Uj Ember

2003.09.14
LIX. évf. 37. (2876.)

Szeptember 14.:
Fájdalmas Szűzanya
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Szentatya a szomszédunkban
Pápalátogatás - immár harmadszor
Hamarosan körlevél a bioetikáról
Ülésezett a püspöki konferencia
Ahogy dől a torony...
Lelkiség
A kereszt két oldala
Szentírás-magyarázat
A találkozás kitüntetett helye
Homíliavázlat
Igaz jámborság szerzője
LITURGIA
Mária és az eucharisztia
Pieta
A Fájdalmas Szűzanya
Szeptember 15.
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Szlovák (magyar) jegyzetek
Támogató, elfogadó, bizalmi kapcsolat
Korzenszky Richárd törvényről, nevelésről, iskoláról
Európai Magyarország
Élő egyház
Világi közösség, vallási közösség
Biblikusok konferenciája Szegeden
"ÁVE"
Három hétvége egyedülálló szülők számára
Főiskola megáldása Nyíregyházán
Plébániai nap
Ózdi Cigányokért Díj
Élő egyház
Találkozó Riminiben - a népek barátságáért
"Van olyan ember, aki élni vágyik, és szeretne boldog napokat látni?" /vö. Zsolt 33 (34),13/
A keresztény egység prófétája
Fórum
A keresztény szociális tevékenység példaképe
Frédéric Ozanam (1813-1853)
Értékek elvesztése
Az Olvasó írja
A városmajori Jézus
Fórum
"Mit keresünk ebben a világban?"
Iskolanegyed az esztergomi Duna-parton
Fórum
Gyermekként elé térdelhettem
Köszönjük, Szentatya!
Áldás - bal kézzel
Mindszenty bíboros pere
Az egyházüldözés eszközei
Fórum
Otthon a szülőföldön
A felvidéki magyar katolikusok helyzete
Sajtó
Ifjúság
Törekedjetek a szeretetre!
Nagymarosi levél 2003 őszén
Rover találkozó
Magyarok Fatimában
A megismerkedéstől a családalapításig
Programajánló
Krakkói jegyzet
Harminckilenc turbina
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Nyelvünkben élünk
Erdély fejedelme
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában
Lóri halála
Őszi izzásban
Fórum
A legmagyarabb folyó
Szabálytalan hajónapló
Mozaik
Kerékpárok - Kárpátaljára
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat akciója
Casamari ciszterci apátsága
Ha veszélyt érez, füttyent
Kitüntették a fülöpjakabi plébánost

 

Homíliavázlat

A találkozás kitüntetett helye

Egy elöljárótól egyszer megkérdezték: milyennek látja a rend újoncait, jó szerzetesek lesznek-e belőlük? Az elöljáró elgondolkodott, majd azt mondta: jó növendékek, lelkesek, buzgók - csak valahogy a kereszttől berzenkednek. Pedig anélkül nem fog menni...


Nem csak a szerzetesség elképzelhetetlen kereszt nélkül - és nem csak ezek az újoncok idegenkedtek tőle. Hanem valójában a Szentírásból ismert - és örök emberi - botránkozás sejlik fel itt is, amivel Péter apostol a kereszthalál jövendölésére felelt: "Ments Isten, Uram, ilyen nem történhet veled!" Ezt nem gondolhatod komolyan, Uram!

De Isten komolyan gondolja! S ez az Evangélium, az Örömhír...

Komolyan gondolja Isten először is a teremtést: a világét és az emberét. Az ember tehát nem sakkfigura egy játékban, hanem szabad és felelős személy. Így persze a bűn - az áteredő bűn és a mi konkrét bűneink - sem komédia, hanem valódi tragédia. Ha belegondolunk mindennapi hűtlenségeink, megalkuvásaink és önzésünk következményeibe, akkor nem bízhatunk többé saját magunkban, hanem azt kell mondanunk: megváltásra van szükség!

Azután: komolyan gondolja Isten a megtestesülést is. Az ember iránti határtalan szeretetét, mondjuk bátran így: szerelmét önti testbe Jézusban. Nem tart "három lépés távolságot" az embertől. Krisztus "Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amelyhez feltétlenül ragaszkodnia kell" - fogalmazza meg ezt a szentleckében hallott részlet a Filippi-levélből.

És végül, mindezekből következően, komolyan gondolja Isten, hogy "halálosan szeret" minket: Jézusban meghal értünk szeretetből. Ez az, amit a legnehezebben értenek meg a kortársak, de minden kor embere és sokszor mi magunk is. Miért kellett Krisztusnak meghalnia, miért a kereszten kellett végbevinnie a megváltást? Miért nem inkább dicsőséggel, hatalommal, avagy az ember nagy kérdéseit ellentmondást nem tűrő módon megválaszolva, az értelem és igazság fölényével győzött?

És épp itt a lényeg. A kereszt ugyanis: válasz. Nem könnyű, felszínes válasz, hanem véresen komoly. Nemcsak az értelemnek szól, hanem az egész személynek. Általa Isten nem marad meg az ember "vallásos gondolatainak" szűk körében, hanem legmélyebb zugáig: a halálig és az Istentől elhagyottság érzéséig bejárja, és jelenlétével megváltja az ember-létet. Sőt, leginkább ott akar találkozni az emberrel, ott van közel hozzá: a fájdalomban és a sötétségben, ahol a leginkább szükségünk van rá. Ott akar a szenvedésre, halálra, bűnre végérvényes szeretet-választ adni nekünk, amelyet nem is lehet szavakba önteni, csak valahogy közelíteni ilyenformán: "Itt vagyok, itt is veled vagyok!"

Ezért nem szabad, nem érdemes hát nekünk sem kerülni a keresztet, a Jézussal való találkozás kitüntetett helyét. Ha valóban tőle várjuk a választ, ha tényleg vele akarunk élni.

Ha komolyan gondoljuk.

Nobilis Márió

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu