Uj Ember

2003.09.14
LIX. évf. 37. (2876.)

Szeptember 14.:
Fájdalmas Szűzanya
ünnepe

Főoldal
Címlap
A Szentatya a szomszédunkban
Pápalátogatás - immár harmadszor
Hamarosan körlevél a bioetikáról
Ülésezett a püspöki konferencia
Ahogy dől a torony...
Lelkiség
A kereszt két oldala
Szentírás-magyarázat
A találkozás kitüntetett helye
Homíliavázlat
Igaz jámborság szerzője
LITURGIA
Mária és az eucharisztia
Pieta
A Fájdalmas Szűzanya
Szeptember 15.
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Szlovák (magyar) jegyzetek
Támogató, elfogadó, bizalmi kapcsolat
Korzenszky Richárd törvényről, nevelésről, iskoláról
Európai Magyarország
Élő egyház
Világi közösség, vallási közösség
Biblikusok konferenciája Szegeden
"ÁVE"
Három hétvége egyedülálló szülők számára
Főiskola megáldása Nyíregyházán
Plébániai nap
Ózdi Cigányokért Díj
Élő egyház
Találkozó Riminiben - a népek barátságáért
"Van olyan ember, aki élni vágyik, és szeretne boldog napokat látni?" /vö. Zsolt 33 (34),13/
A keresztény egység prófétája
Fórum
A keresztény szociális tevékenység példaképe
Frédéric Ozanam (1813-1853)
Értékek elvesztése
Az Olvasó írja
A városmajori Jézus
Fórum
"Mit keresünk ebben a világban?"
Iskolanegyed az esztergomi Duna-parton
Fórum
Gyermekként elé térdelhettem
Köszönjük, Szentatya!
Áldás - bal kézzel
Mindszenty bíboros pere
Az egyházüldözés eszközei
Fórum
Otthon a szülőföldön
A felvidéki magyar katolikusok helyzete
Sajtó
Ifjúság
Törekedjetek a szeretetre!
Nagymarosi levél 2003 őszén
Rover találkozó
Magyarok Fatimában
A megismerkedéstől a családalapításig
Programajánló
Krakkói jegyzet
Harminckilenc turbina
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Nyelvünkben élünk
Erdély fejedelme
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában
Lóri halála
Őszi izzásban
Fórum
A legmagyarabb folyó
Szabálytalan hajónapló
Mozaik
Kerékpárok - Kárpátaljára
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat akciója
Casamari ciszterci apátsága
Ha veszélyt érez, füttyent
Kitüntették a fülöpjakabi plébánost

 

Szentírás-magyarázat

A kereszt két oldala

(A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe - Jn 3,13-17)

A mai ünnep perikópáinak egyetlen fókusza, egyetlen szervező elve van: a kereszt, amelynek egyik oldala a nagypénteki szenvedést jelképezi és idézi emlékezetünkbe, a másik, a drágakövekkel ékesített pedig a húsvéti feltámadást. A korai kereszténység így kívánta kifejezni hitét, miszerint egyetlen ünnep illeti a szenvedés és feltámadás misztériumát: hiszen a kettő együtt a megváltás.


"A Biblia... az Ismétlések Könyve. Az Újszövetség megismétli az Ószövetséget, rengeteg szereplőt és történetet vezet elő belőle, és más formában ismétli meg őket..." - írja egy biblikus szakember. Nem véletlen tehát, hogy a pusztai rézkígyóra utaló epizód is visszhangra talál az Újszövetségben. Feltűnik: az utóbbira való célzás túl rövidnek bizonyul ahhoz, hogy akár Nikodémus, akár a keresztény olvasó első hallásra befogadja. Ezért valószínű, hogy az evangélista Jézus keresztjének már az őskeresztény írásmagyarázatban hagyományossá vált előképére utal, és tulajdonképpen csak a "magasba emelés" kettős értelmét dolgozza ki. János szerint Jézus, amikor Nikodémusnak az Emberfia alászállásáról és felemelkedéséről beszél, úgy emlékeztet a felemelt kígyóra, mint saját felemelkedésének előképére.

Mindeközben az evangélistának arra is gondja van, hogy ne engedje feledésbe veszni azt az értelmezési gazdagságot, amely az ismétlések révén jött létre. A Bölcsesség könyvében olvassuk: "Csak intés céljából, rövid időre ijesztetted meg őket, mert jelt kaptak a szabadulásra, amely törvényed parancsaira emlékeztette őket. És aki odafordult, megmenekült, nem azáltal, amit látott, hanem általad, mindenek megmentője által" (16,6sk). János szívesen érinti e magyarázó szavakat, mert azok jól beilleszkednek teológiai felfogásába, amely szerint a felemelt Jézus lesz mindnyájunk üdvössége: "Én meg, ha majd fölemelnek a földről, mindenkit magamhoz vonzok" (Jn 12,32).

Jézus alászállásának és felemelkedésének forrásvidéke Isten feltétlen emberszeretete: "Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz, el ne vesszen, hanem örökké éljen." Vagy pontosabb fordításban a vers első fele akár így is hangozhatna: "Mennyire szerette Isten a világot! És még a Fiát is odaadta..." (Jn 3,16) "Az Isten szeretete abban nyilvánult meg, hogy az Isten elküldte a világba egyszülött Fiát" (1 Jn 4,9). János úgy véli: Jézus Krisztus az élő, eleven "égő csipkebokor" (vö. Jn 1,14: "közöttünk verte föl sátorát"), akiből Isten nemcsak szól hozzánk, hanem akiben egészen ott van, és általa egészen értünk van.

Ha ennyire szeret bennünket az Isten, akkor érthetővé válik szakaszunk utolsó mondata: "Isten... nem azért küldte a Fiát a világba, hogy a világot megítélje, hanem hogy a világ üdvösségre találjon általa" (Jn 3,17).

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu