|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
"Velünk lehet beszélni..." Lelki elsősegély telefonszolgálatok Magyarországon Vannak telefonszámok, amelyek mindig "kéznél vannak", amelyeket fejből tudunk - legyen szó akár családunkról, barátainkról, hivatalos ügyeink intézéséről vagy épp közérdekű hívószámokról. Vannak "bezárult", életük története, sérülései során elszigetelődött emberek, akiknek nincsenek olyan elérhető rokonaik, barátaik, akiket felhívhatnának, akikkel beszélhetnének, ha bajba, az életüket fenyegető krízisbe jutottak. Pedig bizonyított tény, hogy problémáink puszta elmondása, megbeszélésük, megosztásuk másokkal - jelentős lépés megoldásuk, enyhülésük felé. Mindazokra gondolva, akiknek "épp most", válság idején "nincs emberük", hívta életre az 1950-es években, Angliában Chad Varah anglikán lelkész a lelki elsősegély telefonszolgálatot, amely azóta szerte a világon elterjedt. Hazánkban 1970-ben kezdődött a története, Szabó Pál debreceni pszichiáter egyéni kezdeményezésére. Magyarországon ma harminchat szolgálat működik, közülük huszonkilenc a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) keretein belül. Egy lelki elsősegély telefonszolgálat alapvető célkitűzése, hogy az életveszélybe, öngyilkossági krízisbe került embereket névtelen, "arc nélküli", mégis személyes segítő beszélgetés(ek) során átsegítse mélypontjukon. Ennek szinte elengedhetetlen feltétele, hogy egy-egy ilyen szolgálat éjjel-nappal működjék, bármikor kész legyen fogadni a sok esetben utolsó szalmaszálba kapaszkodó segélykérő hívásokat. A LESZ-nek mégis vannak olyan telefonszámai, amelyek naponta csak tizenkét (vagy még kevesebb) órán keresztül "élnek" - természetesen anyagi okokból. Nem a vonalak díja miatt, hiszen a MATÁV-val sikerült megállapodást kötniük ingyenes, úgynevezett zöld számokról és azok támogatásáról. A háttér, az infrastruktúra, a fűtés, a világítás, az önkéntes munkatársak, illetve képzésük költségeinek fedezése jelent éves szinten olyan kiadásokat, amelyeket az előző kormányzati ciklusban elnyert költségvetési támogatásból így is alig-alig lehet fedezni. Fejlesztésre, újabb vonalak létesítésére pedig végképp nincs lehetőség. Erre főként Budapesten volna szükség, ahol három szolgálat működik, de tíz sem lenne sok. A hívások száma évente körülbelül nyolcszázezer. A mentálhigiéné ügyében érdekelt tárcák, így például az egészségügy és a telefonos szolgálatok intézményes kapcsolata nem könnyen kezelhető vagy megfogalmazható kérdés: mert jóllehet tény, hogy számos öngyilkosság nem történik meg a telefonos segítő beszélgetéseknek, a krízisintervenciónak köszönhetően, de azt már nem lehet "papíron", számszerűsítve kimutatni, hogy emiatt évente hány embert nem kellett kórházi ellátásban részesíteni. De azt sem tudjuk, hány munkaóra-kiesést "takarít meg" egy beszélgetés, segítség a kritikus lelkiállapotban. Magyarországon a lelki elsősegély telefonszolgálatok mentálhigiénés prevenciós munkájának kevés a hagyománya, pedig ez az egész nemzet lelki egészségét érintő kérdés. Buza Domonkos, a LESZ elnöke lapunk kérdésére elmondta: a régiók közti együttműködést szeretnék továbbfejleszteni. A szolgálatok folyamatos kapcsolatban állnak a helyi szociális és egészségügyi ellátóhelyekkel és más segítő szervezetekkel, ahová a bajba jutott embereket szükség esetén tovább lehet irányítani. Az emberek, ha látják is, vagy olvasnak róla, nem írnak fel rögvest egy ilyen számot azzal, hogy "ez egyszer még jól jöhet". Egy-egy ilyen telefonszámnak "épp most", krízis idején kell kéznél lennie. Ezért a LESZ minden májusban telefonos napot rendez, amikor az összes szolgálat huszonnégy órán át működik. E hagyománnyá vált nap fő célja, hogy hallassanak magukról, ismertté váljanak, rendelkezésre tudjanak állni, jóllehet a hívások csaknem folyamatosan érkeznek hozzájuk. Fontos a nyilvánosság a lelki elsősegély telefonszolgálatok számára. A médiának kiemelt szerepe lenne a közösségi lélekvédelem feladatának támogatásában. Buza Domonkos elmondta, a szövetség médiafórumokon igyekszik elérni, hogy a híradások szenzációvadász, sok esetben minden empátiát nélkülöző, embertelen hangvétele megváltozzék. Az időről időre felbukkanó "hírértékű" - "sikeres" vagy "sikertelen" - öngyilkossági kísérletekről szóló beszámolók szinte teljesen figyelmen kívül hagyják az emberi szempontokat. Ez is kommunikációs probléma - vagy talán több annál? Érdektelenség? Pedig mindannyiunk közös érdekéről van szó, amely talán van olyan fontos, mint a különböző nézettségi indexek vagy példányszám-emelkedések. A lelki elsősegély telefonszolgálatok hivatása a gyógyító, nemegyszer életmentő kapcsolat, beszélgetés és meghallgatás kultúrájának ápolása: rendelkezésére állni az "épp most" jelentkező embernek. Vajon ez csak az ő hivatásuk? - szilás -
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|