Uj Ember

2001.05.13
LVII. évf. 19. (2754.)

Nepomuki Szent János
(ünnepe: május 16.)

(fotó: Bugnyár)

Főoldal
Címlap
Szent Pál nyomában
A Szentatya zarándoklata
A csoda az emberben van, ahogyan küszködik
Mindszenty-zarándoklat Esztergomba
A jó pásztorra várva...
Imanap a felvidéki Komáromban
Tovatűnő évek
Lelkiség
Valóban "új" parancs
Párnája könyv vagy kődarab
A himnusz helye a zsolozsmában
Életige 2001. május
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az éltető kapcsolat
(Gondolatok László Lajos: „Dismas alászáll a poklokra" című könyvéhez)
Jelenpor
László Lajos: Dismas alászáll a poklokra
Sűrített teljesség
Lapszél
Pillanatkép
Élő egyház
Ezer év - ezer ministráns
Az esztergomi érsekség millenniuma
Regionális Ifjúsági Találkozó Pannonhalmán
A római magyar közösség hírei
Egy élet a munkásifjúságért Ikvay László atya emlékére László atya egy szűkös odúban ünnepelte pappá szentelésének 25.
Ikvay László atya emlékére László atya egy szűkös odúban ünnepelte pappá szentelésének 25. évfordulóját 1962-ben. Ekkor
Élő egyház
Gizellától a vasfüggöny lebontásáig
Bajor-magyar kiállítás Passauban
Gál István emlékezete
Fórum
"Ezeréves állam polgárai vagyunk"
Beszélgetés Rockenbauer Zoltán kulturális miniszterrel
Nagymarosi levél - részletek
A találkozó május 26-án, szombaton reggel 9-kor kezdődik
Konkoly vagy búza?
Neveléssel a boldogabb családokért
A nyáj
Székesfehérvári Egyházmegye
Hitélet a nagyváros szomszédságában
Perbál
Ifjúság
Gondola
Fontos a szabad játék
Ötéves a Szent Család Óvoda
A Dunántúl költője
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Szent Márton városában
A Szentatya levele lengyel művészekhez
A szülőfalum
Aktarab
Fórum
Rejtvény
Az alábbi szavak és betűcsoportok öt kivételével elhelyezhetők az ábrában. A kimaradt öt szóból az alábbi történet befe
A feloldozás
A LÉLEK SZÓTÁRA
Mozaik
A magyar életrevalóság jele
Templom alapkövét helyezték el Hernádkakon
A hétalvó
Az aranymise napja

 

Életige 2001. május

"Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni." (Jn 14,23)

* * *

Jézus mélyreható búcsúbeszédet intéz az apostolokhoz, és többek között arról biztosítja őket, hogy újra látni fogják egymást. Ugyanis kinyilatkoztatja magát azoknak, akik szeretik Őt.

Ekkor Júdás, nem a karióti, megkérdezte tőle, hogy miért nekik nyilatkoztatja majd ki magát, és miért nem a tömeg előtt. A tanítvány arra vágyott, hogy Jézus nagyszabású, külsődleges módon nyilatkoztassa ki magát

Jézus azt válaszolja, hogy nem látványos és külsődleges módon fogja magát kinyilatkoztatni, hanem oly módon, hogy ahol hit és szeretet van, ott a Szentháromság egyszerűen és rendkívülien a hívek szívébe költözik.

Jézus ezzel a válaszával pontosítja, hogy halála után milyen módon marad övéi között, és azt is elmagyarázza, hogyan lesz majd lehetséges kapcsolatban maradni vele.

Jézus jelenléte a keresztény emberben és a közösségben tehát már mostantól fogva megvalósulhat, nem csak a halál után, ezért nem kell a jövőre várni. Jézus jelenlétét elsősorban nem a kőből épült templom fogadja be, hanem a keresztények szíve, és így ez a szív új tabernákulummá, a Szentháromság élő hajlékává válik.

Hogyan érheti el a keresztény ezt a szintet? Hogyan hordozhatja bensőjében magát Istent? A Jézus iránti szeretet olyan, amely nem pusztán a szentimentalizmusban, hanem a konkrét életben nyilvánul meg, elsősorban abban, hogy éljük az Igét.

Erre a tettekben megnyilvánuló szeretetre válaszol Isten saját szeretetével: a Szentháromság a keresztény ember szívébe költözik.

Melyik az a tanítás, aminek a megtartására a keresztény meghívást kapott?

János Evangéliumában a "tanításom" és a "parancsaim" kifejezések gyakran ugyanazt jelentik. A keresztény tehát arra kapott meghívást, hogy megtartsa Jézus parancsolatait, de ezeket ugyanakkor nem tekinthetjük egyfajta törvénykönyvnek. Azt kell inkább észrevennünk, hogy mindegyik parancsolat a kölcsönös szeretet parancsában foglalható össze, amelyről Jézus adott példát, amikor megmosta tanítványai lábát. Isten azt parancsolja minden kereszténynek, hogy a másikat egészen önmaga teljes odaajándékozásáig szeresse, úgy, ahogyan azt Jézus tanította és tette.

Hogyan éljük tehát jól ezt az Igét? Hogyan juthatunk el arra a szintre, ahol maga az Atya szeret minket, és a Szentháromság vesz hajlékot bennünk?

Úgy, hogy teljes szívünkből, radikálisan és kitartással éljük a kölcsönös szeretetet.

Ebben találja meg a hívő alapjában véve azt a mély keresztény aszkézist, amelyet a Keresztrefeszített vár el tőle. A kölcsönös szeretet által virágoznak ki ugyanis szívében a különböző erények; és általa tud megfelelni hivatásának, annak, hogy szentté váljon.

Chiara Lubich

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu