Uj Ember

2002.09.15
LVIII. évf. 37. (2824.)

"Uram, ha testvérem vétkezik ellenem, hányszor kell megbocsátanom neki?"

Főoldal
Címlap
Negyvenéves óhaj teljesült
Templomot szenteltek Szombathelyen
Cigánypasztorációt is tanulnak majd a kispapok
Beszámoló a püspöki konferencia üléséről
Tízparancsolat és erkölcs
A jubileumi Mindszenty-zarándoklat elé
Hétvégi élmény
Lelkiség
"Miképpen mi is megbocsátunk..."
Évközi 24. vasárnap
Az olvasmányos könyvekről
Élet és liturgia
Comunione e Liberazione
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Róma és Johannesburg: ég és föld?
Jegyzetlap
Boldog születésnapot!
Jelenpor-válogatás
Lapszél
Jogilag is lehet...
Élő egyház
Szeretnék kegyhellyé nyilvánítani
Kápolna épül Szentlaposon
A vallásos személyek és hatásuk a társadalomra
Nemzetközi Biblikus Konferencia Szegeden
Karitász a boldogabb családokért
Konferencia Veszprémben
Szent László nyomában, Kanadában
Élő egyház
Fegyverekkel a leghatékonyabb?
A Vatikáni Rádió főigazgatója a nemzetközi kérdésekről
Vallások és kultúrák konfliktus és párbeszéd között
Találkozó Palermóban
Fórum
A börtönbe "lopakodó" Jézus
Éjszakai szentségimádás
Eszterhás György halálára
Japán ezüst a Fájdalmas anyáért
Kaposvári kislány a rajzpályázat győztese
Visszatérő múlt
Ötven évvel ezelőtt írtuk
Az Olvasó írja
Különleges harangszó
Fórum
Az egyház kincse nem a sajátja
"Jelentős része vagyunk a kulturális örökségnek"
...Beszélgettem a fákkal...
Vencsellei István kiállításáról
Stációk Brassóba
Sonkodi Rita táblaképei
Fórum
Kristályok tanúsága - avagy a kereszt törvénye
A Szeretet ugyanaz mindenhol
Nemzetközi novíciátusi képzés a Szociális Testvérek Társaságában
Fórum
Vác főpásztora, az egyházjog tudósa volt
+ Bánk József érsek (1911-2002)
Visszapillantás a II. vatikáni zsinatra
Ferde torony Szentlászlón
Megáldják a megújuló templomot
Templomszentelés Herceghalmon
Magyarország előtérben
Ifjúság
"Hogyan szoktuk és hogyan érdemes kezdeni?"
Várnai Péter egyetemi lelkész évnyitó gondolatai
A valóság - és ami előttünk van
A Budapesti Egyetemi és Főiskolai Lelkészség hírei
Emberhalász
Rejtvény
Megkevertük
Kultúra
Eltévedt golyó
Költői tériszony
Csoóri Sándor új kötetéről
Új honfoglalás
Ritmus - változó időben
Fórum
A tárgyakon túl
Mindszenty-emlékhelyek
Emléke holtában is élő
Mozaik
"Értetek"
Zarándoklat és hálaadás
Tizenöt éves a Makrovilág
Rieger Tibor M. S. mester-díjas
Kék hercegnővirág

 

Jegyzetlap

Hogy miért kell imádkoznunk? Mert élünk. Nem azért, mert az egyház tanítja. Imádkozik az is, aki nem tagja az egyháznak. De az egyház azért tanítja, mert isteni eredetű, érzékeny a létezés lényegeire, megvan benne a józan belátás képessége, s ezen túl az engedelmesség. Ha enni annyi, mint gondolkodni, akkor hinni annyi, mint inni. Szomjan hamarabb hal meg az ember, mint éhen. Ha gondolkodni már nem képes, imádkozni még mindig tud. Imádkozni lehet egy pillantással, egy gyönge mozdulattal, az utolsó előtti csönddel is. Az imádság mélyebbre ér le, mint a gondolat. Illetve az igazi gondolat az imádság fénye után tapogat, és nagy kegyelem, ha körülnézhet abban a barlangban, amelyben az imádság otthonos. Hogy mekkora az európai, a civilizált ember szellemi-lelki hanyatlása, ebből látszik: a gondolkodás, mint valami eredeti dolog, mely mindig kínál váratlan fordulatokat, úgy-ahogy érdekli, bár azért alaposan elhanyagolja, de az imádságról a kötelező föladat jut eszébe, ha egyáltalán eszébe jut róla valami. Nyűgös, száraz, mások kitalálta kötelező föladat. S ez még a jobbik eset. A rosszabbik az, ha fogalma sincs arról, mi az imádság, mit jelent, hogyan kell, minek? Mert kár vele időt tölteni. Fárasztó. Fölösleges. Idejét múlta. Babona. Mert milyen Isten az, aki... stb., stb. Nem vagyunk a középkorban. Nem hát; a posztmodern típusú paleolitra kezd hasonlítani, amiben vagyunk.

Jó, igen, van, akinek nem tudunk mondani semmit, mert hallani sem akar "ilyesmiről". De aki szeretne imádkozni, ha kitartóan szeretne, fog is. Azzal, hogy szeretne, el is kezdte. Az imádság, a szótlan, a vágyott imádás legbelső rezdülésével kezdődik. Talán nem több egy sóhajnál: Istenem, de jó volna szeretni téged. Ha tudnám, hogy vagy, szeretnélek... Ami így nem igaz. Nem tudnom kell azt, amit szeretnék - talán nem is lehet -, hanem szeretnem. Akit szeretnek, annak lennie kell. Később megihlet, hogy akit szeretek, az Szeretet. Az Isten iránti legnagyobb tudás a szeretet. Ezért hozzá imádkozni anynyi, mint ezt mondani neki: Uram, szeretlek. Azt mondani neki, számtalan formában: Én Uram, én Istenem. Az imádság legszebb formája a csöndes, mély, ismétlődő, az egész embert megmozdító szeretet-megvallás. Ha egész lényét, akkor a nyomorúságait is. Az Isten és az ember erőinek kimondhatatlan egyenlőtlenségét belátva, s alázattal elismerve, az imádságos ember könyörög: Istenem, jöjj segítségemre! Most derül ki, hogy aki Istenhez imádkozik, nem teheti másként, csak az emberért, az ember javáért, anélkül, hogy erről imádságában akár egy szót is szólna. Isten nevének puszta kimondása az ember legradikálisabb érdeke, mert Isten neve áldásként száll minden emberre. Az imádság formájú imádás a kifejezett kérésekig terjedhet, amelyek a személyes emberi egzisztenciát érintik. Imádkozom, mert vagyok, és mert ti vagytok. Mert "menthetetlenül egy vagyunk" (P. J.). Mert ha vagyunk, csak egymásért lehetünk. Mert nemcsak mi vagyunk Istenért, hanem mert Isten is értünk van, bárhogyan hangozzék is ez. Imádkozom, mert imádság helyett nem tehetek mást. Ha csak élek, imádság nélkül a halálomat sürgetem, a másodikat, a véglegeset. Ha azt hiszem, az élet rovására imádkozom, nemcsak azt nem tudom, mi az imádság, azt sem, mi az élet. Mivel az élet Krisztus, és én élek, akkor is imádkozom, amikor éppen mást csinálok. Minden, ami Istentől jön és hozzá megy vissza, élet. Az életnek nincsenek életesebb és kevésbé életes szakaszai Krisztusban. Az élet egy. Ő ezt az egy életét adta oda azért, hogy imádkozhassam. Én pedig teljes szívvel azon vagyok, hogy megértsem, mit akart; imádkozom.

.

Vasadi Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu