Uj Ember

2003.09.14
LIX. évf. 37. (2876.)

Szeptember 14.:
Fájdalmas Szűzanya
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Szentatya a szomszédunkban
Pápalátogatás - immár harmadszor
Hamarosan körlevél a bioetikáról
Ülésezett a püspöki konferencia
Ahogy dől a torony...
Lelkiség
A kereszt két oldala
Szentírás-magyarázat
A találkozás kitüntetett helye
Homíliavázlat
Igaz jámborság szerzője
LITURGIA
Mária és az eucharisztia
Pieta
A Fájdalmas Szűzanya
Szeptember 15.
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Szlovák (magyar) jegyzetek
Támogató, elfogadó, bizalmi kapcsolat
Korzenszky Richárd törvényről, nevelésről, iskoláról
Európai Magyarország
Élő egyház
Világi közösség, vallási közösség
Biblikusok konferenciája Szegeden
"ÁVE"
Három hétvége egyedülálló szülők számára
Főiskola megáldása Nyíregyházán
Plébániai nap
Ózdi Cigányokért Díj
Élő egyház
Találkozó Riminiben - a népek barátságáért
"Van olyan ember, aki élni vágyik, és szeretne boldog napokat látni?" /vö. Zsolt 33 (34),13/
A keresztény egység prófétája
Fórum
A keresztény szociális tevékenység példaképe
Frédéric Ozanam (1813-1853)
Értékek elvesztése
Az Olvasó írja
A városmajori Jézus
Fórum
"Mit keresünk ebben a világban?"
Iskolanegyed az esztergomi Duna-parton
Fórum
Gyermekként elé térdelhettem
Köszönjük, Szentatya!
Áldás - bal kézzel
Mindszenty bíboros pere
Az egyházüldözés eszközei
Fórum
Otthon a szülőföldön
A felvidéki magyar katolikusok helyzete
Sajtó
Ifjúság
Törekedjetek a szeretetre!
Nagymarosi levél 2003 őszén
Rover találkozó
Magyarok Fatimában
A megismerkedéstől a családalapításig
Programajánló
Krakkói jegyzet
Harminckilenc turbina
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Nyelvünkben élünk
Erdély fejedelme
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában
Lóri halála
Őszi izzásban
Fórum
A legmagyarabb folyó
Szabálytalan hajónapló
Mozaik
Kerékpárok - Kárpátaljára
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat akciója
Casamari ciszterci apátsága
Ha veszélyt érez, füttyent
Kitüntették a fülöpjakabi plébánost

 

Iskolanegyed az esztergomi Duna-parton

"Mit keresünk ebben a világban?"

"Nem elég a rosszat kerülni, hanem jót is kell cselekedni" - mondotta Hám János szatmári püspök, amikor 1842-ben szerzetes társulatot hozott létre az elhanyagolt magyar leánynevelés megsegítésére. Tanítás és betegápolás - ez lett a Páli Szent Vincéről Nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek fő hivatása, s az 1990 utáni Magyarországon a kezdeti küldetésre legalább akkora szükség van, mint volt Hám János korában.


Luciána nővér (középütt) 1989-től tizenkét éven át volt tartományfőnök

- Nemcsak az a gond, hogy a szerzetesrendeket betiltották évtizedeken át, súlyosabb, hogy magát a vallást akarták száműzni a társadalomból. Ennek következtében sok esetben még azok is, akik vallásos nevelésben részesültek, hátat fordítottak, s a fiatalok magukra maradtak. A mai nagymamák nemzedéke is már a kommunista időkben nőtt föl, így közülük sem sokan vallásosak már. Új nemzedékre van szükség, hogy ismét legyenek vallásos családok, ahonnan kinőnek a vallásos gyermekek s esetleg a szerzetesi hivatások - mondja Zalán Katalin Luciána nővér, aki néhány perccel korábban fejezte be megbeszélését a rend Szent Erzsébet-iskolájának világi igazgatójával a tervezett óvoda, az első pedagógiai lépcsőfok megindításáról.


Az anyaépület a Várhegy tövében

- De az új nemzedék milyen mintát követhet?


Az osztrák irgalmasok segítségével rendezték be az épületet

- Éppen ez a gond: mára elveszett a követendő példa, s az olyan szerzetesközösség, mint a miénk, idős, üldözést átélt tagokkal, sok esetben nem felel meg a mai igényeknek. Nem tudjuk, a Jóistennek mi a szándéka velünk - tárja szét a karját Luciána nővér, de sopánkodás nélkül, a Gondviselésre való ráhagyatkozással. S azzal a tudattal: ami ellenben az ember feladata, azt neki kell megtennie.


A szlovák provincia fiataljai Esztergomban

Ezek után nyilván arra gondol, mit keresünk mi akkor ebben a világban? - folytatja a hetvennyolc esztendős nővér, aki hosszú ideig volt a közösség tartományának vezetője. Tudja, hogy a kérdés inkább költői, ezért mai helyzetükről beszél:


A gumpendorfi nővérek látogatóban

- Idősebb nővérek alkotjuk a szerzetesrend többségét. Idén már nem is volt olyan "fiatal" nővér, aki örökfogadalma ötvenéves évfordulóját ünnepelte volna. Inkább a hatvan-hatvanötéves megemlékezések a gyakoribbak. A fiatalok közül kevesen maradnak meg, még ha belépnek, fogadalmat tesznek is, az örökfogadalom előtt majdnem mindegyikük eltávozik. Mintha nem ismernék az elköteleződést, s ezért félnek életreszóló döntést hozni.


A közösség jórészt idős korú tagjait saját otthonukban gondozzák

Az elköteleződés manapság valóban idejétmúlt kifejezésnek tűnik. A liberális szabadságszólamok ilyen téren is talajtalanná akarják tenni az embert: minden pillanatnyi érvényű, az egyik nap hozott döntéssel szemben másnap az ellenkező tehető meg - ez volna az emberhez méltó szabadság... Az akarat és a jellem minden különösebb erkölcsi kétség nélkül, rágógumi módjára alakítható a viszonylagosság sivatagában.

A szatmári nővérek 1992-ben tértek vissza Esztergomba, egykori épületegyüttesük azon szárnyába, amely a szétszóratás után évtizedekig az Esztergomi Főegyházmegye szemináriumaként működött. Az épületben tanácsi lakásokat is kialakítottak a kommunista időkben (bár erre nem volt alkalmas, ennek következtében építészi szempontból szörnyűséges, szinte lakhatatlan lakások jöttek létre). A szocialista közösségi tulajdonról való gondoskodásnak megfelelően az épület 1990-re egészen leromlott, s évek munkájába - és nem kevés pénzbe - került, mire rendbe tudták hozatni a nővérek. 1992 karácsonyára már csak ők maradtak az egykori rendházban és kollégiumban, miközben az önhibájukon kívül nehéz helyzetbe jutott lakóknak maguk is segítettek másutt lakást találni. A korábban közgazdasági szakközépiskolának helyet adó szárnyat (1950 előtt a tanítónőképző működött benne, talán irodalmi emlékekből még ismerős a növendékekre alkalmazott prepa kifejezés) végül 2000-ben kapták vissza. A nővérek négy utca határolta épületegyüttesének Duna-parti részében működik még ma is a Szent István Gimnázium (szocialista nevén István Gimnázium) és a kereskedelmi szakközépiskola.

Hám János az ausztriai Gumpendorfba, az ottani irgalmas nővérekhez küldte ki a fiatal lányokat, hogy ott képezzék ki őket a tanításra és a betegápolásra. 1990 után ismét felvették velük a kapcsolatot. Az ausztriai nővérek igen sokat segítettek, a ház szinte teljes berendezéséről ők gondoskodtak.

A gyönyörű Kis-Dunaparton, a platánsoros korzón, a vízivárosi templom és a prímási palota szomszédságában, a Várhegy meredek-bátran felfutó sziklafala alatt, tekintélyes az 1920-as években épült, többféle stílust ötvöző, hivatásában a Klebelsberg-féle iskolakoncepciót követő "iskolanegyed". Kezdetben Boldog Margit nevét viselte, majd az 1943-as szentté avatás után 1948-ig viselte a Szent Margit Gimnázium nevet. 1938-ban érettségizett az első osztály. Az egykori diákoknak mostanában volt 65 éves érettségi találkozójuk. Az egyik, Hollandiából érkezett hölgy azt kérte a nővérektől, hadd tölthessen el egy éjszakát a régi kollégiumi szobában...

Luciána nővérrel nézegetjük a folyosókra visszakerült régi tablókat. Az utolsó, 1948-as szerzetesi iskolai osztályt a szerző - ennyi engedtessék meg neki - kissé elfogódott figyelemmel kíséri, különösen is azért, mert édesanyja fényképét látja az érettségizők között.

Az 1990-es évek elején mintegy százharmincan voltak a nővérek, ma negyvenen élnek Esztergomban. 1920-ig a történelmi Magyarországon negyvenhét helyen szolgáltak: óvodákban, iskolákban, kórházakban, árvaházakban, aggok házában és gyermekotthonokban. Kevésbé ismert, hogy az 1948-49-es szabadságharc idején a tábori kórházakban az egész ország területén Szatmári Irgalmas Nővérek rendjénak tagjai ápolták a betegeket. Ez a tény a történelmi érzékenységűek számára önmagánál többet jelent, gondolván a rendalapító Hám János püspök ekkori szerepének máig elfogult megítélésére.

1992-ben öt fiatal öltötte magára a rendi ruhát, azután is jelentkeztek még néhányan, közülük mára ketten maradtak. A közösség létszáma ennek következtében egyre csökken: - Talán már százan sem vagyunk - mondja Luciána nővér.

A szétszóratás évtizedeit a szerzetesnők viszonylag szerencsésen vészelték át. A közösség egy része Pannonhalmán élt és dolgozott.

- S mivel Pannonhalma legálisan működött, olykor-olykor elnézték, hogy egy-egy új nővér fogadalmat tett, vagy egyáltalán megismerkedett a szerzetesi élettel - veszi át a szót a nővér.

- Mi a rend küldetése ma?

- Szeretnénk, ha ugyanaz lenne, amit alapítónk eltervezett.

Amikor az állam előbb az iskolákból, majd máshonnan is kiszorította a nővéreket, a magyar rendtartományban harminckét helyen hatszázan működtek. S a pannonhalmi "sziget" mellett a történelmi hűség megkívánja annak megemlítését, hogy számos szatmári nővér került börtönbe, másokat távoli vidékekre telepítettek, mezőgazdasági munkára.

- Hogyan alakult 1950 után az ön sorsa?

- 1956-ig egyik húgom gyermekeit neveltem, azt követően a római katolikus szeretetszolgálatnál dolgoztam, előbb a pécsi, majd a gyóni otthonban, 1985-től a központban. Szüleim pedagógusok voltak, szomorúan kellett látnom, mennyit bántották őket azért, mert templomba jártak.

Luciána nővért hívták tanítani, matematika-fizika szakra járt az egyetemen, de mint mondja: "nem akartam, hogy ideológiai okok miatt bántsanak, ezért választottam inkább a szociális munkát".

Fényképeket nézegetünk. Az egyik képen a vakok Batthyány-Strattmann László Általános Iskolájának egyik növendéke hajol le, s teszi fejére II. János Pál pápa a kezét.

- Hozzánk tartozik az intézet - mondja magyarázatképpen a nővér. - A fenntartói jogokat a szatmári irgalmas nővérek látják el, mert az ottani vezető, Fehér Anna nővér olyan szerzetesközösséghez tartozik - az aacheni Szent Erzsébet apácákhoz -, amely rajta és nővértársán kívül nincs képviselve nálunk.

Az újrainduláskor azonnal megnyitották a nővérek a leánykollégiumot, hogy - mint Luciána nővér mondja - "legalább így kapcsolatba kerüljünk a fiatalokkal, s a jelentkező leányoknak keresztény nevelést biztosítsunk.

Gimnazista és főiskolás lányok hangja tölti be a lépcsőházat, a hálótermekben délutáni kollégiumi élet folyik. Az idős nővérek - akik a rend saját szociális otthonában laknak a diákotthon melletti épületszárnyban -, örömmel hallják maguk körül a fiatal hangokat...

- A növendékek hogyan viszonyulnak ahhoz az életformához, azokhoz az erkölcsi normákhoz, amelyeket a nővérek követelményként állítanak eléjük?

- Igen nehéz rászoktatni őket a rendre, a fegyelemre; hogy a tanulás, a megfelelő viselkedés kötelességük. S ezek még csak az alapvető emberi normák. A felvételnél nem várunk el tőlük - éppen a korszellemet, s a nevelés nehézségeit ismerve - valamiféle nagy vallásosságot. Most, az új év elején, örömmel mondom, jók az első benyomások a kollégistákról. A negyedikeseket már kezdettől mi neveltük, s a hitoktatás mellett folyamatosan részt vesznek a katolikus közéletben is. Úgy gondolom, mindez nyomot hagy a viselkedésükön és az életszemléletükön egyaránt. S örömteli számunkra, amikor a végzettek néhány év múlva kedvesen jönnek vissza, közben férjhez mentek, s hozzák a kisbabájukat, bemutatni.

A noviciátus korábban a szlovák rendtartományban működött, de mára visszahozták a fiatalok nevelését Esztergomba. Luciána nővér tizenkét évig vezette a közösséget, megbízása lejárta után Szlovákiából érkezett, magyar származású nővért választott a nagykáptalan provinciálisnak.

A szatmári nővérek romániai tartományához tartozó negyven-ötven nővér magyar származású, a kárpátaljaiak is nagyrészt magyarok. Itt azonban csak néhányan élnek, ezért ők a szlovák rendtartomány tagjai, amelyben a legmagasabb a fiatalok száma. 1990 után évente tíz-tizenöten öltöztek be, de az ott is jelentkező divathullám után csökkent a szerzetességre jelentkezők száma.

Már a huszadik század elején, 1902-ben kerültek ki szatmári nővérek Amerikába. A kapcsolatot azonban nehezen tudták tartani az anyaközösséggel, ezért előbb-utóbb önállósultak. Azon idős szerzetesnők, akik 1990 után tértek haza, Kínából kerültek az Egyesült Államokba. 1933-ban ugyanis nyolc nővér indult kínai misszióba. Amikor a második világháború után a kommunizmus előretört, menekülniük kellett. Volt, aki Tajvanon telepedett le, mások Amerikába kerültek.

- Milyen gondolatokkal néz a rend jövőjébe?

- Amikor valamely fiatal eltávozik tőlünk, szomorúság tölt el. Igyekszem, de sokszor nehéz megérteni. Most is elment valaki, aki szinte gyerekként került hozzánk a kollégiumba, majd elvégezte a tanítóképző főiskolát. De ha kellünk, Isten küld hivatásokat.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu