Uj Ember

2003.08.10
LIX. évf. 32. (2871.)

Boldog Edith Stein
emléknapja:
augusztus 9.

Főoldal
Címlap
Kereszt-út-levél
Hétköznapi hűség
Befejeződött a szociális testvérek káptalanja
"Minek szól bele a pápa?"
Lelkiség
"Élő kenyér"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Az egyház az eucharisztiából él
HOMÍLIAVÁZLAT
Őrizzük liturgiánk szépségeit
LITURGIA
Gondolatok a hét szentjeitől
Szent Domonkos
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Ha a Teremtő velünk...
Európa társvédőszentje
Edith Stein emlékezete
Tíz mondat a fölemelkedésről
Akinek a török kiűzését köszönhetjük
Élő egyház
Fontos a gyermeki lelkület megőrzése
Hit és Fény képzés a Manrézában
Nevelni hittel, vidámsággal, szeretettel
Szalézi hittanos tábor Péliföldszentkereszten
Idén is gospel Solymáron
Szent Rókus ereklyéje
Szent Anna-napi ünnepek
"Oltalmad alá futunk..."
Hálaadó búcsú Máriapócson
Fórum
"Köszönjük, Szentatya"
A Szentatya az Akadémián
Életműdíj, gregoriánnal
A szentekben szabad Istent dicsérem
Assisi Szent Klára ünnepére (augusztus 11.)
Az Olvasó írja
Hetven év az Úr szolgálatában
Fórum
Tanúságtétel és tanítás
Az Emmánuel Közösség nemzetközi táboráról
Mária, segíts!
Szlovénia kegyhelye: Brezje
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája
1. rész
Fekete történet
Egy jegyzetíró füzetéből
Elhunyt P. Morlin Imre
"Hozzád repül szívünk imája..."
Ötszáz éves a szeged-alsóvárosi Havi Boldogasszony-templom
Családi ünnep Szigetmonostoron
Jubileumi programok Tolnán
Fórum
A lelki töltekezés helye
Húszéves a Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház
A legfontosabb a csend
Gáspár István a Mater Salvatoris Lelkigyakorlatos Házról
Fény az úton
A Jó Pásztor nővérek a nőkért
Jézus osztozik az életünkben
Silouane Ponga atya Homokkomáromban
Ifjúság
Barát vagy haver?
Fiatalokkal beszélgetve
Jubileumi tábor - töretlenül
"Fiatalok az egységes Európáért"
Rover-találkozó Portugáliában
Krakkói jegyzetek
Kávéházi örömhír
Rejtvény
Kultúra
Mirandola fordulása
Ijjas Antal elfeledett regényéről
Francia földön: Versailles-Grosbois-Marseille
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (XI.)
Egy "ismeretlen" pap író
Domonkos István
Szegedi mise
Dohnányi művének első CD-felvétele
Fórum
Lapáttal Bajorországban
Mozaik
Imádság a vatikáni kertekben
Pompás imola
Mise a templomkertben

 

"Minek szól bele a pápa?"

"Két emberre tartozik, hogy szeretik egymást vagy sem. Minek szól bele a pápa, ez nem rá tartozik" - hallhattuk a nemzetközi hírszolgálatok tálalásában néhány önkényesen megkérdezett személy véleményét a Hittani Kongregáció legújabb dokumentumáról, melynek pontos címe: Megfontolások a homoszexuális személyek együttélésének törvényes elismerésére vonatkozó tervekkel kapcsolatban. A semleges közvélemény-formálók véletlenül sem kérdeztek meg olyanokat, akik támogatják a Szentszék álláspontját, nehogy úgy tűnjék, hogy részrehajlóak a többségi vélemény irányában. Így a Szent Péter téren tüntetők maroknyi csapatának handabandázását élvezhettük világszerte, és a tájékozatlan médiafogyasztóban valóban felmerülhetett a kérdés, hogy miért is avatkozik a Vatikán olyan dolgokba, amelyekhez semmi köze. "Szabadságban élünk, mindenkinek joga van azt szeretni, akit akar." Csakhogy a kérdés lényege nem ez. Egyre több nyugati demokráciában a homoszexuális élettársi kapcsolat ugyanolyan törvényi elismerést és kedvezményeket élvez, mint a házasság és a család intézménye. A képlet mindenütt a magánélet szférájából indul ki: két azonos nemű ember vonzódik egymáshoz. Utána rájönnek, hogy a hitelek, adókedvezmények, örökösödés terén a társadalom nagyobb biztonságot ad a házasságban és családban élőknek - nem is szólva a gyermektartási pótlékról -, következésképpen őket úgymond hátrányban részesíti. Ezen a szinten a kérdés már nem az, hogy erkölcsileg és társadalmilag helyes vagy helytelen-e ez a magatartásforma, a hangsúly csupán arra terelődött, hogy egy csoport nem részesül ugyanazokban a törvényi és anyagi elismerésekben, mint a másik, ezt a helyzetet pedig orvosolni kell. A Hittani Kongregáció dokumentuma felteszi az i-re a pontot: a homoszexuális élettársi kapcsolat még analóg értelemben sem tölti be azt a feladatot, amely miatt a házasság és a család sajátságos és minőségi elismerést kap. Sokan már a Szentszéknek ezt a kendőzetlen állásfoglalását is túlzásnak vélték, pedig nem elégszik meg ennyivel. A katolikus hívő kötelessége - olvashatjuk -, hogy hangsúlyozza a jelenség erkölcstelen jellegét, és kérje az államtól annak bizonyos korlátok között tartását, a képviselőknek pedig "erkölcsi kötelességük", hogy megakadályozzanak minden olyan törvénytervezetet, amely legális elismerést akar adni a homoszexuális élettársi kapcsolatoknak. A józan ész nem igazolhat olyan törvényt, amely ellentétes a természetes erkölcsi törvénnyel. A katolikus egyház tapintattal és tisztelettel áll a homoszexuális személyek mellett, de azt határozottan visszautasítja, hogy a törvényhozás egyenlőségjelet tegyen a homoszexuális és heteroszexuális házasság és család közé. Természetesen a törvényhozás önálló és független a Hittani Kongregáció megfontolásaitól, csakúgy, mint a józan észtől, az erkölcsi törvénytől vagy a társadalmi kényszerektől. Ezért is fordulhat elő, hogy megszavazza az abortuszról, az eutanáziáról vagy akár a homoszexuálisok egyenlő jogairól szóló törvényt.

Papp Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu