|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Az egyházüldözés ideológiája 1. rész Előző cikksorozatunkra sok levelet kaptunk. A kommunizmus egyházüldözésével kapcsolatban többen feltették a kérdést: Mi az oka a kommunizmus ateizmusának és vallásellenességének? Miért üldözte e rendszer az egyházat, a vallást? Hogyan tudta követői számára igazolni tételét, mely szerint az egyházat meg kell semmisíteni? Hogyan tudta elfogadtatni követőivel - akik közt bizonyára sok jóindulatú ember volt - mindazt az embertelenséget, hazugságot, gyilkosságot, amelyet elkövetett? Megkísérlünk röviden válaszolni ezekre a kérdésekre. A marxi, lenini vallásfelfogás Friedrich Engels és Karl Marx szerint: a vallás torz tudat az emberben, a társadalomban. Mivel az ember el van nyomva, mivel a földön nem találja meg boldogságát (az osztálytársadalomban meglévő szükségszerű elnyomás, illetve kizsákmányolás következében), teremt magának egy hamis álomvilágot, amely a földön vigaszt nyújt neki kizsákmányoltságában. Ez a vallás, amely arról beszél, hogy a földi nyomorúság után majd boldogok lehetünk. A vallás tehát - mondják - az ember kizsákmányolásából fakad, és azt fenntartja. Az embert rá kell vezetni, hogy a földön kell megtalálnia a boldogságot, egy igazságos társadalomban. Az igazságos társadalom létrejöttének - az elnyomók elűzésének - legnagyobb akadálya a vallás, s annak képviselője, az egyház. A társadalom megváltoztatásának első lépése tehát az egyház megsemmisítése (vö. Engels, F.: Anti-Dühring. 310., Nyíri T.: A filozófiai gondolkodás fejlődése, 381-395). Lenin, majd Sztálin Marx és Engels nézetét követte, sőt radikalizálta. Szerintük a vallás megsemmisülésére nem szabad várni (ahogyan Engels gondolta, mondván, hogy a vallás a tudomány fejlődésével párhuzamosan magától meg fog semmisülni). A társadalmi haladás érdekében a vallást és az egyházakat meg kell semmisíteni. A lenini, sztálini erkölcs alapelve Lenin meg is teremtette azt az ideológiát és erkölcsöt, amely igazolja a vallás megsemmisítését, s lényegében igazolta mindazt az embertelenséget, amelyet a kommunizmus történelme során végbevitt: Számunkra az erkölcs a proletár osztályharc érdekeinek van alárendelve. Erkölcs az, ami elősegíti a kizsákmányoló társadalom elpusztítását, valamennyi dolgozó egyesülését a proletariátus körül. (V. I. Lenin összes művei, 31. kötet. Bp. 1949, 53, 94.) Erkölcs tehát az, ami a proletárdiktatúra érdekeit szolgálja. E tétel alapján megszűnik az erkölcs, mert azt, hogy mi szolgálja a proletárdiktatúra érdekeit, a mindenkori kommunista vezetés vagy diktátor határozhatja meg. Így érthető (és "erkölcsös") volt a Szovjetunióban húsz millió ember kiirtása, Kínában hatvanöt millió ember pusztulásra ítélése, a kommunista rendszerekben összevéve mintegy százmillió ember meggyilkolása vagy halálba küldése (vö. Courtois S.: A kommunizmus fekete könyve. Bp., 2000, 12.). Így elfogadhatóvá válik az egyházak kipusztítása, köztük a magyar egyház elleni harc, a koncepciós perek, gyilkosságok sorozata. Kedves fiatalabb olvasó! Az erkölcs e meghatározását így tanulták még szüleid is. Előveheted tankönyveiket, s azokban nyíltan vagy rejtve megtalálod az itt leírtakat. Ha könyvtárba jársz, nézd meg Lenin műveit. Így hirdették, és ennek alapján - erkölcsileg "igazoltan" - vezették a terrorcselekményeket a kommunista rendszer hazai képviselői is. Ennek az erkölcsnek a "részletezését" a Szovjetunióban dolgozták ki. Kiirtották mindazokat, akik a proletárdiktatúra útjában látszottak állni. Egyházi vonatkozásban kiirtották a papokat, szerzeteseket, bezárták a templomokat. A gyermekek vallásos nevelése büntetendő cselekmény volt, s ellenforradalmi agitációnak számított. Ha kiderült, hogy egy szülő vallásosságra neveli gyermekét, s emiatt bíróság elé került, adtak neki még egy lehetőséget, hogy megtagadja vallását (1926 BTK 148. paragrafus). A francia forradalom megelőzte a Szovjetuniót és a kommunizmust e cselekvésmódban. A francia forradalmat a kommunista országok diákjai csak "nagy"-nak ismerték meg. Igaz, a felvilágosodás világa is szívesen hívta annak. Valójában miközben ez a forradalom meghirdette a "szabadság, egyenlősé, testvériség" nagyszerű eszméit, azokat legkevésbé sem valósította meg. Első széles körű hirdetője volt az ateizmusnak s az erkölcsi relativizmusnak. A Kommün november 6-i döntésével elkezdték az egyház és a vallásos hit megsemmisítését. (Miközben "pótlékul" a tömegek számára megkíséreltek egy "új vallást" teremteni.) A gyümölcsök csakhamar megteremtek: 1792-ben Danton hallgatólagos beleegyezésével a sansculotte-ok 1100 foglyot végeztek ki ítélet nélkül. A szerzeteseket, valamint a papokat, akik nem esküdtek fel az új rendre, száműzték vagy kivégezték. 1794 elejére alig volt Franciaországban működő templom. Közben a forradalom közismerten "felfalta saját gyermekeit" (amint ez a kommunizmusban is történt, a kommunisták elleni koncepciós perekben.). Először Robespierre-t végezték ki, majd szinte a forradalom minden vezetője vérpadra került. (A francia forradalom és az egyházüldözés történetét dolgozta fel az ifjúság számára W. HünnermannA vérpad árnyékában című könyve, Bp., Ecclesia, 1996.) (folytatjuk) Tomka Ferenc
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|