Uj Ember

2002.09.15
LVIII. évf. 37. (2824.)

"Uram, ha testvérem vétkezik ellenem, hányszor kell megbocsátanom neki?"

Főoldal
Címlap
Negyvenéves óhaj teljesült
Templomot szenteltek Szombathelyen
Cigánypasztorációt is tanulnak majd a kispapok
Beszámoló a püspöki konferencia üléséről
Tízparancsolat és erkölcs
A jubileumi Mindszenty-zarándoklat elé
Hétvégi élmény
Lelkiség
"Miképpen mi is megbocsátunk..."
Évközi 24. vasárnap
Az olvasmányos könyvekről
Élet és liturgia
Comunione e Liberazione
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Róma és Johannesburg: ég és föld?
Jegyzetlap
Boldog születésnapot!
Jelenpor-válogatás
Lapszél
Jogilag is lehet...
Élő egyház
Szeretnék kegyhellyé nyilvánítani
Kápolna épül Szentlaposon
A vallásos személyek és hatásuk a társadalomra
Nemzetközi Biblikus Konferencia Szegeden
Karitász a boldogabb családokért
Konferencia Veszprémben
Szent László nyomában, Kanadában
Élő egyház
Fegyverekkel a leghatékonyabb?
A Vatikáni Rádió főigazgatója a nemzetközi kérdésekről
Vallások és kultúrák konfliktus és párbeszéd között
Találkozó Palermóban
Fórum
A börtönbe "lopakodó" Jézus
Éjszakai szentségimádás
Eszterhás György halálára
Japán ezüst a Fájdalmas anyáért
Kaposvári kislány a rajzpályázat győztese
Visszatérő múlt
Ötven évvel ezelőtt írtuk
Az Olvasó írja
Különleges harangszó
Fórum
Az egyház kincse nem a sajátja
"Jelentős része vagyunk a kulturális örökségnek"
...Beszélgettem a fákkal...
Vencsellei István kiállításáról
Stációk Brassóba
Sonkodi Rita táblaképei
Fórum
Kristályok tanúsága - avagy a kereszt törvénye
A Szeretet ugyanaz mindenhol
Nemzetközi novíciátusi képzés a Szociális Testvérek Társaságában
Fórum
Vác főpásztora, az egyházjog tudósa volt
+ Bánk József érsek (1911-2002)
Visszapillantás a II. vatikáni zsinatra
Ferde torony Szentlászlón
Megáldják a megújuló templomot
Templomszentelés Herceghalmon
Magyarország előtérben
Ifjúság
"Hogyan szoktuk és hogyan érdemes kezdeni?"
Várnai Péter egyetemi lelkész évnyitó gondolatai
A valóság - és ami előttünk van
A Budapesti Egyetemi és Főiskolai Lelkészség hírei
Emberhalász
Rejtvény
Megkevertük
Kultúra
Eltévedt golyó
Költői tériszony
Csoóri Sándor új kötetéről
Új honfoglalás
Ritmus - változó időben
Fórum
A tárgyakon túl
Mindszenty-emlékhelyek
Emléke holtában is élő
Mozaik
"Értetek"
Zarándoklat és hálaadás
Tizenöt éves a Makrovilág
Rieger Tibor M. S. mester-díjas
Kék hercegnővirág

 

Költői tériszony

Csoóri Sándor új kötetéről

Csoóri Sándor a hetven esztendején túl éppen úgy járt, mint Illyés Gyula. A személyes, vallomásosabb hang többször szólal meg költészetében, mint a küldetéses; az én-líra darabjai szám szerint többen vannak már új kötetében az úgynevezett közösségi létverseknél. A költő anélkül, hogy lemondana bármiről (vö. Babits), anélkül, hogy az igazmondást abbahagyná (vö. Illyés), eddigi életművét újabb könyvvel teszi teljesebbé, melyben már nem a politikus-prófétikus portréját találjuk, hanem a homo moralisét. Bárhol is találjuk a versek szignálásai szerint: Esztergomban, Párizsban, Erdélyben, Krétán vagy Finnországban, a számadó nyugtalanság azt érezteti az olvasóval, hogy Csoóri mindenütt a háborúsebes Szarajevó párnájára hajtja le fejét. A XX. század végi Európa tájain így fog el meggyötört közszereplőt, írástudó művészembert a csöndes tériszony. A tériszony igen komisz érzés. Orvosi tankönyvi leírása helyett idézetért inkább Széchenyi Naplóját üssük föl: "Nem ismerek borzalmasabb érzést, mint mélység felett lebegni, amelybe az ember azt hiszi, minden pillanatban belezuhanhat. Lábtörés, sőt nyaktörés is semmiség..." ahhoz képest. Pilinszkynek nem kellett már szakadék fölött sem állni, mint a grófnak 1825-ben a Pireneusokban, hogy szobájában elfogja a szeretet tériszonya. A poklot is térélménynek nevezte. A tériszony valójában pokoli táj, ahol nem lehet szeretni, se mást tenni vagy gondolni, hiszen a pánikérzés minden mást kiolt.

Ilyenkor az ember akár négykézlábra is leereszkedne. (Négykézláb másztam... - József Attila istenhiánytól szenvedve így láttatja, ebben a kiszolgáltatott testhelyzetben önmagát.) Vagy kapaszkodna valamibe. (De sehol semmi. Már csak a bóbiskoló / ághegyek vége mozog.) Csoóri Sándor számára az Úr nem cetet küld, vigaszul pedig nem ama jónási tök árnyát nyújtja, hanem egy hangyát vetet észre a költővel. Már a kilencvenes években olvashattuk azt a képet, melyben a költő mezítelen nagylábujját körbejárja egy hangya, akárha a kölni dómot a turista, zarándok. Egyik legbravúrosabb hasonlatának véltem, s tartom, hiszen az emlegetett költőelőd, József Attila is minden bánatot és gyengédséget ki tudott e szorgos kis állatka segítségével fejezni: a férfifájdalmat például, mikor a költő könnycseppjéből iszik a hangya, s nem lesz többé kedve dolgozni. Csoóri Sándorról jegyezzük meg ezt a kétségbeesésében is tündéri mikrorealizmusát. A térbe vesző ember, akin a történelem még taszítana is egyet, tekintetével megfogódzhat egy hangyába:

Azt se bánnám, ha csak egy hangya jönne:

Noé kis adjutánsa, hátán az út porával.

Titokban azt hihetném: hát túl vagyunk megint

Valami szörnyű próbán

S megint lehet majd valamire emlékezni.

(Huszadik századi pillanat)

Csoóri Sándor régtől ismerős motívumainak tezauruszába föl kell vennünk most már ezt a kedves kis lényt, e mindig eltaposhatót, ezt a sziszifuszi erőfeszítésekkel létezőt - a hangyát. Dió, hernyó, lepke, birsalma, szilva, orgona, kutya, aszszonysereg, angyal, hó, kő, csalán, rózsa, kapor, Duna, hollók - jelenthetem hiánytalanul jelen vannak az új kötetben. S persze a fű, a fű, a fű. Még az Illyés Gyula sírjáról való is. Simone Weil egyik füzetében a megváltás eszközét a gyerek kezében lévő fűszálhoz hasonlította, melynek segítségével a fölfelé mászó, de folyton visszahulló hangya éppen úti céljának pontjáig emelhető.

(Széphalom Könyvműhely)

Németh István Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu