Uj Ember

2003.08.10
LIX. évf. 32. (2871.)

Boldog Edith Stein
emléknapja:
augusztus 9.

Főoldal
Címlap
Kereszt-út-levél
Hétköznapi hűség
Befejeződött a szociális testvérek káptalanja
"Minek szól bele a pápa?"
Lelkiség
"Élő kenyér"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Az egyház az eucharisztiából él
HOMÍLIAVÁZLAT
Őrizzük liturgiánk szépségeit
LITURGIA
Gondolatok a hét szentjeitől
Szent Domonkos
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Ha a Teremtő velünk...
Európa társvédőszentje
Edith Stein emlékezete
Tíz mondat a fölemelkedésről
Akinek a török kiűzését köszönhetjük
Élő egyház
Fontos a gyermeki lelkület megőrzése
Hit és Fény képzés a Manrézában
Nevelni hittel, vidámsággal, szeretettel
Szalézi hittanos tábor Péliföldszentkereszten
Idén is gospel Solymáron
Szent Rókus ereklyéje
Szent Anna-napi ünnepek
"Oltalmad alá futunk..."
Hálaadó búcsú Máriapócson
Fórum
"Köszönjük, Szentatya"
A Szentatya az Akadémián
Életműdíj, gregoriánnal
A szentekben szabad Istent dicsérem
Assisi Szent Klára ünnepére (augusztus 11.)
Az Olvasó írja
Hetven év az Úr szolgálatában
Fórum
Tanúságtétel és tanítás
Az Emmánuel Közösség nemzetközi táboráról
Mária, segíts!
Szlovénia kegyhelye: Brezje
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája
1. rész
Fekete történet
Egy jegyzetíró füzetéből
Elhunyt P. Morlin Imre
"Hozzád repül szívünk imája..."
Ötszáz éves a szeged-alsóvárosi Havi Boldogasszony-templom
Családi ünnep Szigetmonostoron
Jubileumi programok Tolnán
Fórum
A lelki töltekezés helye
Húszéves a Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház
A legfontosabb a csend
Gáspár István a Mater Salvatoris Lelkigyakorlatos Házról
Fény az úton
A Jó Pásztor nővérek a nőkért
Jézus osztozik az életünkben
Silouane Ponga atya Homokkomáromban
Ifjúság
Barát vagy haver?
Fiatalokkal beszélgetve
Jubileumi tábor - töretlenül
"Fiatalok az egységes Európáért"
Rover-találkozó Portugáliában
Krakkói jegyzetek
Kávéházi örömhír
Rejtvény
Kultúra
Mirandola fordulása
Ijjas Antal elfeledett regényéről
Francia földön: Versailles-Grosbois-Marseille
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (XI.)
Egy "ismeretlen" pap író
Domonkos István
Szegedi mise
Dohnányi művének első CD-felvétele
Fórum
Lapáttal Bajorországban
Mozaik
Imádság a vatikáni kertekben
Pompás imola
Mise a templomkertben

 

Szegedi mise

Dohnányi művének első CD-felvétele

Gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszter kezdeményezésére 1928-ban pályázatot írtak ki mise komponálására, melyet a szegedi Fogadalmi-templom felszentelésének ünnepére szántak. A világhírű zongoraművész, karmester és zeneszerző, Dohnányi Ernő (1877-1960) az első körben eredménytelen pályázat második fordulójára - Király-Kőnig Péter baráti unszolására - készítette el "szakrális programzenéjét". A bírálóbizottság egyértelműen Dohnányi művét hozta ki győztesnek, melyet 1930. október 25-én mutattak be, a szerző vezényletével.

A Szegedi mise olyan, mint a Fogadalmi-templom. Fenséges és lenyűgöző hatású, melyben az ősi, hagyományos formák jól megférnek a századfordulóra jellemző színpompával. Eklektikus - ahogy Dohnányi teljes életműve is annak tekinthető. Jóllehet e jelzőt a "hivatásos" ítészek gyakran negatív kritikaként említik, e több stíluselemből építkező, sajátos "művészi látásmód" valójában összegzésnek is tekinthető. Különösen akkor, ha ezt valaki olyan ízléssel műveli, mint Dohnányi, akinek a kommunista diktatúra idején feledésre kárhoztatott kompozíciói egyre-másra kerülnek újra a figyelem középpontjába. (Az Erkel Színházban az elmúlt szezonban újították fel A vajda tornya című operáját.)

Dohnányi ötvenperces, nagy előadói apparátust - négy énekes szólistát, szimfonikus zenekart, orgonát és nyolcszólamú kettős kórust - igénylő miséjének állandó részeit (Kyrie - Gloria - Credo - Sanctus - Benedictus - Agnus Dei) zenekar, változó részeit (Introitus - Graduale - Alleluja - Offertorium - Communio) orgona kíséri.

A szegedi dómban tíz évvel ezelőtt, majd idén június 13-án, az Egyházzenei Hetek keretében csendült fel újra a Missa in dedicatione Ecclesiae, vagyis a Templomszentelési mise. A Magyar Rádió élőben közvetítette az eseményt. A bravúros szervezésnek köszönhetően a koncert napján már kapható volt a mise CD-n. A zenei anyagot egy nappal korábban rögzítették a helyszínen, a sokszorosítás, a borítók elkészítésének fázisait pedig éjszaka bonyolították le a Rádió lelkes munkatársai.

Ábrahám István egyházmegyei zeneigazgató a mise történetét és jellegzetességeit vázoló ismertetésében utal arra, hogy a zeneszerző művével áttételesen a csanádi egyházmegye első püspöke, a velencei származású Szent Gellért előtt is tiszteleg. Dohnányi számára ismert tény volt, hogy Velencében alkalmazták először a többkórusos énekmódot, amelyet Willaert, Rore, Gabrieli, Monteverdi munkássága nyomán vett át egész Európa. Dohnányi úgy illesztette a két kórus mellé a négy énekes szólamait, hogy azok nem különülnek el, hanem "harmadik kórusként" szólalnak meg. Több tétel alaphangulata fájdalmas, panaszos könyörgés. A zeneszerző ezzel akarja kifejezni, hogy a templom építésével a város az árvízzel járó szenvedésnek állított emléket, ugyanakkor felidézi a Trianon által szétszakított magyarság bánatát is. A záró Communio-tétel viszont bizalmat és reményt sugároz...

Pallós Tamás

(A Magyar Rádió Énekkara, Szegedi Szimfonikus Zenekar, vezényel: Strausz Kálmán, közreműködik: Frankó Tünde, Németh Judit, Somorjai Simon, Szüle Tamás - ének, Hock Bertalan - orgona - Magyar Rádió Rt., 2003)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu