|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A LÉLEK SZÓTÁRA A feloldozás Nem minden kötöttség, lefoglaltság rossz. Amikor az ember magára vállal sokféle feladatot, akkor ezt gyakran olyan húzóerőnek tekinti, amely felszabadítja adottságait, energiáit, hiszen minden erőpróba alkalmas erre. Az a feloldozás azonban, amelyre Jézus ad felhatalmazást az apostoloknak, képességeinknek, értékeinknek a bűn által való gúzsbakötöttségétől szabadít meg. Ha szemléltetni szeretnénk mindezt, talán az úgynevezett "szabadulóművészek" példája tárul elénk nagyon elevenen. A kényszerzubbonyba kötött vagy megláncolt, vagy éppen egy mély vízbe dobott, páncélszekrénybe bezárt ember produkciójának lényege, hogy megkötözöttségével, bezártságával súlyos veszélyeknek van kitéve, tehát nem egyszerűen a teljesebb mozgás lehetőségéért, hanem sokszor az életéért kell megküzdenie a közönség szórakoztatására. A bűn sem pusztán csak az életterünket, szabadabb lehetőségeinket korlátozza, hanem magában hordja a végzetes veszélyt, örök sorsunk teljes beszűkülését a kárhozatban. Minden bűnbánatban jelen van a szégyenérzet, abban pedig egy jókora rejtett öngyűlölet. Hiszen magunk hoztuk magunkat ilyen helyzetbe... Aki ebből képes minket felemelni, az egyúttal reményt is fűz hozzá, hogy egykor soha nem kell majd vádolnunk, mi több, gyűlölnünk magunkat. Egyúttal elfogadtatja velünk, hogy ott van bennünk a lehetőség a teljes benső megbékélésre, nem törvényszerűek az elbukásaink, a feloldozás ennek a kényszerességnek a fojtogató kötelékeiből is felszabadít. Ha van egyáltalán feloldozás. Ha létezik egyáltalán valaki, aki joggal és kellő megalapozottsággal jelentheti ki, hogy "én feloldozlak téged". Aki tud mire hivatkozni, hogy ezt megteheti. Jézus egyszer sem teszi meg, az evangéliumban nem találunk rá példát, hogy kijelentené: "ego te absolvo...", mindöszsze tanítványainak, a bűnös embereknek adja jelként ezeket a szavakat: "Bizony mondom nektek: amit megköttök a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldotok a földön, a mennyben is fel lesz az oldva" (Mt 18,18). Ő maga inkább megcselekszi egy-egy szorongató betegség meggyógyításával a feloldást, aztán rávilágít a testi csoda jelével mindennek az értelmére, amikor kijelenti, hogy a lélek is gyógyulást nyert, a gyógyult ember bűnei bocsánatot nyertek (vö. Mk 2,5, Lk 5,20). Természetes, hogy mindehhez hozzájárul az az Ószövetségből megörökölt szemlélet, amely a szenvedést közvetlenül valamilyen bűn személyes következményének tartotta, ennek megfelelően az addig gyógyíthatatlan szenvedőnek elég alkalma és ideje volt rá, hogy megutálja a bűnt, amely őt ilyen helyzet-be hozta. Amikor azonban Jézus felhívja rá a gyógyult figyelmét, hogy "többé ne vétkezzél, nehogy még nagyobb baj érjen; (Jn 5,14), ez nem tekinthető zsarolásnak, sokkal inkább a bűn kárhozatra vonatkozó veszélyét akarja kiemelni a Mester. Mindenesetre a testi gyógyítással rengeteg új képesség, lehetőség, kezdeményező- és alkotókészség tör föl az épségét visszanyert emberben, mindezt fel lehet használni bűnös célok érdekében is, ami nagyon könnyen megtörténhet, ha az új életerő nem kap kellő motivációt. Jézus azonban meghatározza a további életvitel mikéntjét azzal, hogy óva inti a gyógyultat mindenféle bűntől, sőt a nyomorúságukból való feloldással egyúttal küldetést is kapnak az épségüket visszanyertek. Van olyan vak koldus, aki mindjárt látóvá válása után csatlakozik az Úr tágabb tanítványi köréhez. A gyónásban kapott szentségi feloldozás valami hasonlót tesz velünk. A gyónó hitéhez már nincs szükség arra, hogy a feloldás ténye szemléltetve legyen valamilyen testi gyógyulással. Az viszont kétségtelen, hogy ha a feloldozott lélek küldetést kap az Isten Országában tisztultsága révén, ezzel pedig más szemlélettel, áldozati értékként tekint testi megpróbáltatásaira is. Így a benne rejlő erőről például a türelmes szenvedéssel is tanúságot tehet. Az az új esély pedig, amit a szentségi feloldozás jelent, bensőleg nem egyszerűen gyógyít, hanem a lélek feltámadását hozza előre, a halandó testbe. A tisztaságnak ebben az örömében érezhetjük meg a feltámadott lét nagyszerűségét, ami újabb vonzást jelent az ennek megfelelő életformához. Pajor András
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|