antal
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|