Uj Ember

2002.05.26
LVIII. évf. 21. (2808.)

"Somlyó hegye addig áll,
ameddig a zarándokok
jönnek."

Főoldal
Címlap
Szent Erzsébet-ünnep Sárospatakon
Szolgáló szeretettel a gyermekekért
Mindenkinek szóló tanúságok egy konferencián
A móri példa
Hit, anyanyelv és nemzet összetartoznak
Lelkiség
A harmadik lehetőség
A Szentlélek házai
Mindvégig a hit útján
Élet és liturgia
A Nyolc Boldogság Katolikus Közösség
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mindannyiunk közös patrónája
A szlovák is Mária nemzete
Sztárok, sztárocskák
Lelki ismeret
Egy mai kaszinó - Pozsonyban
Szemétszedés
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Ezeréves a Kalocsa-kecskeméti Főegyházmegye
Új egyházművészeti kiállítás Kalocsán
Meghívás a papságra
Elvitték a páncélszekrényt
Sajtótalálkozó Egerben
Keresztény Élet - mostantól Erdélyben is
Élő egyház
Azerbajdzsánba és Bulgáriába látogat a pápa
Ideiglenesen nunciatúra lesz a bakui szálloda
Öt új szent - pünkösdvasárnap
Meghívás
Fórum
"Velünk lehet beszélni..."
Lelki elsősegély telefonszolgálatok Magyarországon
MAGYAR LELKI ELSŐSEGÉLY TELEFONSZOLGÁLATOK SZÖVETSÉGE
Krisztus "katonái" lettek
Sorállományú fiatalokat is bérmáltak a Mátyás-templomban
Szennay András: Visszatekintés
Ôszinte szó a félmúlt fel nem dolgozott árnyékai tisztázása érdekében
Az Olvasó írja
Olyannak mutatták, amilyen volt...
Fórum
Lihegve és imádkozva Csíksomlyón
Hit, anyanyelv és nemzeti kultúra összetartozik
Fórum
Tizenöt éve hiányzik...
Belon Gellért püspök
A remény nem hagy el
Ami a legfontosabb
Tavasz Salzburgban
Isten és az embertársak szolgálatában
150 éves a kunszentmártoni rózsafüzér-társulat
Váci Egyházmegye
Szálakat szőni az emberek felé
Nagybárkányi képek
Régi és új idők tanúja, Pásztó
Ifjúság
Boldog Apor Vilmos püspök és Szent Marcellin Champagnat atya
Gyerekek az Egységért
Lehetséges a békés jövő
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Szent művészet
Az ötvenötödik Cannes-i Filmfesztivál és az ökumenikus díj
"Magyar feltámadás"
Tíz mondat vétkeink terrorizmusáról
Két kaszasuhintás
Szentháromság
Fórum
Limai templomok
Mozaik
A karizmák ünnepe Máriaremetén
Pünkösdhétfői "seregszemle"
Futás az életért
Emléktábla - harmadszorra...
Ima után a Parlamentbe
Mindszenty bíborosra emlékeztek Rómában

 

A harmadik lehetőség

Eléggé meglepő, hogy János evangéliumában Jézus saját küldetésének céljáról szólva (3,16-18) ezt mondja: "Aki nem hisz, az már ítélet alá esett, mert nem hitt az Isten egyszülött Fia nevében" (18. v.). Az evangélium más helyein is találkozunk hasonló gondolattal: "Ítélet van most e világ felett..." (12,31; vö. 16,11). Amint igaz, hogy Jézussal az üdvösség korszaka, Isten uralma elérkezett és jelen van a világban, úgy az is igaz, hogy vele az ítélet is elkezdődött.

Közismert, hogy János evangéliuma az első század végén íródott, amikor Jézus követői már 60-70 év távlatából tekinthettek vissza mindarra, ami Jézussal és Jézus által történt ebben a világban. Nemcsak arra emlékeztek, hogy Jézus milyen fogadtatásra talált népe körében, hanem azt is látták, hogy azóta mi történt a zsidósággal (a 66-70-es zsidó háború következtében elvesztették függetlenségüket, templomukat, önálló nemzeti létüket), és hogy a keresztények jelenléte milyen ellenérzéseket szül és üldözéseket támaszt a pogány világban is.

Mindezek láttán a század végén joggal lehetett arra gondolni, hogy Jézus műve döntés elé állítja az embereket és népeket, és sorsuk attól függ, hogy hogyan foglalnak állást Jézussal kapcsolatban.

A keresztények azonban nemcsak Jézusra emlékeztek, hanem - az Ószövetség ismeretében - világosan látták, hogy Isten hányszor és hogyan ajánlotta fel az embereknek a béke és üdvösség lehetőségét. Isten és ember közös története a Paradicsommal indult, azzal a lehetőséggel, hogy az ember örömteli és harmonikus kapcsolatban éljen Istennel. Ekkor Isten az ősszülők személyében az egész emberiségnek kínálta fel ezt az életet.

Miután a bűnbeesés által ez a lehetőség szertefoszlott, Isten második ajánlata a szövetség volt, ezúttal egy kiválasztott nemzettel, Izrael népével. "Íme, eléd tártam ma az életet és a jót, de a halált és a rosszat is" - mondja Isten a kiválasztott népnek a szövetségkötés kapcsán. A szövetség, mely a nép számára az életet jelentheti, megköttetett, a feltételek ismertek. Ezentúl a nép dönt saját sorsa felől - azzal, hogy hű marad-e ehhez a szövetséghez vagy sem. Ha szó is lesz a továbbiakban Isten haragjáról, büntető ítéletéről, valójában minden az Isten által kiválasztott nép döntésének, magatartásának a következménye lesz.

A választott nép - a prófétai könyvek tanúsága szerint - nem tudott hű maradni, így Isten üdvözítő terve, amelyet a szövetség keretében kínált fel, nem valósulhatott meg. Ezért kínálta fel Isten az embereknek - elsőként a választott népnek, valójában azonban minden nemzetnek és minden embernek személyesen - a harmadik lehetőséget: "Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy mindaz, aki őbenne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen" (Jn 3,16). "Nem azért küldte Isten a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ" (17.v.). Isten célja a megmentés, a megszentelés, a fölemelés a vele való közösségbe - s az ember maga dönt afelől, hogy elfogadja-e ezt az ajánlatot vagy elveti. Saját maga határoz ezzel saját sorsa felől, saját maga választja az életet vagy a halált, az üdvösséget vagy a kárhozatot.

Ezért lehet azt mondani, hogy az ítélet már elkezdődött, most történik, sőt, már meg is történt. Azzal, ahogyan az ember döntött, ahogyan az ember fogadja és fogadta Isten ezen harmadik, minden előzőt felülmúló segítségét és ajánlatát.

Míg tehát az egyik oldalon az utolsó, nagy lehetőség elszalasztása és ennek következtében a pusztulás és a bűnhődés áll az ember előtt, addig a másik oldalon az Istennel való bensőséges barátság és harmonikus kapcsolat lehetősége. A János-előszó szerint Isten azoknak, akik hisznek Jézus nevében, "hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek" (Jn 1,12). Ők "Istenből születtek" (1,13), Jézus barátai (15,15), akikért Jézus az életét adja (15,12-13), elküldi nekik a Szentlelket, aki velük lesz mindörökké (14,16), számukra helyet készít az Atyánál, majd ismét eljön és magával viszi őket, hogy ők is ott legyenek vele az Atyánál (14,3).

Tarjányi Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu