|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Életműdíj, gregoriánnal A nappaliban álló pianínón terrakotta Kodály-fej. A szobor modellje egy friss Beke Manó-díjas kaposvári tanárnő kedves zeneszerzője. Zeneakadémiai diplomakoncertjén is ott ült a Tanár úr a díszpáholyban, s figyelte, milyen átéléssel vezényel a fiatal zenepedagógus. Az évtizedekkel ezelőtti hangverseny az egyik izgalmas emléke a csaknem négy évtizede a katedrán álló Iharos Csabáné tanárnőnek, akivel otthonában beszélgetünk a múltról. Az ének-matematika szakos tanárnő a Bolyai János Matematikai Társulat legutóbbi vándorgyűlésén vette át a Beke Manó-emlékdíjat. A Táncsics Mihály Gimnázium tanára életművéért, kiváló matematikaoktató és népszerűsítő munkájáért kapta a pályán elérhető legrangosabb szakmai kitüntetést. Mindig zenész szeretett volna lenni, ezért választotta a Zeneakadémiát, de édesanyja kérésére néhány év után az ELTE-re is felvételizett. Azóta sem a zenéről, sem a matematikáról nem tud lemondani. Azt vallja: a szépség benne rejlik a zenében és a matematikában is. Az állítás első felével könnyen egyetérthetünk, de vajon mitől szép egy többismeretlenes egyenlet? - A megoldása jár különleges élménnyel, ez jelenti a szépséget - mondja Iharos Csabáné. A gyerekek sajnos csak tucategyenletekkel találkoznak, ezért fedezik fel nehezen az eredményig vezető út szépségét. S ha már az általános iskola alsó tagozatában nem elég érzékeny, találékony a pedagógus, akkor nyomban kihuny a különben mindenkiben benne rejlő matematikai érdeklődés. Szerencsére, az elmúlt harmincöt évben, mióta a Táncsics gimnáziumban tanít, többnyire matematika speciális osztályokat kapott, így a tudásvágy még inkább tetten érhető tanítványaiban. A dél-dunántúli régió megyéi közötti versenyeken évről évre az ő diákjai nyerik az első helyeket, az Arany Dániel és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyeken is kiemelkedő helyen szerepelnek növendékei, csakúgy, mint a Kenguru országos matematikai versenyen vagy nemzetközi versenyeken. Többségük matekból felvételizik, több mint kilencven százalékuk be is jut az egyetemekre. Tavaly a Graphisoft Alapítvány "A magyar matematika oktatásért" díjjal tüntette ki a pedagógust. A sikerekről így vélekedik: - Ezek a szép eredmények közösek, de leginkább a diákjaimé az érdem. A felkészítő tanár személye természetesen fontos, de én ezt a Szentlélek kegyelmeként élem meg. Közvetítője lehetek egy szép tudománynak, nyomon követhetem a tehetségek útját, és örülhetek sikereiknek. A Szentlélek sugallatára magyarázok a táblánál vagy a matematikafüzet fölé hajolva. A versenyek után - idehaza vagy a Jézus Szíve-templomban - mindig hálát adok azért, hogy az Úr megengedte nekem, hogy kiéljem legnemesebb hajlamaimat, ébren tartsam tanítványaim érdeklődését, neveljem, motiváljam őket a számok birodalmában. Ez nagy boldogság és nagy felelősség is. A zene és a számok világa tehát összefonódik Iharos Csabáné életében. Úgy, ahogy az agyunkban a kétféle képességet irányító központ. A zenei vonásokat nehezebb felismerni a matematikában, míg a zenében szigorú rend és matematikai törvényszerűség uralkodik. A zeneelmélet, az összhangzattan tiszta matematika. Amikor arról kérdezem, Kodály-e a kedvence, így felel: - Egyik kedves zeneszerzőm a sok közül. Vannak zenei óriások, akiket nem lehet összehasonlítani. Szerintem ilyen Kodály, Mozart, Verdi, Bartók és Bach is. Mostani "kedvencem" pedig, ha lehet egyáltalán ilyet mondani, az egyházi zene, a gregorián. Lőrincz Sándor
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|