Uj Ember

2003.08.10
LIX. évf. 32. (2871.)

Boldog Edith Stein
emléknapja:
augusztus 9.

Főoldal
Címlap
Kereszt-út-levél
Hétköznapi hűség
Befejeződött a szociális testvérek káptalanja
"Minek szól bele a pápa?"
Lelkiség
"Élő kenyér"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Az egyház az eucharisztiából él
HOMÍLIAVÁZLAT
Őrizzük liturgiánk szépségeit
LITURGIA
Gondolatok a hét szentjeitől
Szent Domonkos
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Ha a Teremtő velünk...
Európa társvédőszentje
Edith Stein emlékezete
Tíz mondat a fölemelkedésről
Akinek a török kiűzését köszönhetjük
Élő egyház
Fontos a gyermeki lelkület megőrzése
Hit és Fény képzés a Manrézában
Nevelni hittel, vidámsággal, szeretettel
Szalézi hittanos tábor Péliföldszentkereszten
Idén is gospel Solymáron
Szent Rókus ereklyéje
Szent Anna-napi ünnepek
"Oltalmad alá futunk..."
Hálaadó búcsú Máriapócson
Fórum
"Köszönjük, Szentatya"
A Szentatya az Akadémián
Életműdíj, gregoriánnal
A szentekben szabad Istent dicsérem
Assisi Szent Klára ünnepére (augusztus 11.)
Az Olvasó írja
Hetven év az Úr szolgálatában
Fórum
Tanúságtétel és tanítás
Az Emmánuel Közösség nemzetközi táboráról
Mária, segíts!
Szlovénia kegyhelye: Brezje
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája
1. rész
Fekete történet
Egy jegyzetíró füzetéből
Elhunyt P. Morlin Imre
"Hozzád repül szívünk imája..."
Ötszáz éves a szeged-alsóvárosi Havi Boldogasszony-templom
Családi ünnep Szigetmonostoron
Jubileumi programok Tolnán
Fórum
A lelki töltekezés helye
Húszéves a Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház
A legfontosabb a csend
Gáspár István a Mater Salvatoris Lelkigyakorlatos Házról
Fény az úton
A Jó Pásztor nővérek a nőkért
Jézus osztozik az életünkben
Silouane Ponga atya Homokkomáromban
Ifjúság
Barát vagy haver?
Fiatalokkal beszélgetve
Jubileumi tábor - töretlenül
"Fiatalok az egységes Európáért"
Rover-találkozó Portugáliában
Krakkói jegyzetek
Kávéházi örömhír
Rejtvény
Kultúra
Mirandola fordulása
Ijjas Antal elfeledett regényéről
Francia földön: Versailles-Grosbois-Marseille
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (XI.)
Egy "ismeretlen" pap író
Domonkos István
Szegedi mise
Dohnányi művének első CD-felvétele
Fórum
Lapáttal Bajorországban
Mozaik
Imádság a vatikáni kertekben
Pompás imola
Mise a templomkertben

 

Lapáttal Bajorországban

Régi sörrel kínáltak a bencések

Vízen utazni: a folytonos megérkezés és elvágyódás élménye. Amikor a kenulapát belemerít a folyóba, s a hajó elszakad a parttól, kezdetét veszi a nagy kaland: a vándor ettől kezdve másként látja az életet s maga körül a világot - a folyóról addig nem ismert képét mutatja a szárazföld. Elhangzik az utolsó körbetekintés után - minden fölszerelés rendben? - a sóhaj: nos, akkor Isten nevében, indulás! S miközben az utazó a megérkezésre gondol, az esti táborhelyre, egyúttal benne munkál a másnapi továbbhaladás, az elvágyódás élménye is. Átlépett a vízitúrázók világába.


A weltenburgi bencés kolostor

Tizennyolcan vágtunk neki a felfedezőútnak Bajorországban, hogy a Duna mellékfolyóján, az Altmühl vizén végighaladva elérjük a Duna-Majna-Rajna csatornát, s végül a Dunát, hogy majd Regensburgnál kössünk ki, s tegyük partra több száz kilométer megtétele után a hajóinkat. Az Altmühl patakból folyóvá szélesedve kanyarog végig Gunzenhausentől a Dunáig, s nevét megőrzi akkor is, amikor - vagy harmincöt kilométer hosszan - Duna-Majna-Rajna csatornaként ismert. A frank tóvidéken járunk, s utunk során a múlt - a befejezett jelen - mindig velünk van. Már Nagy Károly kísérletet tett arra, hogy mesterséges csatornákkal kösse össze németföld távoli folyóit - a Majnát és a Dunát -, amelyek közül az előbbi északnak siet, a Duna pedig délnek. Az európai vízválasztó vonal táján járunk: ott, ahol eldől, hogy az északi tenger vagy a meleg déli tenger fogadja-e magába a folyókat. Nagy Károly után I. Lajos bajor király a XIX. században építtette meg azt a csatornát, amely az Altmühl völgyét fölhasználva összekötötte a Dunát és a Majnát.


Hajó a csúszdán - német egyszerűséggel és célszerűséggel segítik a vízitúrázást

Nehéz tájékozódni a rengeteg folyamág, duzzasztás között. Több helyütt mesterséges tavakat alakítottak ki fürdésre, vitorlázásra, s a víz energiáját áramtermelésre fogták. A német ember - bocsánat: bajor nép, hiszen a bajor szabad államban járunk - gazdaságosan, ésszerűen gondolkodik. Erről azonnal meggyőződhettünk, amikor Gunzenhausenben, a városi csarnok mellett vízre tettük hajóinkat. Olyan lépcsős csúszdát építettek - s minden átemelő-helyen -, amelyen akár egyedül is könnyedén leereszthető a hajó, s mindezt néhány fagerenda és deszka segítségével alakították ki.


Az eichstätti katolikus egyetem épülete. Korábban püspöki nyaraló volt

A folyó kezdetben mint egy bővizű patak. Lapátunk gyakran beleakad a kavicsos talajba, nézzük, merre visz a sodorvonal, ahol a legmélyebb a víz. Közben pedig gyönyörködünk a környező tájban: az Altmühl völgye természetvédelmi terület, ami abból is nyilvánvaló, hogy itt a madarak - vadkacsák, gémek - nem repülnek el ijedten az ember érkezésekor. Harmóniában lehet élni minden létezővel a természet templomában - mint majd olvassuk a feliratot jó néhány nappal később az Ős-Duna által kialakított tropfensteini cseppkőbarlang bejáratánál.


A Tizenkét apostol nevet viselő sziklasor

Négy átemelés vár ránk az első nap: ilyenkor a hajókat kivesszük a vízből, s a zúgót vagy a törpeerőművet megkerülve helyezzük vissza a folyóra. A nagy európai szárazság miatt sok helyütt úgy kellett áttolni a hajókat a zátonyokon. Pedig a folyó vízszintje - mint a sátorhelyet fenntartó, üzemeltető gazda mondta Bubenheimben - ebben az évszakban sokkal magasabb szokott lenni, s mutatja is a folyópartról udvarába vezető néhány lépcsőfokon a víz helyét.


Prünn festői vára a folyó fölötti sziklán. Itt találták meg a "Prünni-kódex"-et, amely a Niebelung-ének egy részét tartalmazza

Az első napon amolyan Fekete István-os, Tüskevár-as vidéken haladunk. Szinte már várom, hogy mikor tűnik föl Matula bácsi. Szúr a nap, hol van ennek általam ugyan ma is szeretett-vágyott, ám tudom, rontó hatása gyerekkorom nyári napfény-örömétől? A vízitúrázó, ha süt a nap, fölöltözik, ha eső közelít, fürdőnadrágra vetkőzik - a bőrömnél jobb vízhatlan fölszerelést még nem találtak ki, szoktam volt mondani ilyenkor.

Másnap bekanyarodunk a hegyek közé. A partvonalat meredek sziklák szegélyezik. Közülük az egyik legszebb sorlátványt Tizenkét apostol-sziklának nevezték el. Szinte ránk zuhannak a magasból a víz és szél vájta alakzatok, mintha figyelmeztetnének: ember, ismerd föl magad a Kinyilatkoztatás fényében.

A vizet is ismerni kell. A hajózó embert - ha olvasni tudja - továbbengedi, de aki vakságában csak önmagára hagyatkozik, előbb-utóbb megleckézteti: fölborítja. Már messziről látszik a felszíni rajzolatból, hol bukik meg a víz a mélyben meghúzódó köveken, veszélyt jelentve, vagy a kenu átsiklik-e a mélység arca fölött, máskor limányos víz kavarog szemünk előtt. Az első napokban - igazi szépség, még ha akadályoz is a tovahaladásban - gyakorta vízinövények fűszőnyegén siklunk.

Azután elérkezik az első "igazi kaland": köves csúszdán ereszthetjük alá hajóinkat. A helybéliek megnyugtatnak: kopog majd a kenu alja, de a vízáramban nincs kiálló, borulást okozó kő. Talán három méter a vízszintkülönbség, s csúszunk le, örömmel, betartva a szabályt: ilyenkor nem szabad lapáttal beleszúrni a vízbe. Az ugyanis ismeri a maga útját, amelyen elviszi a rajta utazót, mint ahogyan utunk vége felé, a kelheimi duzzasztóműnél a mintegy nyolcméteres szintkülönbséget mesterségesen kialakított betoncsúszdában "egyenlítjük ki". Itt is a legfontosabb szabály: a lapát ugyan készenlétben, de a mintegy száz méter hosszú, két méter széles csúszdában a víz akaratára kell hagyatkozni, ellenkező esetben falnak vágódhatunk.

Láttam hajóst, aki nem bízott a középre visszaforgó, a hajót irányban tartó vízben, s bizony fölborult, és tehetetlen testként sodródott alá. Amikor meghúztam a csúszda előtti kötelet - amelynek parancsára a zsilip alámerült, és meglódult a víz a csúszdán -, arra gondoltam: ilyen lehet a Gondviselés is. Az ember álljon készen, irányítsa középre a hajóját, legyen figyelemmel - azután hagyatkozzon, merjen ráhagyatkozni az áramlatra...

Haladtunk tovább: a táj lenyűgöző. S a nap végére észre sem vesszük, hogy közben negyven kilométert tettünk meg. A víz sodra itt nemigen segített bennünket. Ilyenkor csendesen mosolyog a vízi vándor, ha eszébe jut, hogy a szárazföldiek efféle kérdéseket tesznek föl: - És leereszkedtetek a folyón? Erre nincs válasz. Jöjjön el, s akkor megtudja például, amire addig aligha gondolt, hogy az ember testrészei közül vízitúrán az ülep bírja legnehezebben.

Eichstaett, püspöki város. Walter Mixa főpásztor a következő gondolattal fogad bennünket a Biblia évében: lélegezni a Szentírásból, és megragadni benne a hit gyökereit. Itt alapították az első német szemináriumot, s itt működik 1980 óta a német nyelvterület egyetlen katolikus egyeteme.

A gyönyörű barokk-rokokó óvárost szemléljük, amikor a folyó felől - az imént hajóztuk végig ezt a szakaszt - gyermekek segélykiáltása hallik. Három tíz év körüli diákleány sír-jajong a bérelt ladikban: a hirtelen föltámadt erős szélben képtelenek úrrá lenni a járművön. Egyetlen hely akad, ahol lépcső vezet le a parthoz. A közeli hídról lekiáltunk nekik: jövünk, segítünk! Egy katolikus idősek otthonába rontunk be, a portás nővérnek gyors-kapkodva magyarázzuk: segíteni igyekszünk az épületen át a folyópartra! A nővér szinte fut velünk, s mutatja az utat az Altmühlhöz. A folyóparti rács azonban zárva, átmászunk rajta, igyekszünk megnyugtatni a gyerekeket. Amikor végre kisegítjük őket, egyiküket úgy kell - görcsössége miatt - kirángatni a ladikból. Valamennyiüket átemeljük a magas vaskerítésen, azután feltűnés nélkül továbbállunk, miközben felötlik bennem: lám, ez a Gondviselés! Azért kívántuk meg imént a partmenti sörkertben fölszolgált rádlert (sör és citromlé fele-fele arányú keverékét), hogy észrevegyük a leánykákat.

Arnsberg százhúsz méteres függőleges sziklafalával csodálatra késztet másnap. Majd pedig Ilbling községnél a magam múltra érzékeny természetével "szóba elegyedem" az első bajovár harcossal. Szobra ott áll a vízparton. 1990-ben tárták föl sírját a régészek. Krisztus után 410 körül halhatott meg, huszonöt-harminc éves lehetett, 180 centiméter magas. Germán voltáról a mellette talált fegyverek árulkodtak. A bajovárok germán törzs tagjai, akik a IV. század végén telepedtek le az Altmühl völgyében. S viselték-őrizték két kultúra hatását: a germánt és a későrómait.

Ki tudja már, hányadik átemelésnél tartunk? Az Altmühl közben folyóvá növekedett, végül Tögingnél elértük a Duna-Majna-Rajna csatornát, amely az Altmühl kanyargós bensőségességével szemben méltóságteljes zöld folyam. Nem szélesebb ötven-hatvan méternél, a nagy hajók (itt már vannak!) fölkavarják a négy méter mély vízmeder alját is.

Riedenburg az Altmühl alsó völgyének gyöngyszeme. A Kristálymúzeumban megcsodáljuk a Föld legnagyobb, 7,8 tonna súlyú hegyikristályát, s idézem Hildegard von Bingen szerzetesnővér 1150-ben kövekről írott könyvéből: - Isten a drágakövek erejét és szépségét azért teremtette, mert azt akarta, hogy dicsőségére, dicséretére és az emberek gyógyítására legyenek.

Hetven méter magas sziklafal tetején - a folyó vízszintje fölött kétszáz méterrel - emelkedik a bal parton Prunn vára, a leginkább épségben megmaradt bajor lovagvár. 1575-ben itt fedezték fel a Nibelung-énekek egy részének kéziratát, s a szövegrészletet ezért nevezik Prunni-kódexnek. A kastély termeiből hosszan csodálható a csatorna.

Lapátunk alatt fogynak a kilométerek. A természet - mintha teljességre törekedne - az előző napok hősége után jól eláztat minket. Ha vízre szállsz, vállalnod kell minden próbát - mintha ezt üzenné a gyorsan odébbálló zivatarok után a tizenkét órás eső. Ám ekkor is sátrat kell verni, szárazon aludni, reggel sátrat bontani, szárazon megőrizni az öltözéket - és evezni tovább!

Amikor - kitérőként, de kihagyhatatlan, ha eme földön jár az ember - Weltenburg felé haladunk, ismét kisüt a nap. A Duna-áttörés - a folyó itt a legszűkebb, nyolcvan méter széles és húsz méter mély (a legmélyebb az Al-Dunán, száznegyvenöt méter a Kis-Kazán szorosban) -, hiába láttunk annyi fölénk magasodó sziklát már, mégis lenyűgöző. S mögötte ott a bencések Krisztus után 600 körül alapított kolostora.

Itt működik 1050 óta a világ legrégebbi kolostori sörfőzdéje. A három hagyományos sörfajta a sötét, a világos (amely 2000-ben, a sörfőzés 950. évfordulóján a "születésnapi" jelzőt kapta) és a különleges, amelynek erejét - szemben az előbbi két gyöngével - bizony már megérzi az ember. Közelünkben a fényes barokk templom bejárata. Égi és földi jól megfér egymás mellett.

Szomorúság: nincs több átemelés, nincs több zsilip. Az utolsó harminc kilométert a regensburgi evezősházig már a Dunán tesszük meg. A Dunán, az általam leginkább szeretett, annyiszor összekóborolt vízen. A hajó már az utánfutón, még zuhanyozás, vacsora, azután indulás haza - én még azonban leülök a vízpartra az esti fényben, nézem a folyót (Istenem, megengeded-e még, hogy jövőre újra vízre szálljak?), nézem a Dunát, lopva, mint a titkot leső gyermek, azzal a bölcsességgel: a víz látványa mindig megőriz valamennyit a boldogságból.

Szöveg és kép: Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu