Uj Ember

2001.05.13
LVII. évf. 19. (2754.)

Nepomuki Szent János
(ünnepe: május 16.)

(fotó: Bugnyár)

Főoldal
Címlap
Szent Pál nyomában
A Szentatya zarándoklata
A csoda az emberben van, ahogyan küszködik
Mindszenty-zarándoklat Esztergomba
A jó pásztorra várva...
Imanap a felvidéki Komáromban
Tovatűnő évek
Lelkiség
Valóban "új" parancs
Párnája könyv vagy kődarab
A himnusz helye a zsolozsmában
Életige 2001. május
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az éltető kapcsolat
(Gondolatok László Lajos: „Dismas alászáll a poklokra" című könyvéhez)
Jelenpor
László Lajos: Dismas alászáll a poklokra
Sűrített teljesség
Lapszél
Pillanatkép
Élő egyház
Ezer év - ezer ministráns
Az esztergomi érsekség millenniuma
Regionális Ifjúsági Találkozó Pannonhalmán
A római magyar közösség hírei
Egy élet a munkásifjúságért Ikvay László atya emlékére László atya egy szűkös odúban ünnepelte pappá szentelésének 25.
Ikvay László atya emlékére László atya egy szűkös odúban ünnepelte pappá szentelésének 25. évfordulóját 1962-ben. Ekkor
Élő egyház
Gizellától a vasfüggöny lebontásáig
Bajor-magyar kiállítás Passauban
Gál István emlékezete
Fórum
"Ezeréves állam polgárai vagyunk"
Beszélgetés Rockenbauer Zoltán kulturális miniszterrel
Nagymarosi levél - részletek
A találkozó május 26-án, szombaton reggel 9-kor kezdődik
Konkoly vagy búza?
Neveléssel a boldogabb családokért
A nyáj
Székesfehérvári Egyházmegye
Hitélet a nagyváros szomszédságában
Perbál
Ifjúság
Gondola
Fontos a szabad játék
Ötéves a Szent Család Óvoda
A Dunántúl költője
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Szent Márton városában
A Szentatya levele lengyel művészekhez
A szülőfalum
Aktarab
Fórum
Rejtvény
Az alábbi szavak és betűcsoportok öt kivételével elhelyezhetők az ábrában. A kimaradt öt szóból az alábbi történet befe
A feloldozás
A LÉLEK SZÓTÁRA
Mozaik
A magyar életrevalóság jele
Templom alapkövét helyezték el Hernádkakon
A hétalvó
Az aranymise napja

 

Sediánszky János

Szent Márton városában

Szent Márton életéről nemrég abban a városban hallhattam, amelynek a kereszténység őskorában püspöke volt, s ahol kultusza keletkezett.


A Loire-menti Tours-ban, amely ma százharmincötezer lakosával központja a Franciaország kertjének nevezett tartománynak, és ősi gall-római településre, kövekre épült. Napjainkban azonban korszerűségével is büszkélkedhet: harmincezer diák tanul egyetemi fakultásain, és itt épült fel az ország legmodernebb technopolisa, tudományos-ipari parkja.

Szentünk, akit a miénknek is vallhatunk, 316-ban vagy 326-ban született a római Pannónia provincia Savaria városában, a mai Szombathely elődjében, így a helyi kalauzban eligazításul Hongrie-Magyarország neve is szerepel.

Márton édesapja légiós katonatiszt volt, akit ide-oda helyeztek, így kerültek Itáliába, majd Galliába.

Bár az ifjú már serdülőként elhivatottságot érzett a Konstantin császár által már éppen engedélyezett, törvényesített keresztény hitre és szerzetesi életre, apja akaratából előbb követnie kellett őt a katonai pályán, s így a császári gárda lovastisztje lett. Ezután játszódott le az Amiens-i városkapu előtt a legendás jelenet, amikor köpenyét kardjával kettévágta, és egyik felét ráterítette az ott kuporgó, rongyos koldusra. Aznap éjjel álmában Krisztus jelent meg előtte, elajándékozott köpenyében, s e szavakkal szólt hozzá: "Márton, ezt a köpenyt te nékem adtad!" Márton utána nyomban megkeresztelkedett, majd a hitben való megerősödése, elmélyedése és buzgó térítő munkája nyomán 371-ben Tours harmadik püspökévé választották. De továbbra is barlanglakó szerzetesként élt, a Loire folyó tufa-meredélyébe vájt, fából rakott cellájában, nyolcvan tanítványával tanított és térített, két kezük munkájából éltek, semmit nem adtak fel vagy vásároltak, mindenük közös volt, még bort is csak beteg társaik fogyasztottak orvosságképpen.

Számunkra külön érdekesség, hogy a barlangok egyikét ma is "A hét alvó cellájának" nevezik, amelyben a hagyomány szerint Pannóniából jött hét tanítványa húzta meg magát, akiket a helyi ismertető, későbbi időkre utalva, "magyar remetéknek" nevez, akik a szent halála után pontosan huszonöt évvel, egyazon napon, egyszerre követték mesterüket a túlvilágra.

Szent Mártont a ma kéttornyú gótikus székesegyház elődjében szentelték püspökké, majd háromszázhetvenhét év telt el a katedrális befejezéséig, 1534-ig, amely ma Franciaország egyik legszebb egyházi építménye. A XIII. században készült üvegablakai kék-vörös fényben ragyognak, és részben Szent Márton életét ábrázolják. Őt azonban egy másik templomban temették el, amit neki szenteltek, tornyát Nagy Károly még 800 körül kezdte építtetni, de a templom a XIX. század elejére úgy leromlott, hogy lebontották, s helyére új, bizánci stílusú bazilikát emeltek, amit az 1920-as években avattak fel. Csúcsán messzire mutat a szent négy méter magas, másfél tonna súlyú szobra.

Ennek kriptájában van a sírja, amely a kora középkortól a keresztény világ harmadik leglátogatottabb zarándokhelye, Róma és Compostela után. 1997-ben, halála 1600. évfordulóján II. János Pál pápa is tisztelgett itt, kézírásos bejegyzése is olvasható. Akárcsak magyar zarándokok emléktáblái, fogadalmi, szalagjai.

Ugyancsak a legenda szerint, amikor 397-ben eltemették, a virágok novemberben is nyílni kezdtek, ezért nevezik e hónapot "Szent Márton havának" is.

A magyar millennium eseményeinek sorában, az idei tavaszi fesztiválon mutatták be a budavári Mátyás-templomban Kocsár Miklós zeneszerző Szent Márton püspök dicsérete című oratóriumát, s így szülőföldjén mai zenemű is szól annak a szentnek a nagyságáról, aki jóval honfoglalásunk előtt kezdete és szimbóluma lett országainak, korabeli elnevezéssel, Gallia és Pannónia hitbéli kapcsolatának, összetartozásának...

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu